زمان مطالعه: 4 دقیقه

قطعه‌ای از پازل

فرم بدن شما نکاتی در مورد سلامتی شما ارائه می‌دهد. اما مهم است به یاد داشته باشید که این تنها یک عامل است. اما شکل بدن شما نشانه چیست؟ افراد با هر شکل و اندازه‌ای ممکن است سالم باشند و یا در معرض ابتلا به مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی یا دیابت باشند. برای بررسی فشارخون، کلسترول، سایر اقدامات سلامتی و انجام معاینات منظم باید به پزشک مراجعه نمایید.

 

اکتومورف

یک نوع سیستم وجود دارد که اشکال بدن را به «سوماتوتایپ‌ها» تقسیم می‌کند. نوع اکتومورف دارای اسکلت باریک‌تر، استخوان‌های نازک‌تر و مفاصل کوچک‌تر است و ممکن است قفسهٔ سینه و باسن تخت‌تری داشته باشد. به شکل بدن یک دوندهٔ مسافتی، مدل لباس و یا بالرین توجه نمایید. اگرچه ممکن است لاغر به نظر برسید و افزایش وزن برای شما دشوار باشد، اما ممکن است بیش از آنچه فکر می‌کنید به‌ویژه با افزایش سن، چربی بدنی داشته باشید. این به این دلیل است که بدن شما معمولاً غذا را سریع پردازش می‌کند و به این جهت عضله‌سازی دشوارتر می‌شود.

 

اندومورف

این سوماتوتایپ معمولاً چربی و عضلهٔ بیشتر، شانه‌های کوچک‌تر، اندام کوتاه‌تر و ساختار استخوانی بزرگ‌تر دارند. به بازیکنان راگبی و یا پرتاب‌کنندگان وزنه توجه نمایید. شما ممکن است به‌راحتی به‌ویژه در ناحیهٔ شکم و پهلو چاق شوید و کاهش وزن برایتان سخت‌تر شود. تا حدی به این علت است که بدن شما به جای سوزاندن غذاهای پرکربوهیدرات بیشتر آن‌ها را به عنوان چربی ذخیره‌سازی می‌کند.

 

مزومورف

این سوماتوتایپ ساختار ورزشی و قوی، شانه‌های پهن، کمر باریک و چربی کم بدن دارند. به شکل بدنی دونده‌های دوی سرعت یا بازیکنان فوتبال توجه کنید. از آنجا که شما به‌طور طبیعی قوی هستید و به‌راحتی لاغر و چاق می‌شوید، نوع بدن شما برای فعالیت‌های عضله‌سازی مانند بدنسازی مفید است.

 

شکل گلابی

این ترکیب بالاتنهٔ باریک‌تر «اکتومورف» و پایین‌تنهٔ «اندومورف» است. افراد با این شکل در ناحیهٔ ران و باسن چربی اضافه دارند. این شکل در بین زنان شایع‌تر است و شاید علت اینکه زنان اغلب طول عمر بیشتری نسبت به مردان دارند، این باشد. این حالت به این دلیل است که چربی شکمی که بیشتر در مردان رایج است، بیشتر از چربی‌های پایین‌تنه با مشکلات سلامتی و بیماری‌ها ارتباط دارد. یک مطالعه نشان داده است که در بعضی موارد، چربی باسن و ران با احتمال پایین‌تری در ابتلا به برخی بیماری‌های خاص در ارتباط است.

 

شکل سیب

این حالت به این معنی است که چربی بیشتری در اطراف معده ذخیره کرده‌اید، درحالی‌که پایین‌تنهٔ شما باریک است. این حالت در مردان شایع‌تر بوده و برای سلامتی از شکل گلابی بدتر است. این بدان دلیل است که چربی شکم اغلب نشانهٔ این است که چربی بیشتری در اعماق بدن و در اطراف اندام‌های داخلی خود دارید و این چربی تنها زیر پوست شما نیست. این شکل ارتباط بیشتری با بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا دارد.

 

شاخص تودهٔ بدنی (BMI)

پزشکان برای آگاهی از سلامتی شما فقط به شکل بدن اتکا نمی‌کنند. آن‌ها از چند ابزار برای اندازه‌گیری میزان چربی بدن استفاده می‌کنند و BMI یکی از آن‌ها است. این عددی است که از قد و وزن شما محاسبه می‌شود. نمرهٔ 25 و یا بیشتر نشان می‌دهد شما اضافه وزن دارید. نمرهٔ 30 یا بیشتر به چاقی اشاره دارد. اما این عدد چربی را مستقیماً اندازه‌گیری نمی‌کند و به شما نمی‌گوید که در کجای بدن چربی دارید.

 

اندازهٔ دور کمر

این روشی ساده برای اندازه‌گیری میزان چربی در اطراف شکم است که احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را به شما می‌گوید. برای بررسی این مورد، یک متر را از ناف خود بگیرید و دور کمر خود بچرخانید (هنگام اندازه‌گیری، شکم خود را داخل ندهید). در زنان، 88 سانتی‌متر یا بیشتر نشانهٔ چربی بیش از حد شکم است. در مردان، این میزان 101 سانتی‌متر است. اگر اندازهٔ بدن بسیار بزرگی داشته باشید، ممکن است این اعداد کمی متفاوت باشند.

 

نسبت کمر به لگن

این روشی دیگر برای اندازه‌گیری چربی در قسمت میانی بدن است. کمر خود را دقیقاً از بالای ناف اندازه بگیرید و آن را به اندازهٔ لگن در وسیع‌ترین نقطه تقسیم نمایید. هر مقداری بیشتر از 0.85 برای خانم‌ها و یا 0.9 برای آقایان، نشان‌دهندهٔ این است که شما در منطقهٔ خطر جهت ابتلا به بیماری‌ها هستید. آیا این اندازه‌گیری بهتر از اندازهٔ دور کمر است؟ تحقیقات مشخص نیست، اما بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که هر دو عملکرد خوبی را در پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری‌ها انجام می‌دهند.

 

ران‌های بزرگ‌تر، سلامتی بهتر؟

دانشمندان بیش از 12 سال 3000 بزرگسال را مطالعه کردند و دریافتند کسانی که اندازهٔ ران آن‌ها کمتر از ۶۲ سانتی‌متر بود، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات سلامتی‌ بودند و با نازک شدن ران‌ها خطر ابتلا به این مشکلات بیشتر می‌شود. با این حال، این مطالعه نشان نمی‌دهد که آیا ران فرد به دلیل چربی بزرگ‌تر بود یا به دلیل عضله و یا هر دو. بنابراین تشخیص اینکه در کدام حالت وضعیت بهتر است، دشوار است.

 

بر روی عضلات دست خود کار کنید

زمانی‌که پزشکان 4000 مرد بین سنین 60 تا 79 سال را بررسی نمودند تا از ترکیب بدنی آن‌ها آکاه شوند، متوجه شدند به نظر می‌رسد که به جز کمرهای باریک‌تر، بازوهای بزرگ‌تر نیز، زندگی طولانی‌تر و سلامتی بهتری را به ارمغان می‌آورند. کسانی‌که عضلات میانی بازوی (mid-arm muscle) بزرگ‌تری داشتند، عمر طولانی‌تری داشتند. شاید بازوهای عضلانی، سبک زندگی سالم‌تری را نشان دهند، اما خود عضله نیز ممکن است به شما کمک کند.

 

ورزش کنید تا روی فرم بمانید

اغلب اوقات، فرم بدن شما چیزی است که با آن متولد شده‌اید. اما مهم نیست که چه شکلی هستید، کارهای زیادی وجود دارد تا برای سالم بودن انجام دهید. ورزش به شما کمک می‌کند تا حتی اگر وزن شما ثابت بماند، از چربی‌های عمیق خلاص شوید و عضله‌سازی نمایید. اگر لاغر شوید، تمرینات منظم به شما در حفظ آن کمک می‌کند. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشید. عضله‌سازی با وزنه و یوگا نیز کمک می‌کند.

 

برای داشتن شکل بدنی سالم، غذای سالم بخورید

به نظر می‌رسد چربی‌های ترانس و غذاها و نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش چربی شکم می‌شود. رژیم غذایی‌ای را انتخاب نمایید که روی سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل متمرکز باشد. به دنبال پروتئین بدون چربی مانند مرغ بدون پوست، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا و لبنیات کم‌چرب باشید.

 


منبع:

اما شکل بدن شما نشانه چیست؟ / اما شکل بدن شما نشانه چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟