زمان مطالعه: 4 دقیقه

با افزایش سن علائم یائسگی ظاهر خواهد شد اما روش‌هایی برای مقابله با علائم یائسگی چیست؟ برای هرکدام از علائم روش‌هایی وجود دارد. برای آشنایی با این روش‌ها با ما همراه باشید.

 

کاهش گرگرفتگی

برای پیگیری آنچه باعث ایجاد گرگرفتگی در شما می‌شود، یک دفترچهٔ یادداشت داشته باشید و موارد را در آن یادداشت نمایید. کافئین؟ الکل؟ اتاق گرم؟ استرس؟ تمام این موارد، علل معمول گرگرفتگی‌اند. زمانی که گرگرفتگی شروع می‌شود، نفس‌های عمیق و آهسته از طریق بینی بکشید و از دهان آن را خارج نمایید. در موارد سخت، با پزشک خود مشورت کنید.

 

کاهش عرق شبانه و خنک شدن

در شب، گر‌گرفتگی می‌تواند به مدت 3 دقیقه یا بیشتر ادامه داشته باشد و شما را خیس عرق کند، به‌طوری‌که قادر به خوابیدن نباشید. اما روش‌هایی برای خنک نگه داشتن خود وجود دارد. سعی کنید لباس خواب سبک و نازک بپوشید. یک کیسه نخودفرنگی یخ‌زده را زیر بالش خود قرار دهید. بالش خود را در طول شب چند بار پشت و رو کنید و سر خود را روی سمت خنک آن بگذارید. سعی کنید از پتوهای سبک به جای لحاف ضخیم استفاده نمایید. می‌توانید از پنکه برای برقراری جریان هوا کنار تخت خود استفاده نمایید.

 

احتمال خواب را افزایش دهید

تحقیقات نشان می‌دهد یوگا، تای‌چی و مراقبه می‌توانند به شما کمک کنند تا زودتر به خواب بروید. هر ورزشی می‌تواند در به‌خواب رفتن شما تأثیر بگذارد، اما تا 3 ساعت قبل از زمان به خواب رفتن ورزش نکنید. در شب الکل ننوشید، چرا که الکل شما را بیدار نگه می‌دارد. به جای آن، شیر گرم بنوشید. شیر ماده‌ای در خود دارد که می‌تواند به ایجاد آرامش در شما کمک کند. آیا به رختخواب رفته‌اید، اما هنوز بیدار هستید؟ از رختخواب بلند شوید، مطالعه نمایید تا خوابتان بگیرد. اگر با رعایت و انجام این موارد هنوز در به خواب رفتن مشکل دارید، در مورد راه‌های کمکیِ کوتاه‌مدت مانند دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

 

به بدن خود کمک کنید

تغییرات هورمونی، واژن را نازک و خشک می‌کند که ممکن است برقراری رابطهٔ جنسی را دردناک نماید و در نتیجه میل جنسی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در این رابطه محصولات زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک نماید. روان‌کننده یا مرطوب‌کنندهٔ واژن را که بدون نسخه قابل تهیه‌اند امتحان نمایید. همچنین می‌توانید از پزشک خود در مورد کرم‌ها یا حلقه‌های واژن تجویزی و یا قرص‌های تجویزی برای خشکی و رابطهٔ جنسی دردناک مشورت بگیرید. هرچه بیشتر بتوانید رابطهٔ جنسی برقرار کنید، برای جریان خون بهتر است و در نتیجه شرایط بهتر خواهد شد. زمان بیشتری را برای برقراری رابطهٔ جنسی بگذراید و برای ایجاد میل جنسی راه‌های مختلف و جدید را امتحان کنید.

 

نوسانات خلقی

این مشکل (مانند سندرم پیش از قاعدگی) که گاهی همراه با شادی و گاهی همراه با گریه است در دوران یائسگی زنان معمول است. اگر پیش‌تر سندرم پیش از قاعدگی بدی داشتید، تغییرات هورمونی که در این مدت اتفاق می‌افتد ممکن است باعث ایجاد تغییرات خلق حتی بیشتر از این موارد ذکرشده، شود. یوگا و تای‌چی می‌تواند در این مورد کمک کند. انجام کارهای سرگرم‌کننده با دوستان و خانواده نیز می‌تواند مؤثر باشد. پزشک ممکن است یک قرص ضدبارداری با دوز کم، داروهای ضدافسردگی و درمان‌های جایگزین برای درمان تغییرات خلقی را پیشنهاد نماید.

 

سردرد

میگرن می‌تواند در زمان یائسگی یا در حوالی آن بدتر شود، یا برای اولین بار ظاهر شود. دفترچه یادداشتی داشته باشید تا ببینید چه عواملی باعث تحریک سردرد و یا میگرن شما می‌شود، و اینکه آیا این سردرد همراه با گرگرفتگی است یا خیر. به این ترتیب می‌توانید گام‌هایی برای کاهش آن بردارید. اگر گرسنگی محرک سردرد شما است، خوردن وعده‌های غذایی کوچک در طول روز می‌تواند به شما کمک کند. کمبود خواب یکی دیگر از این موارد است، بنابراین اگر شب‌ها خوابتان مناسب نیست، در روز خواب و چرت کوتاهی داشته باشید. درمان‌ها متفاوت و گوناگون‌اند و برخی می‌توانند از میگرن جلوگیری کنند، برخی دیگر ممکن است آن را کمتر و یا حتی شدیدتر نمایند. در این‌باره با پزشک خود مشورت نمایید.

 

مشکلات موها

در زمان یائسگی مو ممکن است به سرعت نازک شده و یا ریزش پیدا کند. در همان زمان، ممکن است در جاهایی که نمی‌خواهید، در چانه و گونه‌های شما، مو ظاهر شود. برای نگه‌داشتن میزان موهایی که در حال حاضر دارید، سعی کنید از محصولات شیمیایی قوی برای رنگ اجتناب نمایید و در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. آیا موهای صورت ناخواسته در شما ظاهر شده است؟ از یک پزشک متخصص پوست کمک بخواهید تا برای از بین بردن این موها به شما کمک کند.

 

آکنه؟ اکنون؟ واقعا؟

انتظار دارید در دوران نوجوانی آکنه ظاهر شود، نه در دههٔ 50 سالگی. غافلگیری: در دوران یائسگی نیز آکنه معمول است. اطمینان حاصل کنید که مرطوب‌کننده، ضدآفتاب، پاک‌کننده و سایر محصولات صورت را از نوع ملایم مصرف نمایید. به دنبال محصولاتی با برچسب “بدون چربی”، ” منافذ پوست را مسدود نمی‌کند”، “غیرکومدون‌زا” و “غیرآکنه‌زا” باشید. حتی موارد شدید، با گذشت زمان و کمک پزشک برطرف می‌شوند.

 

اختلال فکری

“از آن استفاده کن یا آن را از دست می‌دهی” این عبارت ساده می‌تواند به شما در مبارزه با اختلال فکر و تمرکز در دوران یائسگی کمک کند. مغز خود را به روش‌های جدید به چالش بکشید. فعالیت جدیدی مانند سرگرمی و یا آموزش زبان را انجام دهید. سطح استرس خود را پایین بیاورید. زنانی که گرگرفتگی بیشتری دارند، که ممکن است با استرس مرتبط باشد، از مشکلات حافظه بیشتر شکایت داشته‌اند.

 


منبع:

روش‌هایی برای مقابله با علائم یائسگی / روش‌هایی برای مقابله با علائم یائسگی

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟