زمان مطالعه: 4 دقیقه

15 علامت برای شناسایی سرطان

سرطان یکی از بیماری‌هایی است که هر روزه تعداد زیادی انسان با آن درگیر هستند، اما اگر بتوانید با استفاده از علائم و نشانه‌های سرطان این بیماری را زودتر تشخیص دهید آنگاه احتمال درمان شما هم بیشتر خواهد بود.

 

تغییرات در پوست شما

لکه‌ای جدید روی پوست یا لکه‌ای که اندازه، شکل و رنگش تغییر می‌کند، می‌تواند علامت سرطان پوست باشد. مورد دیگر وجود لکه‌ای است که شبیه لکه‌های دیگر روی بدن شما نیست. اگر هر نوع نشانهٔ غیرمعمول داشته باشید، از پزشک بخواهید پوست شما را بررسی کند. آن‌ها بررسی‌هایی را انجام خواهند داد و ممکن است قسمتی از پوست را به عنوان نمونه برای ارزیابی دقیق‌تر سلول‌های سرطانی بردارند.

 

سرفهٔ مداوم

اگر سیگاری نیستید احتمال کمی وجود دارد که سرفهٔ مداوم علامت سرطان باشد. معمولاً این سرفه به علت آبریزش از دیوارهٔ خلفی بینی، آسم، ریفلاکس اسید و یا عفونت است.

اگر سرفهٔ شما بهبود نیافت یا خون سرفه می‌کنید، به‌خصوص اگر سیگاری نیستید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. آن‌ها ممکن است ترشحات ریه‌های شما را آزمایش کنند و یا برای بررسی سرطان ریه عکس قفسهٔ سینه بگیرند.

 

تغییرات پستان

بیشتر تغییرات پستان سرطان نیستند. اگرچه همچنان مهم است که دربارهٔ آن‌ها به پزشک اطلاع دهیم و آن‌ها را بررسی کنیم. دربارهٔ هر نوع توده، تغییرات نوک پستان یا ترشح، قرمزی یا ضخامت یا درد در پستان به پزشک اطلاع دهیم. پزشکان آن‌ها را بررسی خواهند کرد و ممکن است ماموگرافی، MRI و یا نمونه‌برداری توصیه کنند.

 

نفخ

ممکن است احساس نفخ و یا پری به علت استرس و یا رژیمتان داشته باشید. اما اگر این مشکل بهبود نیابد یا همچنان احساس خستگی، کاهش وزن یا درد کمر و پشت داشته باشید باید بررسی شود. نفخ مداوم در زنان ممکن است به علت سرطان تخمدان باشد. پزشک می‌تواند برای جست‌وجوی علت آن بررسی لگنی انجام دهد.

 

مشکلات هنگام دفع ادرار

بسیاری از مردان با افزایش سن دچار مشکلات ادراری، مثل احساس نیاز به دفع مکرر، نشت ادراری و یا جریان ضعیف ادراری می‌شوند. این نشانه‌ها معمولاً نشانهٔ پروستات بزرگ‌شده است اما آن‌ها می‌توانند به‌علت سرطان پروستات هم باشند. برای بررسی‌های بیشتر و یا آزمایش مخصوص خون در این مورد که PSA نامیده می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

 

غدد لنفاوی متورم

شما این غدد کوچک لوبیایی‌شکل را در گردن، زیر بغل و جاهای دیگر بدنتان دارید. وقتی آن‌ها متورم می‌شوند اغلب به این معنی است که شما در حال مبارزه با یک عفونت مثل سرماخوردگی و یا گلودرد استرپتوکوکی هستید. برخی سرطان‌ها مثل لنفوما و لوسمی می‌توانند باعث این نوع تورم شوند. برای تشخیص علت با پزشک خود صحبت کنید.

 

خون دیدن در توالت

اگر هنگام رفتن به توالت خون می‌بینید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. مدفوع خونی احتمالاً به‌علت سیاهرگ‌های ملتهب و متورم که هموروئید نامیده می‌شود است. اما احتمال دارد سرطان کولون باشد. خون در ادرار می‌تواند به دلیل مشکلاتی مانند عفونت مجرای ادراری رخ دهد اما ممکن است به‌علت سرطان مثانه یا کلیه هم باشد.

 

تغییرات بیضه‌ها

اگر متوجه توده یا تورم در بیضه‌های خود شدید لازم است که سریع به پزشک مراجعه کنید. تودهٔ بدون درد معمول‌ترین علامت سرطان بیضه است. اگرچه گاهی اوقات مردان ممکن است فقط احساس سنگینی در قسمت تحتانی شکم یا اسکروتوم داشته باشند یا احساس کنند که بیضه‌های آن‌ها بزرگ‌تر شده است. پزشک شما معاینهٔ فیزیکی از آن محل انجام می‌دهد و ممکن است برای بررسی وجود تومور و یا مشکلات دیگر اسکن اولتراسوند انجام دهد.

 

مشکل در بلع

سرماخوردگی، ریفلاکس اسید یا حتی بعضی داروها ممکن است گاهی اوقات باعث سختی در بلع شوند. اگر مشکل با گذشت زمان یا با آنتی‌اسیدها برطرف نشد باید به پزشک مراجعه کنید. بلع مشکل همچنین می‌تواند نشانهٔ سرطان گلو یا مری (لولهٔ بین دهان و معده) باشد.

پزشک شما معاینه و بعضی آزمایش‌ها مثل باریم اشعه ایکس (که شما مایعی نشان‌دار می‌خورید که گلوی شما در عکس واضح‌تر نشان داده شود) انجام خواهد داد.

 

خونریزی غیرطبیعی واژن

خونریزی‌ای که جز دورهٔ طبیعی خونریزی ماهیانهٔ شما نباشد می‌تواند دلایل زیادی شامل فیبروم یا حتی انواع متفاوتی از روش‌های جلوگیری از بارداری داشته باشد.

اگر خونریزی بین دوره‌های پریودی، بعد از نزدیکی یا ترشحات خونی دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند از سرطان رحم، سرطان دهانهٔ رحم یا واژن پیشگیری کنند. اگر بعد از دورهٔ یائسگی خونریزی دارید حتماً به پزشک اطلاع دهید، زیرا این مورد طبیعی نیست و باید سریع بررسی شود.

 

مشکلات دهانی

تنفس بد، زخم‌های آفت و بیشتر تغییرات دهانی مهم و جدی نیستند. اما اگر زخم‌ و یا قسمت‌های سفید و یا قرمز در دهان دارید که بعد از چند هفته بهبود نیابد، به‌‌خصوص اگر سیگاری هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است نشانه‌ای از سرطان دهان باشد. موارد دیگری مثل توده در گونه، مشکل در حرکت دادن فک یا درد دهان نیز باید بررسی شوند.

 

کاهش وزن

اگرچه وقتی روش غدا خوردن خود را تغییر می‌دهید یا ورزش می‌کنید ممکن است دچار کاهش وزن شوید، اما کاهش وزن به علل دیگر مثل استرس یا مشکلات تیروئیدی هم اتفاق می‌افتد .اگر بدون هیچ‌گونه تلاشی کاهش وزن ۴/۵ تا ۵ کیلوگرم یا بیشتر داشته باشید، طبیعی نیست و احتمال دارد که اولین نشانهٔ سرطان پانکراس، معده، مری، ریه و انواع دیگری از سرطان باشد.

 

تب

تب معمولاً چیز بدی نیست. گاهی فقط نشانه‌ای از مبارزهٔ بدن علیه عفونت است. همچنین می‌تواند عارضهٔ جانبی بعضی از داروها باشد. اما اگر بهبود نیابد و علت مشخصی نداشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان خون مثل لوسمی یا لنفوما باشد.

 

سوزش سر معده یا سوءهاضمه

تقریباً همهٔ افراد به علت رژیم غذایی یا استرس احساس سوزش را دارند. اگر با وجود تغییرات سبک زندگی مشکل برطرف نشد و یا سوءهاضمه متوقف نشد پزشک برای تشخیص علت بررسی‌هایی را انجام می‌دهد. زیرا این علائم می‌توانند نشانه‌ای از سرطان معده باشند.

 

خستگی

بسیاری از چیزها می‌توانند شما را خسته کنند و اغلب جدی نیستند. اما خستگی علامت اولیهٔ برخی از سرطان‌ها مثل سرطان خون است. بعضی از سرطان‌های رودهٔ بزرگ یا معده می‌توانند باعث از دست رفتن خون در بدن شوند که شما نمی‌بینید، که این باعث احساس خستگی در شما می‌شود. اگر تمام مدت احساس خستگی کرده و استراحت کمکی به شما نمی‌کند با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

علائم و نشانه‌های سرطان / علائم و نشانه‌های سرطان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟