زمان مطالعه: 4 دقیقه

عواملی که باعث سوزش معده می‌شود کدام است؟

ناراحتی و سوزش سر‌دل و گلو ممکن است هیچ ارتباطی با قلب نداشته باشد. این سوزش ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که اسید معده برگشته و به اصطلاح ریفلاکس می‌شود و مری را که لوله‌ای است که دهان و معده را به هم متصل می‌کند، تحریک می‌کند. غذاهای خاصی می‌توانند باعث تحریک آن شوند، اما این موارد برای همهٔ افراد یکسان نیست. بنابراین زمانی‌که نوبت به غذاخوردن می‌رسد، چه‌چیز به شما کمک می‌کند تا از سوزش سردل جلوگیری نمایید؟ عواملی که باعث سوزش معده می‌شود را می‌توانید در مقاله زیر مطالعه کنید.

 

زیاد خوردن

اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، غذای خاصی نیست، بلکه مقدار غذایی است که در یک وعده می‌خورید. مهم نیست که چه غذایی می‌خورید، چقدر خوب است و یا اینکه چقدر آن را دوست دارید، شکم پر احتمال سوزش معده را بیشتر می‌کند. سعی کنید از بشقاب کوچک‌تر برای خوردن استفاده نمایید تا با کمک آن میزان غذایی را که می‌خورید کم کنید.

 

آهسته غذا بخورید

سریع و زیاد غذا خوردن هم از موارد ممنوعه است. لسلی بونچی، متخصص تغذیه و مدیر تغذیهٔ ورزشی در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، می‌گوید، سه کار، چنگ زدن، قورت دادن و رفتن، نه‌تنها به هضم خوب غذا منجر نمی‌شود، بلکه می‌تواند علائم سوزش سردل را بیشتر نماید. زمان بگذارید و از خوردن وعدهٔ غذایی خود لذت ببرید.

 

غذاهای چرب

غذاهای خیلی چرب مدت زمان بیشتری در معده باقی می‌مانند. هرچه مدت حضور این مواد غذایی در معده بیشتر باشد، احتمال بروز ناراحتی بیشتر خواهد بود. وعده‌های غذایی بزرگ از غذاهای پرچرب مانند بسیاری از مرغ‌های سرخ‌شده، چیپس و یا بال، مشکل را مضاعف می‌کنند.

 

کاهش چربی‌ها در زمان تهیه

شاید بتوانید به جای سرخ کردن، غذاهای مورد علاقهٔ خود را بپزید، کباب کنید و یا مختصر تفتی بدهید. چربی گوشت و مرغ را قبل از پخت تمیز کنید و پوست مرغ را از آن جدا نمایید. تغییراتی از این دست ممکن است برای حل مشکل سوزش سردل کافی باشد.

 

غذاهای پراسید

گوجه‌فرنگی (به‌تنهایی یا داخل سس‌ها) و مرکبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو می‌توانند باعث سوزش معده شوند، به‌خصوص اگر آن‌ها را با شکم خالی و به‌تنهایی مصرف نمایید. سرکه یکی دیگر از اسیدها است و ماده‌ای رایج در سس سالاد و غذاهای دیگر است.

 

گزینه‌های موجود را بررسی نمایید

میوه‌ها و سبزیجات دیگری را که اسید کمتری دارند، امتحان نمایید تا معدهٔ شما کمی استراحت کرده و سوزش سردل نداشته باشید. یا میزان مصرف خود از غذاهای اسیدی را محدود نمایید و آن‌ها را با مواد ‌غذایی دیگر جایگزین نمایید. برای نمونه، از سس گوجه‌فرنگی کمتری روی ماکارانی استفاده نمایید و همزمان کمی گوشت و یا سبزیجات به آن اضافه کنید. برای یافتن مواردی که در شما ایجاد سوزش معده نمی‌کنند، موارد متفاوت را امتحان کنید.

 

میزان مصرف نوشیدنی‌های خود را نیز کنترل نمایید

برخی از نوشیدنی‌ها احتمال سوزش معده را بیشتر می‌کنند. نوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث تقویت اسید در معده می‌شوند. الکل می‌تواند دریچهٔ بین مری و معده را شل کرده و باعث شود اسید به راحتی برگردد. کربناسیون ناشی از نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند در معده نفخ ایجاد نماید و منجر به سوزش معده شود. آب گوجه‌فرنگی و مرکبات نیز اسید دارند.

 

نوشیدنی‌های بهتر

نوشیدنی‌های بدون حباب و گاز و کافئین مانند دمنوش‌های گیاهی، شیر و آب ساده را انتخاب نمایید. اگر تمایل به نوشیدن قهوه و یا نوشیدنی‌های گازدار دارید، سعی کنید از لیوان سایز کوچک‌تر استفاده نمایید تا میزان نوشیدن شما کمتر شود.

 

شکلات

با عرض پوزش، اما شکلات کافئین دارد. اگر زندگی بدون شکلات را نمی‌توانید تحمل کنید، شاید بتوان با کم کردن میزان مصرف تا حدودی مشکل را رفع کرد. شاید بتوانید تنها یک یا دو تکه شکلات در موارد خاص بخورید. در نظر داشته باشید که ممکن است سایر عوامل تحریک‌کنندهٔ سوزش سردل در این زمینه نقش داشته باشند. خوردن شکلات به‌عنوان دسر در پایان یک وعدهٔ غذایی چرب یا خوردن آن به خودی خود با معدهٔ خالی احتمالاً ایده‌های خوبی نیستند.

 

خوردن غذاهای تند

تعجب‌آور نیست که گرمای غذاهای فلفلی و تند بتواند شما را از درون بسوزاند. اما آیا می‌دانید نعنافلفلی می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟ گرچه خنک است و آتشین نیست، اما ممکن است دریچهٔ میان معده و مری را باز کرده و منجر به سوزش سردل شود. سیر و پیازهای خوش طعم و تند، به‌خصوص در حالت خام، می‌توانند این مشکل را ایجاد نمایند.

 

کمی تندی را کاهش دهید

این جمله به معنای آن نیست که در طول زندگی خود غذاهای بی‌مزه بخورید. کمی کاهش ادویه می‌تواند تفاوت فاحشی ایجاد نماید. به عنوان مثال لازم نیست بال‌های خود را در سس خیلی تند مزه‌دار و طبخ نمایید، مقداری از تندی آن کم کنید. به دنبال روش‌های دیگری برای طعم دادن به غذاهایی باشید که نیازی به سوزاندن زبان و سوزش معده ندارند.

 

از محرک‌های خود آگاه باشید

افراد متفاوت‌اند. ممکن است با یک وعدهٔ غذایی نسبتاً تند مشکلی برای شما پیش نیاید، مگر اینکه گوجه‌فرنگی داشته باشد. ممکن است بتوانید یک فنجان قهوهٔ کوچک بنوشید به شرط اینکه آن را بدون غذا نخورید. برای کمک به تشخیص اینکه چه چیزی برای شما مناسب است و چه چیزی در شما سوزش سرمعده ایجاد می‌کند، از مواد غذایی‌ای که دریافت می‌کنید، یادداشت بردارید.

 

آدامس بجوید

جویدن آدامس بعد از غذا باعث می‌شود دهان شما بزاق تولید نماید. مایع اضافی به خنثی شدن اسید کمک کرده و معدهٔ شما را تحریک می‌کند تا محتوای خود را هرچه سریع‌تر به رودهٔ کوچک تخلیه نماید. در واقع، قبل از ایجاد سوزش سردل، غذای خود را از معده به رودهٔ کوچک بفرستید. برای بسته نگه داشتن دریچهٔ میان مری و معده، سعی کنید از طعمی دیگر به غیر از نعنافلفلی و نعنا استفاده کنید.

 

عادت‌های سالم

درست بعد از خوردن غذا، دراز نکشید. 3 ساعت بین شام و خواب فاصله بگذارید. سیگار کشیدن و داشتن وزن اضافی نیز ممکن است احتمال سوزش معده را افزایش دهد.

همهٔ افراد هر از گاهی به سوزش معده و سردل مبتلا می‌شوند، اما اگر این حالت زیاد برای شما اتفاق می‌افتد، باید با پزشک خود مشورت نمایید. سوزش معده می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات گوارشی باشد.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟