زمان مطالعه: 3 دقیقه

ویتامین سی یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن است اما علائم کمبود ویتامین سی چیست؟ این ویتامین بر روی بهبود زخم، پوست خشکیده و چروک و … مؤثر است. برای آشنایی با اثرات ویتامین سی روی بدن با ما همراه باشید.

 

چه میزان ویتامین سی نیاز دارید؟

اگر رژیم متعادلی داشته باشید، این ویتامین را به اندازهٔ کافی از مواد غذایی دریافت می‌کنید. زنان بزرگسال (که باردار و یا شیرده نیستند) به 75 میلی‌گرم ویتامین سی در روز و مردان به 90 میلی‌گرم نیاز دارند. یک‌دوم فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز خام یا سه‌چهارم فنجان آب پرتقال این میزان را برآورده می‌کند، در حالی‌که یک‌دوم فنجان کلم بروکلی پخته‌شده نصف این میزان را برآورده می‌نماید. بدن شما ویتامین سی تولید و یا ذخیره نمی‌کند، بنابراین هر روز باید آن را دریافت نمایید.

 

چه کسی کمبود دارد؟

به احتمال زیاد افرادی که رژیم غذایی ضعیفی دارند، مبتلا به بیماری کلیوی هستند که دیالیز می‌شوند، مشروبات الکلی می‌نوشند و سیگار می‌کشند در این دسته قرار دارند. برای کمک به ترمیم آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که هنگام سیگار کشیدن ایجاد می‌شود، روزانه به میزان 35 میلی‌گرم ویتامین C اضافی نیاز دارید.

 

 

بهبودی آهستهٔ زخم‌ها

زمانی‌که صدمه می‌بینید، سطح ویتامین سی در خون و بافت شما کاهش می‌یابد. بدن شما برای ساخت کلاژن، پروتئینی که در هر مرحله از ترمیم پوست نقش دارد، به آن نیاز دارد. و ویتامین C به نوتروفیل‌ها، نوعی گلبول سفید که با عفونت مقابله می‌کند، نیز کمک می‌کند.

 

خونریزی لثه، خونریزی بینی و کبودی

ویتامین C رگ‌های خونی شما را سالم نگه داشته و به لخته شدن خون کمک می‌کند. کلاژن همچنین برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است. یک مطالعه نشان داد افرادی که به بیماری لثه مبتلا هستند و به مدت 2 هفته گریپ‌فروت مصرف نموده‌اند، متوجه کاهش خونریزی لثه شده‌اند.

 

افزایش وزن

تحقیقات اولیه نشان داده است که ارتباطی بین سطح پایین ویتامین C و مقادیر بالاتر چربی بدن، به‌ویژه چربی شکم وجود دارد. این ویتامین همچنین ممکن است در چربی‌سوزی بدن برای تأمین انرژی نقش داشته باشد.

 

پوست خشک و چروکیده

افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند و ویتامین C فراوانی استفاده می‌کنند ممکن است پوستی نرم داشته باشند. این به این دلیل است که ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به محافظت پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد، روغن، پروتئین و حتی DNA را تجزیه می‌کنند.

 

خستگی

در یک تحقیق بسیار کوچک، 6 نفر از 7 مردی که دریافتیِ ویتامین C کمی داشتند، از احساس خستگی و تحریک‌پذیری خود شکایت داشتند. این مورد نشان‌دهندهٔ ارتباط بین این دو است، اگر چه موارد دیگر نیز می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. مطالعهٔ دیگری که روی 141 کارمند اداری انجام شده است، نشان داد که دادن ویتامین C به آن‌ها باعث می‌شود ظرف مدت 2 ساعت احساس خستگی کمتری داشته، به‌خصوص اگر از ابتدا سطح ویتامین C پایینی داشته باشند. و این اثر برای بقیهٔ روز ادامه داشته است.

 

سیستم ایمنی ضعیف

از آنجا که ویتامین C دارای چندین وظیفهٔ مرتبط با سیستم ایمنی بدن است، نباید تعجب کنید با کمبود ویتامین سی احتمال بیماری شما بیشتر و بهبودی برای شما دشوارتر می‌شود. برخی شواهد نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند به شما در محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه و عفونت‌های مثانه کمک کند. حتی ممکن است احتمال ابتلای به بیماری‌های قلبی و برخی انواع سرطان را کاهش دهد.

 

از دست دادن بینایی

اگر به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) مبتلا باشید، بدون ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و برخی مواد معدنی خاص ممکن است سرعت رشد بیماری شما سریع‌تر شود. دریافت ویتامین C کافی از مواد غذایی ممکن است به جلوگیری از آب مروارید کمک کند، اما برای درک بهتر این رابطه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

اسکوربوت

قبل از دههٔ 1700، این بیماری بالقوه کشنده مشکلی بزرگ برای ملوانان بود. امروزه، تقریباً این بیماری نادر است، اما اگر فقط 10 میلی‌گرم در روز ویتامین C یا کمتر دریافت کنید، ممکن است ایجاد شود. افرادی که اسکوربوت دارند نیز مشکلاتی مانند لق شدن دندان، ترک خوردن ناخن انگشتان، درد مفاصل، شکنندگی استخوان‌ها و موی بدنِ پیچ و تاب‌خورده دارند. هنگامی‌که ویتامین C را تقویت کنید، علائم در طی یک روز بهتر می‌شوند و معمولاً طی 3 ماه بهبود می‌یابند.

 


منبع:

علائم کمبود ویتامین سی چیست؟ / علائم کمبود ویتامین سی چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟