زمان مطالعه: 2 دقیقه

غذاهایی که موجب یبوست می‌شوند

غذاهایی که موجب یبوست می‌شوند کدام است؟ برای مثال استفادهٔ زیاد از لبنیات، فست‌فودها یا غذاهای آماده، غذا‌های سرخ‌شده و …. منجر به یبوست می‌شوند. برای آشنایی با این مواد غذایی همراه ما باشید.

 

لبنیات

اگر اغلب یبوست دارید، در حق خود لطف کرده و به رژیم غذایی‌تان نگاهی بیندازید. از جمله غذاهایی که ممکن است باعث یبوست و مانع از اجابت مزاج در شما شوند می‌توان به مصرف بیش از حد و زیاد پنیر و شیر اشاره نمود. اما ممکن است نخواهید لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید، در این صورت می‌توانید تنها مقدار کمی خورده و گزینه‌های خود را تغییر دهید. ماست حاوی پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زندهٔ مفید برای سیستم هضم بدن، را امتحان کنید. این تغییر ممکن است به رفع یبوست کمک کند.

 

فست‌فودها یا غذاهای آماده 

آیا سبک زندگی پرمشغله باعث شده همیشه غذاهای آماده مصرف نمایید؟ این وعده‌های غذایی آماده ممکن است راحت باشند، اما می‌توانند عواقبی هم داشته باشند. بیشتر آن‌ها فیبر کمی دارند و فیبر همان چیزی است که به غذا کمک می‌کند در بدن حرکت نماید. با صرف وقت و درست کردن غذای مناسب، می‌توانید سرعت هضم غذا در بدن خود را تسریع بخشید.

 

غذا‌های سرخ‌شده

پرهیز و چشم‌پوشی از مرغ سرخ‌شده خیلی سخت است، اما گذراندن مدت زمان زیاد در سرویس بهداشتی برای اجابت مزاج به شما نشان می‌دهد که باید غذاهایی را انتخاب نمایید که از فیبر بالایی برخوردار هستند. غذاهای سرخ‌شده، پر از چربی‌اند و هضم آن‌ها سخت است. زمانی‌که غذا به آهستگی از رودهٔ بزرگ شما عبور می‌کند، مقدار زیادی از آب موجود در آن گرفته و خارج می‌شود، و همین باعث ایجاد مدفوع سفت و خشک می‌شود.

 

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ دارای پروتئین زیاد و فیبر کم است. لازم نیست آن را از فهرست مواد غذایی مصرفی حذف کنید. کافی است برخی مواد غذایی پرفیبر را به آن اضافه کنید. املت با اسفناج تازه و گوجه‌فرنگی را امتحان کنید.

 

استیک

استیک پر از پروتئین و چربی، اما فاقد فیبر است. گوشت استیک آبدار باید با بروکلی متعادل شود. این تعادل به شما کمک می‌کند تا بتوانید آن را به‌راحتی از طریق سیستم گوارش هضم نمایید.

 

کیک فنجانی

به دلایل زیادی که یکی از آن‌ها ایجاد یبوست است، دسرهای شیرین را باید گاهی اوقات و نه همیشه مصرف کنید. شیرینی‌ها، کلوچه‌ها، و سایر خوراکی‌های حاوی شکر تصفیه‌شده، فیبر و مایعاتِ کم و چربی زیادی دارند. اگر مشکل یبوست دارید، شیرینی‌جات برای شما مناسب نیستند. هر زمان تمایل به خوردن چیزهای شیرین داشتید، به جای آن توت‌فرنگی و یا ماست بخورید. معدهٔ شما از این تصمیم و انتخابتان تشکر خواهد کرد.

 

نان سفید

مصرف بیش از حد نان سفید باعث مدفوع سفت و خشک می‌شود. نان سفید با آرد سفید کم‌فیبر درست می‌شود. در عوض، سراغ نان غلات کامل بروید، چرا که باعث می‌شود بار دیگر که به سرویس بهداشتی می‌روید، با مشکل مواجه نشوید.

 

الکل

مشروبات الکلی نیز مانند قهوه می‌توانند باعث شوند بدن با کمبود آب مواجه شده و تا زمان هیدراته شدن مجدد، در سرویس بهداشتی با مشکل مواجه شوید. اگر تمایل به خوردن کوکتل دارید، همزمان یک لیوان آب هم بنوشید تا جریان مایعات در بدن شما با مشکل مواجه نشود.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟