زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا یبوست دارم؟ آیا نمی‌توانید مدفوع کنید؟ شما تنها نیستید. حدود 20% از افراد گه‌گاه یبوست دارند، حالتی که در آن حرکات روده‌ای کمتر از سه بار در هفته است. یا اگر مدفوع دارند، دفع آن بسیار سخت، کم و دردناک است.

گاهی اوقات یک اختلال پزشکی مانند سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر می‌تواند باعث یبوست شود. این مسائل اغلب نیاز به مراقبت و درمان توسط پزشک دارد. اما در بسیاری از افراد این مشکل کوتاه‌مدت بوده، برطرف می‌شود. برای اینکه بفهمید مشکل از کجاست، این سؤالات را از خود بپرسید:

 

آیا زمان آن رسیده است که مصرف فیبر را افزایش دهید؟

حرکات منظم روده‌ها نیاز به فیبر به مقدار زیاد حدود 3 تا 5 فنجان میوه و سبزیجات در روز دارد. مصرف گوشت و لبنیات را کم کنید. مطمئن شوید که فیبر را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید. غذاهای سریع و آماده را از برنامهٔ غذایی خود کنار بگذارید. این غذاها ممکن است سریع آماده شوند و به‌آسانی در دسترس باشند، اما تقریباً همیشه فیبر کمی دارند.

 

چقدر مایعات مصرف می‌کنم؟

برای انتقال مواد زائد از طریق روده، باید آب بنوشید. اگر آب کافی ننوشید، ممکن است مشکل ایجاد شود و یا شرایط حادتر شود.

 

آیا به اندازهٔ کافی فعال هستم؟

به همین سادگی است: حرکت دادن بدن به حرکت روده کمک می‌کند، بنابراین نشستن زیاد منجر به دردسر می‌شود.

 

آیا مصرف مکمل‌ها مشکل‌ساز است؟

مکمل‌های آهن یا کلسیم می‌توانند در برخی افراد باعث یبوست شوند. این حالت در مکمل‌های کربنات کلسیم بیشتر از سیترات کلسیم است. اگر از مکمل‌های کلسیم یا آهن استفاده می‌کنید، بیشتر مراقب باشید که فیبر کافی بخورید، مقدار زیاد آب بنوشید و فعالیت نمایید. اگر رعایت این موراد کمکی نکرد، با پزشک خود در مورد گزینه‌های دیگر برای حل این موضوع مشورت نموده، یا در مورد اینکه آیا می‌توانید این مواد مغذی را از طریق رژیم غذایی دریافت نمایید، صحبت کنید.

 

آیا استرس دارم؟

زمانی‌که سیستم پاسخ به استرسِ مغز شما فعال می‌شود، تغییراتی در بدن ایجاد می‌کند. دستگاه گوارش به‌ویژه به استرس حساس است و یبوست می‌تواند پاسخی برای آن باشد.

سفر چه برای کار، چه برای تفریح، استرس‌زا است. هنگامی‌که سفر برنامه‌های روتین منظم شما را مختل ‌کند، به‌خصوص الگوی غذایی شما را، مشکل در دفع هم می‌تواند ایجاد شود.

 

آیا به سیگنال‌ها بی‌توجه هستم؟

شاید سر شما خیلی شلوغ است و هر زمان که بدنتان سیگنالی مبنی بر زمان دفع ارسال می‌کند، نتوانید به آن پاسخ دهید. شاید در زمان‌هایی تمایل به استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی و یا هر مورد دیگری غیر از سرویس بهداشتی خود در خانه را نداشته باشید. مشکل نادیده گرفتن سیگنال‌ها این است که دیر یا زود دیگر این سیگنال‌ها را حس نمی‌کنید.

 

آیا بارداری نقشی دارد؟

به‌طور کلی، زنان بیشتر از مردان دچار یبوست می‌شوند. این امر به‌ویژه در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، زمانی‌که تغییرات هورمونی به‌راحتی می‌تواند سیستم گوارش شما را از بین ببرد. اگر فشاری را که یک کودک در حال رشد به سیستم گوارش شما وارد می‌کند در نظر بگیرید، جای تعجب نیست که نتوانید عمل دفع را به‌راحتی انجام دهید. مشکلات مربوط به دفع بعد از زایمان نیز شایع است.

 

سن من مشکل‌ساز است؟

با افزایش سن احتمال بروز مشکل در حرکت روده افزایش می‌یابد، بنابراین ورزش کنید، آب به میزان کافی بنوشید و میزان دریافتی فیبر خود را افزایش دهید.

 

آیا داروهایی که مصرف میکنم بخشی از مشکل‌اند؟

مسکن‌ها، مکمل‌های آهن، برخی داروهای ضدافسردگی و داروهای ادرارآور تنها چند داروی رایجی‌اند که می‌توانند این اثر را داشته باشند. همچنین داروهای مربوط به دیابت و پارکینسون و برخی از داروهای فشارخون نیز در این فهرست قرار دارند. داروهای بدون نیاز به نسخه مانند آنتی‌اسیدها هم می‌توانند این مشکل را ایجاد نمایند.

 

آیا ممکن است این مورد جدی‌تر باشد؟

این مسئله نادر اما ممکن است. آن را با پزشک خود مطرح نمایید. اگر دلایل دیگر برای ایجاد این حالت رد شده است، ممکن است موارد زیر مورد بررسی قرار گیرند:

  • مشکلات مربوط به عضلاتی که رودهٔ بزرگ شما را به حرکت در می‌آورند
  • بیماری‌های هورمونی مانند دیابت یا غدهٔ تیروئید بیش‌ازحد پرکار و یا کم‌کار
  • بیماری‌هایی که بر اعصاب اطراف رودهٔ بزرگ یا راست‌روده تأثیر می‌گذارند، از جمله مولتیپل اسکلروزیس، پارکینسون، سکتهٔ مغزی و آسیب‌های نخاعی
  • مشکل رودهٔ بزرگ. تومورها و سایر مواردی که رودهٔ بزرگ و یا راست‌روده را مسدود کرده، می‌توانند در حرکت مدفوع به خارج از بدن اختلال ایجاد نمایند.

 


منبع:

چرا یبوست دارم؟ / چرا یبوست دارم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟