زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از میوه‌هایی که در فصل تابستان بسیار پرطرفدار است هنداونه است. فواید هندوانه برای سلامتی چیست؟ برای آشنایی با این خواص جادویی با ما همراه باشید.

 

مملو از لیکوپن

رنگ قرمز هندوانه از لیکوپن، یک آنتی‌اکسیدان، حاصل می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که هندوانه ممکن است به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به سرطان و دیابت را مهار کند. هندوانه بیش از هر میوه و یا سبزیجاتی دیگر، حتی گوجه‌فرنگی، از این مادهٔ مغذی برخوردار است. برای دریافت لیکوپن، یک برش هندوانه با رنگ قرمز روشن را انتخاب کنید. هرچه رسیده‌تر باشد، بهتر است. از طرفی، هندوانهٔ بدون هسته معمولاً بیشتر از نوع هسته‌دار آن لیکوپن دارد.

 

فواید خورشیدی؟

برخی از رنگدانه‌ها به محافظت از گیاهان در برابر آفتاب کمک می‌کنند. عجیب است اگر بدانید خوردن آن‌ها نیز ممکن است از پوست شما حتی به میزان کم، محافظت کند. لیکوپن موجود در هندوانه احتمال آفتاب‌سوختگی را کمتر می‌کند. اما این مورد قطعی نیست، بنابراین هر روز از کرم ضدآفتاب طیف گسترده و با SPF 30 و یا بالاتر استفاده کنید.

 

قلب سالم‌تر

هندوانه سرشار از اسیدآمینه‌ای به نام سیترولین است که ممکن است به حرکت خون در بدن کمک کند و فشار خون را کاهش دهد. قلب شما از تمام مزایای لیکوپن موجود در هندوانه بهره می‌برد. مطالعات نشان می‌دهد که هندوانه ممکن است خطر حملات قلبی را کاهش دهد. البته، کل سبک زندگی شما بر سلامت قلبتان تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که موارد زیر را نیز رعایت می‌کنید: ورزش کردن، سیگار نکشیدن، محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع و رعایت توصیه‌های پزشک.

 

محافظت از مفاصل

هندوانه رنگدانه‌ای طبیعی به نام بتا-کریپتوکسانتین دارد که ممکن است از مفاصل شما در برابر التهاب، محافظت کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که با گذشت زمان، احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید را کمتر می‌کند.

 

مناسب برای چشم‌ها

تنها یک برش متوسط هندوانه حاوی حدود 9 تا 11 درصد ویتامین آ (A) مورد نیاز روزانه است. این مادهٔ مغذی یکی از موارد مهم برای حفظ سلامت چشم است. غذا‌ها بهترین راه برای دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن‌اند.

 

آبرسانی شیرین و طبیعی

هندوانهٔ آبدار حاوی حدود 92 درصد آب است، بنابراین روشی ساده برای کمک به هیدراته‌ماندن و آبرسانی به بدن است. هر سلول در بدن شما به آب نیاز دارد. حتی میزان کمی کم‌آبی نیز ممکن است احساس ضعف را در شما ایجاد کند. اگر دچار کم‌آبی شوید، ممکن است به‌اندازه‌ای جدی شود که نیاز به دریافت مایعات از طریق تزریق درون‌رگی (IV) داشته باشید.

 

تسکین‌دهندهٔ پوست

ویتامین‌های ب۶، آ و ث موجود در هندوانه به پوست شما لطافت و نرمی می‌دهند. از آنجا که هندوانه سرشار از آب است، ماسکی عالی برای صورت محسوب می‌شود. یک قاشق غذاخوری آب هندوانه را با همان مقدار ماست یونانی مخلوط کنید. این ترکیب را روی صورت خود گذاشته، بگذارید به مدت 10 دقیقه بر روی پوست بماند. سپس صورت خود را بشویید و خشک کنید.

 

احساس نیاز شما به خوردن چیزی شیرین را برطرف می‌کند

یک فنجان بستنی حدود 300 کالری دارد. شما با خوردن همان مقدار هنداونه تنها 45.6 کالری دریافت می‌کنید و برخلاف بسیاری از دسرها، فاقد چربی و سدیم است و کلسترول کمی دارد. همچنین، آب موجود در هندوانه به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری سیر بمانید. برای تهیهٔ دسری آسان، مقداری هندوانه را در مخلوط‌کن ریخته، مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید و در فریزر قرار دهید تا سفت شود.

 

تقویت‌کنندهٔ ورزش

سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و اسید‌های آمینهٔ موجود در هندوانه ممکن است باعث تقویت و بهبود ورزشی شود که انجام می‌دهید. هندوانه همچنین سرشار از پتاسیم است، ماده‌ای معدنی که گرفتگی عضلات را در ورزش کاهش می‌دهد. بعد از تعریق آب هندوانه میل کنید، با این کار از درد عضلانی محتمل جلوگیری می‌کنید، به‌شرطی که خیلی شدید ورزش نکرده باشید.

 

افزایش ندادن قند خون

سعی دارید سطح گلوکز خون خود را ثابت نگه دارید؟ خوش‌شانس هستید. هندوانه دارای شاخص گلیسمی (GI) هشتاد است که این میزان برابر یا یک کاسه پرک ذرت است، با این تفاوت که کربوهیدرات کمی دارد، به این معنا که میزان گلیسمی آن (سرعت ورود آن به جریان خون و میزان تولید گلوکز) فقط 5 است. بدون عذاب وجدان از خوردن یک برش هندوانه لذت ببرید.

 

هضم آسان

اگر به بیماری گوارشی مانند کرون و یا کولیت مبتلا هستید، فهرست مواردی که نباید حین بروز و عود این مشکلات بخورید، بلند و طولانی است. هندوانه را در فهرستی قرار دهید که می‌توانید در شرایط عود بیماری آن را مصرف کنید. قسمت نرم و گوشتی هندوانه به‌راحتی برای رودهٔ ملتهب قابل هضم است (اگر لازم است فیبر را محدود کنید، پوست و دانه‌های هندوانه را نخورید).

 

چه می‌شود اگر دانهٔ هندوانه را به طور تصادفی بخوریم؟

ممکن است در دوران کودکی به شما گفته شده باشد که اگر دانهٔ هندوانه را قورت دهید، در شکم شما رشد می‌کند. درست نیست! به‌هرحال، معدهٔ شما نور خورشید و یا خاک ندارد و مقدار زیادی اسید در آن وجود دارد. بسیاری از هندوانه‌ها این روزها بی‌دانه‌اند، اما اگر دانهٔ هندوانه را قورت دادید، نگران نباشید. این دانه‌ها در واقع سرشار از مواد مغذی‌اند!

 

هندوانهٔ خوب انتخاب کنید

هندوانه‌ای را انتخاب کنید که فاقد گودی، لکه، تیرگی و زدگی باشد. به‌دنبال نقطه‌ای زرد (نه سفید) در ته هندوانه باشید. این لکه نشان می‌دهد که هندوانه رسیده است. هندوانهٔ آبدار و آماده برای خوردن به‌نسبت اندازه‌اش، سنگین است. زمانی‌که بر روی آن می‌کوبید، باید صدای توخالی‌بودن بدهد.

 

نگهداری و برش ایمن هندوانه 

قسمت خارجی هندوانه را قبل از قرار دادن داخل یخچال بشویید و سپس آن را برش بزنید، چرا که از این طریق چاقوی شما میکروب‌های سطح هندوانه را به داخل آن منتقل نمی‌کند. با اینکه هندوانه بالافاصله بعد از برش بهترین طعم را دارد، اما می‌توانید آن را تا 5 روز داخل یخچال نگهداری کنید. انجماد نیز گزینهٔ مناسبی برای نگهداری هندوانه است، اما در این حالت دیگر ترد نخواهد بود. می‌توانید از هندوانهٔ منجمد در اسموتی‌ها استفاده کنید.

 

به یک برش اکتفا نکنید

یک برش هندوانهٔ تازه، مزه‌ای عالی دارد، اما می‌توانید کارهای بیشتری با آن انجام دهید. تکه‌های هندوانه را که به‌صورت مکعبی برش داده‌اید، بر روی سالاد به همراه پنیر فتای خردشده، بریزید. با قرار دادن ماست، نعناع، بادام خردشده و بری‌ها روی هندوانه، پیتزای هنداونه درست کنید. دانه‌های هنداونه را نگه دارید. با نمک دریا و روغن زیتون تفت دهید و به‌عنوان میان‌وعده‌ای سالم و خوشمزه استفاده کنید.

 


منبع:

فواید هندوانه برای سلامتی / فواید هندوانه برای سلامتی

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟