زمان مطالعه: 5 دقیقه

به دنبال سرطان سینه انجام ماموگرافی توصیه می‌شود. در ماموگرافی از تصاویر اشعهٔ ایکسِ ویژه برای ردیابی رشد یا تغییرات غیرطبیعی در بافت پستان استفاده می‌شود. در این مقاله شما را بیشتر با سرطان سینه و ماموگرافی آشنا خواهیم کرد.

با استفاده از دستگاه اشعهٔ ایکس دیجیتال که مخصوص بافت پستان ساخته شده‌ است، تکنسین حداقل از دو زاویه عکس می‌گیرد تا مجموعه‌ای از تصاویر را برای هر یک از سینه‌ها ایجاد نماید. این مجموعه از تصاویر را ماموگرافی می‌نامند. بافت سینه، سفید و مات و بافت چربی تیره و شفاف به نظر می‌رسد.

 

در این مورد بیشتر بخوانید:

 

چرا به ماموگرافی نیاز است؟

ماموگرافی به عنوان بخشی از معاینهٔ بدنی منظم برای ارائهٔ مرجع اولیه یا بررسی هرگونه تغییر غیرمعمول در پستان انجام می‌شود. این بهترین آزمایش غربالگری برای کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه است.

ماموگرافی به پزشکان و متخصصان کمک می‌نماید تا در مورد نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر در زمان وجود توده، رشد یا تغییر حالت آن تصمیم‌گیری نمایند. ماموگرافی همچنین به دنبال توده‌هایی است که در حین معاینهٔ بدنی خیلی کوچک‌اند.

 

چرا باید ماموگرافی انجام دهم؟

ماموگرافی بهترین دفاع شما در برابر سرطان سینه است چرا که در اغلب مواقع بیماری را در مراحل اولیه، قبل از اینکه در هنگام معاینه احساس شود، تشخیص می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که ماموگرافی شانس نجات از سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

 

چگونه باید برای ماموگرافی آماده شد؟

می‌توانید به‌طور معمول غذا بخورید، بنوشید یا داروی خود را مصرف نمایید.

اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید که باردار هستید، به پزشک یا تکنسین انجام‌دهندهٔ ماموگرافی بگویید.

روز آزمایش، از پودر بدن، کرم، دئودورانت یا لوسیون روی سینهٔ خود استفاده نکنید، چرا که ممکن است با اشعهٔ ایکس تداخل داشته باشند.

از شما خواسته می‌شود که تمام جواهرات و لباس‌های کمر به بالای خود را درآورید و لباس یا گان بیمارستانی بپوشید. بهتر است روز انجام آزمایش لباسی دوتکه بپوشید.

 

در طول ماموگرافی چه اتفاقی می‌افتد؟

تکنسین‌های مجرب در امر ماموگرافی این آزمایش را انجام می‌دهند. بیشتر این افراد خانم‌اند. رادیولوژیست (پزشک متخصص در تفسیر مطالعات تصویربرداری) اشعهٔ ایکس را تفسیر می‌کند.

در مقابل دستگاه اشعهٔ ایکس می‌ایستید. سینهٔ شما میان دو تکیه‌گاه رادیوگرافی پستان قرار می‌گیرد. دو تکیه‌گاه به هم فشرده می‌شوند و پستان را به‌آرامی تحت فشار قرار داده، مسطح می‌کنند. این امر برای به‌دست آوردن واضح‌ترین تصویر ممکن با دریافت کمترین میزان تابش انجام می‌شود. ممکن است کمی احساس ناراحتی یا درد جزئی نمایید، اما انجام عکس‌برداری با اشعهٔ ایکس تنها چند ثانیه به طول می‌انجامد. اگر احساس می‌کنید فشار زیادی روی سینهٔ شما وارد شده‌ است، تکنسین ماموگرافی را در جریان قرار دهید.

ممکن است بخواهید قرار ملاقات خود را ۷ تا ۱۰ روز پس از شروع پریود تنظیم نمایید، زمانی‌که سینه‌های شما کمتر حساس‌اند.

از سینه در چندین موقعیت تصویربرداری می‌شود، بنابراین رادیولوژیست تمام بافت را می‌بیند. برای غربالگری معمول سینه، از هر سینه دو عکس گرفته می‌شود. این تست حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. بسیاری از مراکز، ماموگرافی سه‌بعدی نیز دارند. این نوع ماموگرافی شامل تصاویر بیشتری از یک سینه است که با زوایای مختلف گرفته شده تا تصویری سه‌بعدی ایجاد نماید.

پس از مشاهدهٔ تصاویر دیجیتال، رادیولوژیست ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر گرفتن تصاویر بیشتر یا سونوگرافی سینه را درخواست نماید.

 

بعد از ماموگرافی چه اتفاقی می‌افتد؟

به دلیل فشرده‌سازی بافت سینه در زمان انجام ماموگرافی، ممکن است تغییرات موقتی در رنگ پوست یا درد خفیفی در ناحیهٔ سینه داشته باشید. برای تسکین ناراحتی می‌توانید آسپرین یا ایبوپروفن استفاده نمایید. به‌طور کلی، می‌توانید بلافاصله به انجام فعالیت‌های منظم خود بازگردید.

پزشک نتایج ماموگرافی را دریافت می‌کند و در مورد معنای نتایج آزمایش و سایر آزمایش‌های مورد نیاز با شما صحبت خواهد کرد.

طبق نتایج انجمن سرطان آمریکا، از هر ۱۰۰۰ مورد، حدود یک یا دو ماموگرافی منجر به تشخیص سرطان می‌شود. حدود ۱۰٪ از زنان به ماموگرافی بیشتری نیاز دارند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، نگران نباشید. تنها ۸ تا ۱۰ درصد از زنان به بیوپسی نیاز دارند و ۸۰ درصد از نمونه‌برداری‌ها، سرطان نخواهد بود. این احتمالات ممکن است با استفادهٔ گسترده‌تر از ماموگرافی سه‌بعدی بهبود یابد.

 

منطقه و بافت مشکوک در ماموگرافی چگونه به نظر می‌رسد؟

  • بافت یا توده با مرز صاف و کاملاً مشخص معمولاً سرطانی نیست. با سونوگرافی می‌توان داخل توده را مشاهده کرد. اگر داخل آن از مایع پر باشد، کیست نامیده می‌شود و معمولاً سرطانی نیست، اما ممکن است پزشک نمونه‌برداری را توصیه نماید.
  • توده‌ای که حاشیهٔ نامنظم یا ظاهر ستاره‌ای داشته باشد، نگرانی بیشتری ایجاد می‌کند و در این حالت، معمولاً نمونه‌برداری توصیه می‌شود.
  • رسوبات کلسیم (کلسیفیکاسیون) ممکن است زیاد یا کم بوده و سرطانی باشد یا نباشد. اگر رسوبات بسیار اندک باشد، ممکن است به آزمایش‌های بیشتر و نمونه‌برداری نیاز داشته باشد.

 

ماموگرافی تشخیصی چیست؟

در ماموگرافی غربالگری، به سینه از بالا به پایین و از یک طرف به طرف دیگر اشعهٔ ایکس تابانده می‌شود. ماموگرافی تشخیصی بر روی توده یا ناحیهٔ بافت غیرطبیعی متمرکز است.

ممکن است بعد از مشاهدهٔ چیزی غیرمعمول در ماموگرافی غربالگری، لازم باشد که ماموگرافی تشخیصی انجام دهید. یا اگر علائمی دارید که می‌خواهید بیشتر بررسی شود، پزشک ممکن است ماموگرافی تشخیصی را بدون انجام غربالگری درخواست نماید.

 

ماموگرافی تا چه حد کارآمد است؟

این آزمایش‌های تصویربرداری به پزشکان کمک می‌کند تا حدود ۷۵ تا ۸۵٪ سرطان‌های سینه را تشخیص دهند. میزان تشخیص با افزایش سن زنان بهتر می‌شود، چرا که سینه‌ها با افزایش سن، کمتر متراکم می‌شوند و این باعث می‌شود که بافت راحت‌تر از طریق ماموگرافی مشاهده شود.

پیشرفت فناوری باعث افزایش نرخ تشخیص می‌شود. مطالعه‌ای نشان داده‌ است که استفاده از ماموگرافی سه‌بعدی به همراه ماموگرافی دیجیتال میزان تشخیص را افزایش و تعداد مواردی را که به دلیل یافته‌های مشکوک مجبور به انجام مجدد آن هستند کاهش می‌دهد.

 

ماموگرافی هر چند وقت یک‌بار باید انجام شود؟

خطر ابتلا به سرطان سینه با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. اما متخصصان در مورد زمان انجام اولین ماموگرافی اختلاف نظر دارند.

انجمن سرطان آمریکا به زنان ۴۰ تا ۴۴ ساله توصیه می‌کند که انجام آزمایش‌های سالیانهٔ ماموگرافی را هرچه زودتر آغاز نمایند. زنان ۴۵ تا ۵۴ ساله باید هر یک تا دو سال ماموگرافی را انجام دهند. اما مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا از سن ۵۰ تا ۷۴ سالگی، انجام آزمایش‌های غربالگری را هر دو سال یک‌بار پیشنهاد می‌کند و بر این باور است که تصمیم به شروع انجام سالانهٔ این آزمایش‌ها قبل از ۵۰ سالگی در شرایط ویژه توصیه می‌شود و امری شخصی است. از پزشک خود در مورد زمان شروع این آزمایش‌ها مشورت بگیرید.

اگر پزشک تشخیص دهد که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستید، یا اگر اعضای نزدیک خانوادهٔ شما در سن پایین به این بیماری مبتلا شده‌ است، ممکن است از شما بخواهد که انجام این آزمایش های غربالگری را زودتر شروع کنید.

بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند تا زمانی‌که از سلامتی خوبی برخوردار هستید و انتظار می‌رود حداقل تا ده سال آینده نیز زنده باشید، انجام این آزمایش‌های سالانه را به‌طور منظم ادامه دهید.

ماموگرافی بخش مهمی از مدارک پزشکی شما است. در زمان مراجعه به پزشک دیگر حتماً نتایج آن را به همراه داشته باشد.

 

آیا همچنان نیاز است که خودآزمایی سینه را انجام دهم؟

تمام سرطان‌های پستان به‌ویژه در خانم‌های جوان که بافت سینهٔ متراکم‌تری دارند، در ماموگرافی دیده نمی‌شود. همچنین ممکن است هر ۳ سال یک‌بار از ۲۰ سالگی و هر سال از ۴۰ سالگی، این معاینه‌های فیزیکی توسط ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی (پزشک یا پرستار) انجام شود.

 


منبع:

سرطان سینه و ماموگرافی / سرطان سینه و ماموگرافی / سرطان سینه و ماموگرافی

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟