زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا رنگ کردن مو خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟

استفادهٔ شخصی از رنگ مو بسیار رایج است و به‌صورت تخمینی حدود 50% زنان و 10% مردان بالای 40 سال موهای خود را رنگ می‌کنند. با این حال، با وجود دستورالعمل‌های فاصلهٔ اجتماعی در همه‌گیری کووید ۱۹، بسیاری از افراد به آرایشگاه نمی‌روند. همان‌طور که موها رشد می‌کنند و رنگ ریشهٔ آن‌ها نمایان می‌شود، این سؤال مهم پیش می‌آید که آیا رنگ کردن مو خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟

 

چندین دهه تحقیق، نتایجی متناقض

رنگ‌های مو به سه نوع عمده تقسیم می‌شوند:

  • اکسیداتیو (دائمی)
  • مستقیم (نیمه دائمی یا موقت)
  • طبیعی

بیشتر رنگ‌های مویی که در ایالات متحده و اروپا استفاده می‌شود، چه رنگ‌هایی که در سالن‌ها استفاده می‌شود و یا رنگ‌هایی که افراد خودشان در منزل استفاده می‌کنند، رنگ‌های دائمی‌اند. آن‌ها برای ایجاد رنگدانه‌ای که روی ساقهٔ مو رسوب نماید، تحت واکنش‌های شیمیایی قرار می‌گیرند که ممکن است بیشترین خطر ابتلا به سرطان را داشته باشد.

افراد در اثر تماس مستقیم پوست یا استنشاق بخار در طی فرآیند رنگ‌ کردن مو، در معرض مواد شیمیایی موجود در رنگ مو قرار می‌گیرند. مواجههٔ با رنگ مو به علت شغل، مانند آرایشگرها، به عنوان موارد احتمالی سرطان‌زا طبقه‌بندی می‌شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا استفادهٔ شخصی از رنگ موهای دائمی خطر ابتلا به سرطان یا مرگ ناشی از سرطان را افزایش می‌دهد.

بسیاری از مطالعات رابطهٔ بین استفادهٔ شخصی از رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان یا مرگ ناشی از سرطان را بررسی کرده‌اند. یافته‌های متناقض ناشی از مواردی از جمله: مطالعات ناقص به دلیل جمعیت کوچک تحت مطالعه، زمان پیگیری کوتاه، طبقه‌بندی ناکافی قرار گرفتن در معرض (شخصی یا شغلی) یا نوع رنگ مو (دائمی در مقابل غیردائمی) و تخمین ناقص عوامل خطر مختص سرطان، است.

 

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که به نظر نمی‌رسد که رنگ موی دائمی خطر سرطان را افزایش دهد

در مطالعهٔ اخیر محققان دانشکدهٔ پزشکی هاروارد استفادهٔ شخصی از رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان و مرگ ناشی از سرطان را ارزیابی کردند. محققان این مطالعه، داده‌های نظرسنجی از تعداد 117200 زن، ثبت‌شده در مطالعهٔ بهداشت پرستاران را که بیش از 36 سال از سال 1976 جمع‌آوری شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها تقسیم‌بندی خود را براساس سن، نژاد، شاخص تودهٔ بدنی، وضعیت استعمال دخانیات، مصرف الکل، رنگ موی طبیعی، رنگ موی دائمی (مقایسه بین افرادی که همیشه استفاده می‌کنند و کسانی که هرگز استفاده نکرده‌اند، سنی که اولین بار استفاده کردند، مدت زمان استفاده، دفعات استفاده) و عوامل خطر در انواع خاصی از سرطان، انجام داده‌اند.

در مقایسه با کسانی که هرگز از رنگ موی دائمی استفاده نکرده بودند، شرکت‌کنندگانی که از رنگ موهای دائمی استفاده کرده‌اند، به‌طور کلی خطر بالاتری برای سرطان یا مرگ ناشی از سرطان ندارند.

در میان سرطان‌های خاص، در مصرف‌کنندگان دائمی در مقایسه با کسانی‌که مصرف‌کننده نیستند، خطر کمی برای کارسینوم سلول بازال (شایع‌ترین نوع سرطان پوست) وجود دارد. به نظر می‌رسد خطر ابتلا به برخی سرطان‌های پستان و تخمدان با استفادهٔ طولانی‌مدت از رنگ‌های دائمی افزایش یابد. به نظر می‌رسد در زنان با موهای طبیعی تیره خطر ابتلا به لنفوم هوچکین افزایش یافته و مشاهده شده است که زنان با موهای طبیعی روشن بیشتر در معرض سرطان سلول پایه باشند.

محققان در گزارش یافته‌های خود محتاط بودند و نتیجه گرفتند که برای درک بهتر، تحقیقات بیشتری نیاز است. افزون بر این، باید در نظر داشته باشیم که ارتباط، علیت را اثبات نمی‌کند.

 

مطالعه با طراحی خوب هم محدودیت‌هایی داشت

این تحقیق، یک مطالعهٔ بزرگ و خوب‌طراحی‌شده با نرخ پاسخ بالا از طرف شرکت‌کنندگان بود. تجزیه و تحلیل داده‌های دقیق به محققان اجازه داد تا میزان خطر ابتلا به سرطان را به دلیل استفادهٔ شخصی از رنگ مو به جای سایر عوامل خطر احتمالی، به میزان قابل توجهی دریابند.

این مطالعه همچنین دارای محدودیت‌های متعددی بود. اول، شرکت‌کنندگان پرستاران زنی بودند که بیشتر نژاد اروپایی داشتند، به این معنا که یافته‌ها لزوماً برای مردان یا سایر گروه‌های نژادی یا قومی قابل تعمیم نیستند. و اینکه، این مطالعه نمی‌تواند فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان را در نظر بگیرد (برای نمونه، قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی محیطی). اطلاعات مربوط به سایر محصولات مو به جز رنگ مو جمع‌آوری نشده است و ممکن است افراد به اشتباه استفاده از رنگ موهای دائمی را گزارش کرده باشند اما در حقیقت از رنگ‌های نیمه‌دائمی یا طبیعی استفاده کرده باشند. بدون داده‌هایی در مورد رنگ واقعی استفاده‌شده، محققان فرض را بر این داشته‌اند که رنگ مو با سایه‌های طبیعی مو ارتباط دارد. این فرض ممکن است قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی واقعی را اشتباه محاسبه نماید، مثلاً در مورد کاربرانی با موهای تیره که در اثر سلب رنگدانهٔ طبیعی تیره‌تر، در معرض مواد شیمیایی اضافی قرار گرفته‌اند.

 

رنگ کردن یا رنگ نکردن؟

هنگامی‌که محدودیت‌های همه‌گیری برداشته شود، ممکن است در مورد رنگ کردن موهای خود تجدید نظر کنید. نکات مهم در این مطالعه عبارت‌اند از:

  • استفادهٔ شخصی از رنگ موی دائمی خطر ابتلا به بیشتر سرطان‌ها یا مرگ ناشی از سرطان را افزایش نمی‌دهد. این مورد اطمینان‌بخش است، اما ادامهٔ نظارت بر ایمنی لازم است.
  • برای مطالعهٔ زمینه‌های نژادی و قومی متنوع، رنگ‌های خاص (روشن در برابر تیره)، زیرگروه‌های سرطان و نوع و میزان تماس (شخصی در مقابل شغلی)، تحقیقات بیشتری لازم است.
  • اگرچه این مطالعه ارتباط احتمالی بین استفاده از رنگ موی دائمی و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را نشان می‌دهد، اما شواهد جدید کافی برای تغییر توصیه‌های مربوط به استفادهٔ شخصی از رنگ موی دائمی، وجود ندارد. تا زمان مشخص شدن اطلاعات بیشتر، هنگام تصمیم‌گیری در مورد استفاده از رنگ موهای دائمی، سوابق شخصی و خانوادگی خود را در نظر بگیرید. در صورت تردید، برای راهنمایی بیشتر با پزشک مشورت نمایید.

 


منبع:

 

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟