زمان مطالعه: 4 دقیقه

توصیه‌های غذایی برای سرطان سینه

یکی از بیماری‌های شایع در میان بانوان سرطان سینه است. در این مقاله توصیه‌های غذایی برای این بیماری را مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

 

دورنما

چیزی که می‌خورید روی وزن شما تأثیر می‌گذارد و چاقی احتمال ابتلای شما به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. اگر قبلاً این بیماری را داشته‌اید، اضافه‌وزن می‌تواند باعث بازگشت و عود بیماری شود. اگر رژیم غذایی سالمی را انتخاب کنید (رژیم غنی از سبزیجات، غلات کامل، مرغ و ماهی) ممکن است احتمال زندگی طولانی‌تر پس از سرطان پستان را افزایش دهید. محققان دقیقاً نمی‌دانند که چرا این درست است، اما در فوایدِ بلندمدتِ آن شکی نیست.

 

آیا سویا ایمن است؟

غذاهای بر پایهٔ سویا مانند توفو، شیر سویا و ادامامه (سویای نارس پخته‌شده در داخل غلاف) دارای مواد شیمیایی به نام “فیتواستروژن” هستند که مشابه استروژن هستند. این مسئله زمانی باعث ایجاد ترس و نگرانی شد و برای زنان مبتلا به سرطان سینه که از استروژن به عنوان سوخت برای رشد استفاده می‌کردند، مشکل ایجاد کرد. اما آخرین مطالعات نشان می‌دهند که سویا خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد، حتی ممکن است احتمال بازگشت بیماری را کاهش دهد. با این حال، نسبت به مکمل‌های غذایی محتاط باشید. دانشمندان دربارهٔ تأثیرات آن‌ها مطالعات زیادی انجام نداده‌اند.

 

آیا باید از قند و شکر پرهیز کرد؟

این ایده که شکر و شیرینی­‌ها، غذای سرطان هستند مدت‌هاست وجود دارد. حقیقت پیچیده‌تر است. یک قاشق شکر برای از بین بردن تلخی قهوه به طور مستقیم باعث رشد سریع‌تر سلول‌های سرطانی نمی‌شود. اما هنوز هم عاقلانه است که مراقب میزان قند و شکر در رژیم غذایی خود باشید. مصرف مقدار زیادی شکر به‌طور مرتب می‌تواند منجر به چاقی و دیگر شرایطی شود که احتمال بروز سرطان را بیشتر می‌کند.

 

غذاهای طبیعی و گیاهی بیشتری مصرف کنید

اگر غذای گیاهی بیشتری بخورید، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهید. محققان می‌گویند که این استراتژی به‌خصوص می‌تواند به محفاظت در مقابل تهاجمی‌ترین انواع تومور کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات نیز بخش مهمی از رژیم غذایی هستند که به شما کمک می‌کند وزن خود را کنترل کنید، که برای جلوگیری از بازگشت و عود سرطان پستان مهم است.

 

از غلات کامل استفاده کنید

زمانی که گندم، چاودار، جو دوسر، ذرت، بلغور، برنج و جوِ فرآوری‌نشده را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید، احتمال ابتلا به سرطان پستان کمتر می‌شود. این غذاها موادی به نام فیتوکمیکال‌ها دارند که ممکن است احتمال بازگشت بیماری را نیز کاهش دهند. همچنین این مواد غذایی می‌توانند به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند.

 

آیا مصرف الکل غیرمجاز است؟

ارتباط بین مشروبات الکلی و سرطان سینه مبهم است. آبجو، شراب و نوشیدنی‌های الکلی، استروژن را در بدن افزایش می‌دهند که نگرانی‌ها را در مورد تومورهایی که نسبت به این هورمون حساس‌اند، افزایش می‌­دهد. برخی مطالعات می‌گویند که احتمال بازگشت بیماری در کسانی که بیش از یک یا دو لیوان نوشیدنی در هفته مصرف می‌کنند، بیشتر است. درحالی‌که تحقیقات دیگری می‌گویند که نوشیدن در حد معمول ممکن است برای شما خوب باشد.

 

آیا محصولات ارگانیک بهتر است؟

این غذاها بدون آفت‌کش و یا سموم رشد می‌کنند. یک مطالعهٔ معروف فرانسوی، ارتباطی بین این محصولات و خطر پایین‌تر سرطان پیدا کرده است. اما این موضوع هنوز حل نشده است. دانشمندان موافق‌اند که مهم‌ترین چیز خوردن مقدار زیادی میوه‌ و سبزیجات و شستن بادقت آن‌ها برای پاک کردن باقی‌ماندهٔ مواد شیمیایی است.

 

واقعیاتی در مورد چربی:

برخی مطالعات می‌گویند که چربی ممکن است نقش مهمی در رشد تومورهای پستان داشته باشد، اما تحقیقات واضح نیستند. بهترین کار برای شما این است که چربی‌های اشباع‌شده و چربی‌های ترانس را که در غذاهایی مانند گوشت گاو، کره، پنیر، بستنی، غذاهای سرخ‌شده و کالاهای پخته‌شدهٔ تجاری وجود دارند، محدود کنید. وقتی صحبت از پروتئین می‌شود، به دنبال انواع کم‌چرب مانند ماهی و مرغ باشید.

 

بر روی فیبرها تمرکز کنید.

با مصرف مقدار زیاد غلات کامل، میوه، سبزیجات و حبوبات به طور طبیعی می‌­توانید به این هدف دست یافته و فیبر دریافت کنید. این برای سلامت کلی شما، به‌خصوص سطح قند خون، قلب و دستگاه گوارشتان خوب است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که این نوع رژیم غذایی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. به‌ طور خاص ممکن است به محافظت در برابر یک نوع تومور تهاجمی کمک کند.

 

ویتامین D

مطالعات نشان می‌دهند که بین سطوح پایین این مادهٔ مغذی و خطر بالاتر سرطان پستان ارتباط وجود دارد. همچنین ممکن است در رشد تومور نیز نقش داشته باشد. با مصرف سالمون، صدف، شاه‌ماهی، ماهی خال مخالی و ساردین این ویتامین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید از شیر، ماست و آب‌پرتقالی که غنی‌شده با ویتامین دی هستند نیز استفاده کنید.

 

فلاونوئیدها 

این مواد شیمیایی که در برخی از گیاهان یافت می‌شوند، با کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارند. این یافته‌ها برای دو نوع خاص، فلاونول‌ها و فلاون‌ها، به‌خصوص برای زنانی که یائسه شده‌اند، قوی‌تر است. می‌توانید فلاونول‌ها را در کلم بروکلی، پیاز و چای بیابید. فلاون‌ها نیز در جعفری، کرفس و نوشیدنی‌هایی با بابونه وجود دارند.

 

کاروتنوئیدها 

این نوع دیگری از مواد فیتوکمیکال‌ها است که در مواد گیاهی یافت می‌شود و با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. می‌توانید آن را از طریق مصرف سبزیجات و میوه‌هایی به رنگ زرد، نارنجی و سبز تیره به‌دست آورید. از هویج، کدوتنبل، اسفناج، کلم‌پیچ، سیب‌زمینی شیرین و طالبی در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید.

 

ترکیبات فنلی

مطالعات نشان می‌دهند که این نوع مواد شیمیایی ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه را کمتر کرده و در برخی موارد رشد تومور را کاهش دهند. به رژیم غذایی خود سیر، چای سبز، سویا و بذر کتان اضافه کنید. میوه‌ها و سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم، گوجه‌فرنگی، بادنجان، خیار و هندوانه شامل این ترکیبات فنلی هستند.

 

اجتناب از برخی مکمل‌ها

ممکن است به درمان‌های طبیعی که ادعای درمان سرطان پستان و دیگر مشکلات سلامتی را دارند، علاقه‌مند باشید. اما برخی از آن‌ها ترکیبات گیاهی‌ای دارند که اگر مبتلا به سرطان پستان هستید باید از آن‌ها اجتناب کنید. این مواد عبارت‌اند از: شبدر قرمز، کوهوش سیاه، پنج‌انگشت، دونگ کوئی، گل مغربی و شیرین‌بیان.

 

 

منبع:

توصیه‌های غذایی برای سرطان سینه

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟