زمان مطالعه: 3 دقیقه

بعضی از مواد غذایی به کبد شما آسیب می‌زنند، سؤال مهم این است که مواردی که می‌تواند به کبد شما آسیب برساند کدام است؟ شکر، اضافه وزن، استامینوفن و … باعث آسیب به کبد می‌شود. برای آشنایی با مواردی که می‌تواند به کبد شما آسیب برساند با ما همراه باشید:

 

شکر

مقدار زیاد قند نه تنها برای دندان‌ها مضر است، بلکه می‌تواند به کبد شما نیز آسیب برساند. کبد برای تولید چربی از یک نوع قند به نام فروکتوز استفاده می‌کند. مصرف زیاد قند تصفیه‌شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا باعث تجمع چربی می‌شود که می‌تواند منجر به بیماری کبد شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که شکر می‌تواند به اندازهٔ الکل برای کبد مضر باشد و به آن آسیب برساند. این دلیلی دیگر برای محدود کردن مصرف موادغذایی با قندهای اضافه‌شده، مانند نوشابه، شیرینی و آبنبات است.

 

 

مکمل‌های گیاهی

حتی اگر روی مادهٔ غذایی کلمه “طبیعی” نوشته شده باشد، ممکن است برای شما مناسب نباشد. برای نمونه، برخی از افراد برای درمان علائم یائسگی یا کمک به آرامش، از گیاهی به نام کاوا بیش‌ازحد استفاده می‌کنند. اما مطالعات نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند کبد را از انجام کار خود باز دارد، و در نتیجه منجر به هپاتیت و نارسایی کبدی شود. بعضی از کشورها مصرف این ماده را ممنوع و یا محدود کرده‌اند. برای اطمینان از بی‌خطر بودن مکمل گیاهی، همیشه باید با پزشک خود مشورت نمایید.

 

اضافه‌وزن

چربی اضافه می‌تواند در سلول‌های کبدی جمع و منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود. در نتیجه ممکن است کبد شما متورم شود. با گذشت زمان، ممکن است بافت کبدی را سفت و زخم نماید که به آن سیروز گفته می‌شود. اگر اضافه وزن یا دیابت دارید و یا میانسال هستید، احتمال ابتلای شما به بیماری کبد چرب بیشتر است. شاید بتوانید اوضاع را تغییر دهید. رژیم غذایی درست و ورزش می‌تواند روند رشد بیماری را متوقف نماید.

 

دریافت زیاد ویتامین A از مکمل‌ها

بدن شما به ویتامین A نیاز دارد و تأمین آن از گیاهانی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، به‌ویژه گیاهانی که قرمز، نارنجی و زرد هستند، بسیار مناسب است. اما اگر مکمل‌هایی مصرف می‌کنید که دارای دوزهای بالای ویتامین A هستند، می‌تواند برای کبد شما مشکل‌ساز شود. قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین A با پزشک خود مشورت نمایید چرا که ممکن است به آن نیازی نداشته باشید.

 

نوشیدنی‌های بدون الکل

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که زیاد نوشابه می‌نوشند، به احتمال زیاد به کبد چرب غیرالکلی مبتلا می‌شوند. مطالعات اثبات نمی‌کند که نوشیدنی‌ها دلیل این بیماری بوده‌اند. اما اگر نوشابهٔ گازدار زیاد مصرف می‌کنید و تمایل به تغییر رویه و کاهش مصرف دارید، جلوگیری از احتمال ابتلا به کبد چرب می‌تواند دلیل خوبی برای تغییر باشد.

 

استامینوفن

وقتی دچار کمردرد، سردرد یا سرماخوردگی شده‌اید و به دنبال مسکن‌درد هستید، مطمئن شوید مقدار مناسبی از آن را استفاده می‌کنید. اگر به‌طور تصادفی بیش‌ازحد از هر دارویی که دارای استامینوفن است، استفاده کنید، برای نمونه، مصرف یک قرص برای سردرد و چیز دیگری برای سرماخوردگی، که هر دو استامینوفن دارند، می‌تواند به کبد شما آسیب برساند. دوز و مقدار مصرف در یک روز را بررسی نمایید. به این موارد توجه نمایید تا مشکلی پیش نیاید.

 

چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس، چربی‌های ساخته‌شدهٔ انسانی در برخی از موادغذایی بسته‌بندی‌شده و کالاهای پخته‌شدهٔ آماده‌اند (می‌توانید آن‌ها را به عنوان “نیمه هیدروژنه” در برچسب مواد غذایی مشاهده نمایید). رژیم غذایی حاوی چربی‌های ترانس احتمال افزایش وزن را بیشتر می‌کند که این برای کبد خوب نیست. در هنگام خرید و یا انتخاب مواد غذایی، به برچسب روی آن‌ها توجه نمایید. حتی اگر میزان “صفر” گرم چربی ترانس درج شده است، باز هم ممکن است مقدار کمی از آن وجود داشته باشد.

 

اشتباهاتی که اتفاق می‌افتد

یک پزشک و یا پرستار تصادفی با سوزنی که برای بیمار استفاده شده، تماس پیدا می‌کند. یا افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، از سوزن مشترک استفاده می‌کنند. مشکل خود سوزن نیست. آن چیزی که روی سوزن است، مشکل است. هپاتیت C می‌تواند از طریق خون منتقل شود. حتی اگر فقط یک‌بار این حالت اتفاق افتاده باشد، یا به دلایل دیگری در معرض خطر بالا باشید (مانند حالتی که HIV دارید و یا مادر شما در زمانی که شما را باردار بوده، هپاتیت سی داشته است)، باید آزمایش دهید.

 

میزان الکل کمتر از آنچه تصور می‌کنید

احتمالاً می‌دانید که نوشیدن الکل برای کبد ضرر دارد. اما ممکن است متوجه نباشید که “بیش از حد” نوشیدن الکل ممکن است در حالتی‌که شما الکلی نیستید یا معتاد به الکل نیستید هم اتفاق بیفتد. مصرف الکل را ترک کنید. اما اگر عادت به نوشیدن الکل دارید، سعی کنید اعتدال را رعایت کنید، به‌طوری‌که یک نوشیدنی برای زنان و دو نوشیدنی برای مردان در روز مناسب است.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟