زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا یائسگی بر خواب اثر می‌گذارد؟

مادران و مادربزرگ‌ها آن دوران وحشتناک گرگرفتگی و نوسانات خلقی و شروع غیررسمی میانسالی را «تغییر زندگی» می‌نامند. اما آیا یائسگی بر خواب اثر می‌گذارد؟ بسیاری از زنان در دوران یائسگی انتظار این علائم نامطلوب را دارند. اما همراه با تعریق و افزایش وزن، چیزی رخ می‌دهد که بسیاری از زنان تصور آن را نمی‌کنند: اختلال در خواب.

به گفته‌ٔ دکتر گریس پین، استادیار پزشکی در مرکز اختلالات خواب بیمارستان جانز هاپکینز، کیفیت ضعیف خواب و اختلال در خواب تغییراتی رایج در این دوره از زندگی زنان‌اند که کمتر کسی از آن‌ها آگاه است.

ممکن است وقتی به سنی خاص می‌رسید، داشتن خواب شبانهٔ خوب برایتان رویا باشد. بسیاری از زنان در دوران پیش‌یائسگی دچار مشکل خواب می‌شوند، دوره‌ای قبل از یائسگی که سطح هورمون‌ها و دوره‌های قاعدگی نامنظم می‌شود. اغلب، خواب ضعیف در طول دوران یائسگی و پس از یائسگی ادامه می‌یابد. خوشبختانه، دکتر پین می‌گوید در این زمینه راه‌هایی برای کمک به بهبود وضع و کیفیت خواب وجود دارد.

خواب خوب چیست؟ به گفتهٔ دکتر پین، زنان باید بین هفت تا هشت ساعت خواب باکیفیت و بدون وقفه در شب داشته باشند. هر چند این قانونی سفت و سخت نیست، به این معنا که برخی افراد به خواب کمتر و برخی دیگر به خواب بیشتری نیاز دارند. او می‌گوید: «به‌طورکلی، اگر به‌طور مکرر در طول شب بیدار می‌شوید و احساس می‌کنید خواب شما آرامش‌بخش نیست، این‌ها نشانه‌هایی است که می‌گوید خواب شما از کیفیت خوبی برخوردار نیست.»

 

 

گرگرفتگی و خواب

بی‌خوابی ناشی از یائسگی اغلب با گرگرفتگی همراه است. این احساسات ناخوشایند از گرمای شدید در طول روز یا در شب ظاهر می‌شوند. گرگرفتگی‌های شبانه اغلب با بیداری‌های غیرمنتظره همراه می‌شود.

دکتر پین می‌گوید با وجود اینکه احساس می‌کنید گرگرفتگی شما را از خواب بیدار کرده است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از زنان یائسه درست قبل از وقوع گرگرفتگی بیدار می‌شوند.

او می‌گوید: «تغییراتی در مغز منجر به گرگرفتگی می‌شود و این تغییرات و نه فقط احساس گرما نیز ممکن است عامل بیداری باشد. حتی زنانی که اختلالات خواب به علت گرگرفتگی را گزارش نمی‌کنند، اغلب می‌گویند که نسبت به قبل از دوران یائسگی مشکلات خواب بیشتری دارند.»

 

سایر اختلالات خواب در دوران یائسگی

در این مرحله از زندگی، زنان همچنین ممکن است دچار سایر اختلالات خواب مانند آپنهٔ خواب شوند که احتمالاً در اثر از دست دادن هورمون‌های تولید مثل مانند استروژن و پروژسترون باشد. این موارد تشخیص داده نمی‌شوند، چرا که زنان اغلب علائم و اثرات اختلال خواب (مانند خستگی در طول روز) را به خود یائسگی نسبت می‌دهند.

دکتر پین می‌گوید: «زنان یائسه در مقایسه با زنانی که در دوران پیش‌یائسگی‌اند، دو تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به آپنهٔ خواب قرار دارند. قبل از یائسه شدن، ما نسبتاً محافظت می‌شویم، اما به نظر می‌رسد که اثر محافظتی هورمون‌ها با یائسگی از بین می‌رود. افزون‌براین، زنان نسبت به مردان اغلب علائم جزئی‌تری از آپنهٔ خواب دارند. بنابراین، ممکن است کمتر به دنبال ارزیابی آپنهٔ خواب باشند. همچنین احتمال تشخیص آپنهٔ خواب توسط پزشکان این افراد کمتر می‌شود و این امر ارزیابی و تشخیص آپنهٔ خواب را به تأخیر می‌اندازد.»

علائم افسردگی و اضطراب نیز ممکن است از عوامل خطر در مورد خواب ضعیف در دوران یائسگی باشند.

 

چگونه استراحت شبانهٔ بهتری داشته باشیم

خبر خوب این است که با انجام اقداماتی پس از یائسگی می‌توان از خواب بهتر و با کیفیت بالاتری برخوردار بود.

مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای داشتن خواب بهتر انجام دهید:

 

ورزش

به گفتهٔ پین، ورزش منظم به زنان یائسه به راحت به خواب رفتن و داشتن خواب خوب کمک می‌کند. «ما می‌بینیم که ورزشکاران، اغلب خواب بسیار خوبی دارند. اما حتی برای ما که ورزشکار حرفه‌ای نیستیم، ورزش کیفیت خواب را افزایش می‌دهد.»

 

دارو و درمان

برخی از مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) به علائم خواب در زنان یائسه کمک می‌کند. درمان‌های جایگزین هورمونی می‌توانند کیفیت خواب را بهبود بخشند، اگرچه با استفاده از این هورمون‌ها تفاوت‌های عینی کمی در خواب مشاهده شده است و ممکن است اثرات مضر آن‌ها بیشتر از فوایدش باشد. درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی نیز مفید است. با پزشک خود در مورد آنچه ممکن است برای شما مناسب باشد، مشورت کنید.

در مورد دارو‌های خواب بدون نسخه چه؟ در حالی‌که استفادهٔ گاه‌به‌گاه از این داروها مضر نیست، تغییر سبک زندگی طوری‌که خواب شما را افزایش بدهد، مانند هر شب سر ساعت خاصی به رختخواب رفتن، تماشا نکردن تلویزیون و یا استفاده نکردن از رایانه و تلفن همراه قبل از به رختخواب رفتن، نیز مهم است.

«همان‌طور که به کودکان توصیه می‌کنیم زمان خواب و بیداری خاص خود را داشته باشند، تلاش برای انجام این کار در بزرگسالان نیز به بدن کمک می‌کند تا زمان خوابیدن را بشناسد.»

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟