زمان مطالعه: 3 دقیقه

در برابر نیش حشرات چه کنیم؟

اگر وقت خود را در خارج از خانه می‌گذرانید، چیزی که همهٔ ما به دلایل مختلف انجام می‌دهیم، به احتمال زیاد با گزش حشرات روبه‌رو می‌شوید. بیشتر اوقات نیش‌ حشرات تنها آزاردهنده‌اند. اما به جز این واقعیت که گاهی اوقات ممکن است دردناک یا خارش‌دار باشند، ممکن است منجر به بیماری مانند بیماری لایم از کنه‌ها، یا زیکا، مالاریا و یا نیل غربی از پشه‌ها نیز شوند. بنابراین پیشگیری از گزش، ایدهٔ خوبی برای ما و قطعاً کودکان است. حال سؤال این است که در برابر نیش حشرات چه کنیم؟

 

 

اقدامات احتیاطی ساده که به شما کمک می‌کنند

قبل از صحبت در مورد دافع حشرات، مهم است به یاد داشته باشید که اقدامات احتیاطی ساده و مؤثری وجود دارد که تقریباً در تمام آن‌ها هیچ‌گونه مواد شیمیایی‌ای دخالت ندارد. برای نمونه:

  • هرگونه آب راکد خارج از خانه را خالی کنید، چرا که آنجا محل پرورش پشه‌ها است.
  • اگر قرار است در مناطقی باشید که حشرات گزندهٔ زیادی دارد، پیراهن آستین بلند و شلوارهای بلند بپوشید. اگر لباس‌ها، کفش و وسایل را به پرمترین 0.5% آغشته کنید، ممکن است مفید باشد.
  • توجه داشته باشید که پشه‌ها به احتمال زیاد از غروب تا سحر بیرون می‌آیند، پس فعالیت‌ها را براساس این ساعت‌ها برنامه‌ریزی کنید.
  • برای اجتناب از گزش کنه، از حضور در مناطق پردرخت و بوته‌دار خودداری کنید و هنگام کوهنوردی در وسط مسیر حرکت کنید. وقتی به خانه برگشتید بدن تمام افراد، حیوانات خانگی و وسایلتان را از نظر وجود کنه بررسی کنید. پس از رسیدن به خانه بلافاصله دوش بگیرید این کار به شستن حشرات احتمالی بر روی بدن و همچنین بررسی بدن از نظر وجود کنه کمک می‌کند.

 

تصمیم‌گیری در مورد استفاده از دافع حشرات 

دافع حشرات می‌تواند بسیار مفید باشد. برخی از آن‌ها مؤثر‌تر از انواع دیگراند و برخی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، بنابراین تحقیق دربارهٔ آن‌ها مهم است. آژانس حفاظت از محیط زیست ابزار تعاملی عالی‌ای دارد که به شما در انتخاب بهترین نوع دافع برای موقعیت‌های خاص کمک می‌کند.

مؤثرترین دافع DEET است. این ماده هم در برابر پشه‌ها و هم کنه‌ها مؤثر است و اگر واقعاً می‌خواهید یا نیاز دارید از گزش جلوگیری کنید، دفع‌کننده‌‌ای مناسب است. هرچه غلظت آن بیشتر باشد، خاصیت دافعهٔ آن مدت زمان بیشتری دوام خواهد داشت: برای نمونه غلظت 10% آن حدود دو ساعت پوشش‌دهی خواهد داشت، درحالی‌که غلظت 30% آن حدود 5 ساعت از شما محافظت می‌کند. آکادمی پزشکان اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که غلظت بالای 30% برای کودکان مورد استفاده قرار نگیرد و از هیچ مادهٔ دافعی برای نوزادان کمتر از 2 ماه استفاده نشود.

شایع‌ترین عارضهٔ جانبی این مواد، سوزش پوست است و اگر آن را بخورید، منجر به حالت تهوع و استفراغ می‌شود. احتمال سوزش چشم نیز وجود دارد، به همین دلیل است که هرگز نباید هیچ مادهٔ دفع‌کننده‌ای را مستقیم روی صورت اسپری کرد، بلکه باید آن را روی دستان خود بریزید و سپس بادقت روی صورت بمالید. در مواردی بسیار نادر، یک نفر در هر صد میلیون نفر، استفاده از دوز‌های بالای DEET ممکن است منجر به مشکلات مغزی مانند تشنج شود. این عارضهٔ جانبیِ فوق‌العاده نادری است و چیزی نیست که شما را از استفاده از آن باز دارد، به‌ویژه اگر در منطقه‌ای با کنه‌های زیاد یا در ناحیه‌ای با تعداد زیادی پشهٔ ناقلِ بیماری هستید.

 

در اینجا برخی از جایگزین‌ها با حداقل عوارض و یا بدون عارضه (سوزش چشم بیشتر شایع است) آورده شده است:

  • روغن اکالیپتوس لیمویی یا PMD که تقریباً به خوبی DEET است.
  • پیکاریدین که در برابر پشه‌ها بهتر از کنه‌ها عمل می‌کند.
  • ۲-آندکانون.
  • IR-3535 مادهٔ فعال در محصولات Avon، گرچه خیلی مؤثر نیست.
  • سیترونلا (Citronella) که تأثیر آن کم است.

 

استفاده از دافع حشرات و ضدآفتاب

از هر چیزی که استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های نوشته‌شده بر روی برچسب آن را رعایت کنید و مطمئن شوید که هنگام استفاده از آن روی تمام قسمت‌های در معرض خطر اعمال شود. بهتر است در محوطهٔ باز اسپری کنید و روی لباس‌ها نیز اسپری کنید. بطری‌های پمپی و دستمال مرطوب حاوی دافع حشرات ممکن است به شما در استفادهٔ دقیق از محصولات کمک کند. سعی کنید بهترین محصول را برای موقعیت خود انتخاب کنید تا فقط با یکبار استفاده از آن، پاسخ بگیرید. ابزار EPA برای این کار عالی است. کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید، اول آن را روی پوست بزنید تا پوست بتواند جذبش کند.

 


منبع:

در برابر نیش حشرات چه کنیم؟ / در برابر نیش حشرات چه کنیم؟

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟