زمان مطالعه: 4 دقیقه

درمان‌های سریع میگرن به چه نحو است؟ می‌توانید لیستی برای خود ایجاد نمایید تا در صورت آغاز علائم میگرن سریع به آن عمل کرده و میگرن و علائمتان را درمان کنید.

 

اقدام سریع

میگرن می‌تواند بدون هشدار ظاهر شود، در خانه، محل کار، مدرسه یا در مرکز خرید. بنابراین بهتر است داروهای ضددرد و سایر وسایل کمکی را در نزدیکی خود داشته باشید تا بتوانید با اولین نشانه‌های سردرد اقدام کنید. بهترین کار تهیهٔ بستهٔ لوازم اضطراری است که می‌توانید در کوله‌پشتی، کیف یا ماشین خود نگه دارید.

 

داروی درد

وقتی سردرد شروع می‌شود، هرچه سریع‌تر داروهای خود را مصرف کنید بیشتر می‌توانند به شما کمک کنند. اگر علائم آغاز سردرد را دارید (مانند تغییر در بینایی یا سوزن‌سوزن شدن دست یا صورت) قبل از شروع درد و به محض متوجه‌شدن علائم، دارو را طبق دستورالعمل مصرف کنید.

آب

دلایل مختلفی برای مفید بودن آب وجود دارد. اگر دچار کم‌آبی شوید، ممکن است میگرن شما آغار شود. با داشتن آب در بستهٔ اضطراری یا کیف خود، می‌توانید هر وقت احساس تشنگی کردید سریع آب بنوشید. در صورت شروع نبض میگرن، نوشیدن آب می‌تواند به تسکین آن کمک کند. همچنین ممکن است برای خوردن قرص‌ها یا خیساندن پارچه برای قرار دادن روی پیشانی خود به آب نیاز داشته باشید.

 

کافئین

ممکن است که کافئین به کاهش درد کمک کند و اثرات داروهای ضددرد شما را تقویت نماید. قهوهٔ فوری یا یک بطری چای در جعبهٔ اورژانس خود داشته باشید تا در هنگام میگرن مجبور به جست‌وجوی کافی‌شاپ نشوید. اگر چای داغ شما را آرام می‌کند، داخل آن یک یا دو کیسه چای بریزید، اما مراقب باشید. مصرف مرتب و زیاد کافئین می‌تواند منجر به “سردردهای برگشتی” شود. اگر اغلب میگرن دارید، ممکن است پزشک به شما بگوید که به هیچ وجه کافئین مصرف نکنید.

 

پک‌های سرد یا گرم

برای بسیاری از افرادی که به میگرن مبتلا می‌شوند، کمپرس سرد روی پیشانی به تسکین درد کمک می‌کند. می‌توانید پک‌های سردی را تهیه کنید که به محض فشردنِ آن‌ها خنک می‌شوند. آن‌ها بسیار راحت‌تر از بسته‌های یخی هستند که باید در فریزر گذاشته شوند. همچنین باید بسته‌های گرم یا پد گرم‌کننده نیز تهیه کنید. می‌توانید آن‌ها را روی عضلات نگه دارید تا آرام شوند.

 

عینک آفتابی و گوش‌بند

یک اتاق تاریک معمولاً در هنگام میگرن به شما کمک می‌کند، اما اگر هنگام بیرون رفتن دچار سردرد شدید، یافتن آن دشوار است. در این صورت، عینک آفتابی می‌تواند کمک کند. آن‌ها حجم نور را کاهش می‌دهند. اگر در اطراف چراغ‌های چشمک‌زن قرار دارید، استفاده از عینک دودی مفید است، زیرا بعضی اوقات این چراغ‌ها می‌توانند سردرد ایجاد کنند. و اگر نمی‌توانید به مکانی آرام بروید، از گوش‌بند استفاده کنید تا صدای کمتری بشنوید.

 

داروی ضدتهوع

میگرن در برخی افراد منجر به حالت تهوع هم می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از ناراحتی معده دارو داشته باشید. دراین‌صورت مجبور نخواهید بود مشکلات معده را به همراه سردرد خود کنترل کنید.

 

کیسه‌های مخصوص استفراغ

اگر داروی ضدتهوع سریع مصرف نشود و یا اینکه اثر کافی نداشته باشد و شما مریض شوید، باید آماده باشید. داروخانه‌ها کیسه‌هایی را مخصوص استفراغ می‌فروشند.

 

استفاده از گجت‌ها برای آرامش

بیوفیدبک سیستمی است که به شما می‌آموزد با کمک سنسورهایی که به شما می‌گویند در بدن شما چه می‌گذرد، تنش را کنار بگذارید. دستگاه‌های پوشیدنی در هرجایی که هستید این امکان را به شما می‌دهند. اگر سعی دارید آرامش داشته باشید، موسیقی آرام می‌تواند به شما کمک کند. یک پخش‌کنندهٔ موسیقی و هدفون می‌توانند در هر مکانی همراه شما باشند.

 

یادداشت کردن دربارهٔ میگرن

هنگامی‌که سردرد خود را کنترل کردید، زمان شروع درد و هر آنچه را که ممکن است باعث آن شده باشد بنویسید. این مورد می‌تواند به شما و پزشک کمک کند که بفهمید چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید. لازم نیست دفترچهٔ واقعی داشته باشید، با برنامه‌های گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

درمان‌های طبیعی

محققان دریافته‌اند که برخی از روغن‌های طبیعی از جمله اسطوخودوس، نعناع فلفلی و بابونه می‌توانند به مقابله با درد میگرن به شما کمک کنند. مقداری را روی شقیقه یا پیشانی خود بزنید تا به آرامش شما کمک کند. یکی دیگر از گزینه‌های طبیعی که می‌شود داخل بستهٔ اضطراری قرار داد، می‌تواند قرص یا پودر زنجبیل باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است به‌خوبیِ برخی از داروهای تجویزشده باعث جلوگیری از بروز میگرن شود.

 

تعدیل‌کنندهٔ عصبی

به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که امواج مغناطیسی یا جریان الکتریکی را به سیستم عصبی شما می‌فرستند. انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد، اما یکی از انواع رایج آن تحریک عصب سه‌قلوی خارجی است. شما آن را با نوعی پیشانی‌بند روی پیشانی خود قرار می‌دهید، سپس دستگاه پالس‌های خود را به عصبی می‌فرستد که در میگرن نقش دارد. این دستگاه سبک است، بنابراین می‌توانید در سفر آن را به همراه داشته باشید. این دستگاه دارای تأییدیهٔ FDA است اما برای تهیهٔ آن به نسخهٔ پزشک نیاز دارید.

 

کارت اضطراری

گاهی اوقات میگرن به حدی بد است که افراد دیگر باید به شما کمک کنند. برای کمک به آن‌ها، کارتی تهیه کنید که دارای اطلاعات مورد نیاز باشد. اطلاعات مربوط به داروهای خود و اطلاعات تماس با پزشک خود را وارد کنید. ممکن است نیاز باشد شخصی شما را همراهی کند، در‌این‌صورت اطلاعات تماسِ اقوام یا دوستان نزدیک خود را نیز اضافه کنید.

 

 

منبع:

درمان‌های سریع میگرن / درمان‌های سریع میگرن

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟