زمان مطالعه: 3 دقیقه

رابطهٔ جنسی دردناک در بانوان ممکن است در رابطهٔ جنسی زن و شوهر مشکل ایجاد نماید. افزون بر رابطهٔ جنسی دردناک، احتمال تأثیرات عاطفی منفی نیز وجود دارد. بنابراین مشکل باید به محض بروز، رفع گردد.

 

چه عواملی باعث رابطهٔ جنسی دردناک در زنان می‌شود؟

در بسیاری از موارد، در صورت عدم روانکاری کافی واژن، زن ممکن است رابطهٔ جنسی دردناکی را تجربه نماید. در صورت بروز این مشکل، اگر زن آرامش بیشتری داشته یا زمان معاشقه بیشتر باشد و یا اینکه زوجین از روان‌کننده به میزان مناسب استفاده نمایند، درد قابل کنترل است و حل خواهد شد.

 

در برخی موارد، در صورت وجود یکی از شرایط زیر، زن ممکن است رابطهٔ جنسی دردناکی را تجربه نماید:

  • واژینیسموس: این مشکلی شایع است. این بیماری شامل یک اسپاسم غیرارادی در عضلات واژن است که گاهی اوقات ناشی از ترس از آسیب دیدن است.
  • عفونت واژن: این مشکل، عفونت شایعی است و شامل عفونت‌های مخمری می‌شود.
  • مشکلات دهانهٔ رحم (که به سمت رحم باز می‌شود): در این حالت، آلت تناسلی مرد با حداکثر نفوذ می‌تواند به دهانهٔ رحم برسد. بنابراین مشکلات دهانهٔ رحم (مانند عفونت‌ها) ممکن است باعث درد هنگام دخول عمیق شود.
  • مشکلات رحم: این مشکلات ممکن است شامل فیبروم باشد که باعث درد عمیق حین رابطهٔ جنسی می‌شود.
  • آندومتریوز: این شرایطی است که در آن بافتی شبیه به آنچه در رحم قرار دارد، در خارج از رحم رشد می‌کند.
  • مشکلات تخمدان‌ها: این دسته از مشکلات ممکن است شامل کیست در تخمدان‌ها باشد.
  • بیماری التهابی لگن (PID): با این بیماری التهابی، بافت‌های عمیق درون بدن به شدت ملتهب شده و فشار مقاربت باعث درد عمیق می‌شود.
  • بارداری خارج رحمی: این نوعی از بارداری است که در آن تخمک بارورشده در خارج از رحم ایجاد می‌شود.
  • یائسگی: در هنگام یائسگی پوشش واژن ممکن است رطوبت طبیعی خود را از دست دهد و خشک شود.
  • برقراری رابطهٔ جنسی در مدت زمان کمی بعد از جراحی و یا زایمان
  • بیماری‌های منتقله از راه جنسی: این بیماری‌ها ممکن است شامل زگیل‌های تناسلی، زخم‌های تبخال یا سایر بیماری‌های مقاربتی باشد.
  • آسیب به واژن: این آسیب‌ها ممکن است شامل پارگی ناشی از زایمان و یا بریدگی (اپیزیوتومی) ایجادشده در ناحیهٔ پوست بین واژن و مقعد در هنگام زایمان باشد.
  • وولوودینیا: اشاره به دردی مزمن دارد که اندام‌های جنسی خارجی زن را (که در مجموع vulva نامیده شده و شامل لب، کلیتوریس و دهانهٔ واژن می‌شود) تحت تأثیر قرار می‌دهد. این درد ممکن است تنها در یک نقطه وجود داشته باشد و یا در هر زمان مناطق مختلف را تحت تأثیر قرار دهد. پزشکان نمی‌دانند که چه عواملی باعث آن می‌شود و هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای آن وجود ندارد. اما مراقبت از خود، همراه با درمان‌های پزشکی به تسکین درد کمک می‌نماید.

 

درمان رابطهٔ جنسی دردناک در زنان چگونه است؟

برخی از روش‌های درمانی برای رابطهٔ جنسی دردناک در زنان نیازی به درمان پزشکی ندارد. برای نمونه، برای درمان رابطهٔ جنسی دردناک پس از بارداری می‌توان حداقل شش هفته پس از زایمان صبر نمود و سپس رابطه برقرار کرد. ملایمت و صبور بودن را تمرین کنید و در مواردی که خشکی واژن و یا کمبود رطوبت و روانکاری وجود دارد، روان‌کننده‌های بر پایهٔ آب را امتحان نمایید.

برخی از درمان‌های این بیماری نیاز به مراقبت و مشورت با پزشک دارد. اگر خشکی واژن به دلیل یائسگی است، از متخصص بهداشت در مورد کرم‌های استروژن یا سایر داروهای تجویزی مشورت بگیرید. دلایل دیگر رابطهٔ جنسی دردناک نیز ممکن است به تجویز دارو نیاز داشته باشند.

برای مواردی که درد جنسی هیچ دلیل پزشکی زمینه‌ای نداشته باشد، سکس‌ تراپی مفید است. برخی از افراد ممکن است نیاز به حل مواردی مانند احساس گناه، درگیری‌های درونی در مورد رابطهٔ جنسی و یا احساسات مربوط به سوءاستفادهٔ قبلی و یا تجاوز داشته باشند.

در صورت وجود علائمی مانند خونریزی، ضایعات دستگاه تناسلی، قاعدگی نامنظم، ترشحات واژن یا انقباضات غیرارادی عضلهٔ واژن با پزشک مشورت نمایید. اگر نگرانی دیگری وجود دارد که باید برطرف شود، به یک مشاور جنسی مراجعه کنید.

 


منبع:

رابطهٔ جنسی دردناک در بانوان / رابطهٔ جنسی دردناک در بانوان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟