زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا واکسن آنفولانزا در کودکان لازم است؟

در بیشتر موارد بله. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، دریافت واکسن آنفولانزا در کودکان را برای تمام کودکان ۶ ماهه و بزرگ‌تر (به طور ایده‌آل تا پایان ماه مهر) پیشنهاد می‌کند.

امسال مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و آکادمی پزشکی اطفال امریکا واکسن تزریقی آنفلوآنزا یا واکسن آنفلوآنزای اسپری بینی را توصیه می‌کند. در سال‌های اخیر نگرانی در مورد اینکه واکسن اسپری بینی به قدر کافی در برابر انواع خاصی از آنفلونزا مؤثر نیست وجود داشت. اگرچه انتظار می‌رود واکسن اسپری بینی در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ مؤثر باشد.

 

بسته به سن و سلامت کودک شما، ممکن است بتوانید بین واکسن تزریقی آنفلوآنزا یا واکسن آنفلوآنزای اسپری بینی انتخاب کنید:

  • واکسن تزریقی آنفولانزا: کودکان ۶ ماه و بزرگ‌تر می‌توانند واکسن‌های تزریقی آنفلونزا را دریافت نمایند. عوارض جانبی ممکن است شامل درد در محل تزریق باشد. تب، درد عضلانی و احساس ضعف نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.
  • اسپری بینی: کودکان سالم ۲ ساله و بالاتر می‌توانند واکسن اسپری بینی آنفلونزا را دریافت نمایند. عوارض جانبی اسپری بینی ممکن است شامل آبریزش بینی، سرفه، تب، خس‌خس سینه، استفراغ و گلودرد باشد، سردرد و درد عضلانی نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

 

تشخیص اینکه کودک شما چند دوز از واکسن آنفلونزا نیاز دارد:

  • دو دوز: اگر کودک شما کوچک‌تر از ۹ سال است و برای اولین بار قصد دارد واکسن آنفلونزا را دریافت نماید یا تا قبل از ۱ جولای ۲۰۱۹ فقط یک دوز از واکسن آنفلونزا را دریافت کرده است، برای ۲ دوز که حداقل با فاصلهٔ ۴ هفته تزریق شود، برنامه‌ریزی کنید. پروسه را هر چقدر که ممکن است زودتر شروع کنید.
  • یک دوز: اگر کودک شما ۲ یا دوزهای بیشتری از واکسن آنفلونزا را تا قبل از ۱ جولای ۲۰۱۹ دریافت کرده است نیازی به دریافت ۲ دوز در همان فصل یا فصل‌های متوالی نیست و یک دوز واکسن کافی است. به همین ترتیب اگر کودک شما واکسن آنفلونزا را برای اولین بار در سن ۹ سالگی یا بالاتر دریافت می‌کند یک دوز واکسن کافی است.

به خاطر بسپارید که تا دو هفته بعد از واکسیناسیون زمان لازم است تا کودک به طور کامل در مقابل آنفلونزا محافظت شود.

 

همچنین در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید اگر:

  • کودک شما احساس خوبی ندارد. احتقان بینی ممکن است در دریافت واکسن اسپری بینی اثر بگذارد. قبل از دریافت واکسن آنفلونزا با پزشک کودک خود دربارهٔ علائم فرزندتان صحبت کنید.
  • کودک شما مشکلات پزشکی فراوانی دارد. واکسن اسپری بینی برای کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۷ سال که آسپیرین یا داروهای حاوی سالیسیلات دریافت می‌کنند پیشنهاد نمی‌شود. همچنین برای کودکان ۲ تا ۴ سال که در ۱۲ ماه گذشته مشکل آسم یا خس‌خس سینه در آن‌ها تشخیص داده شده نیز توصیه نمی‌شود.

واکسن اسپری بینی برای کودکان با سیستم ایمنی ضعیف یا آن‌هایی که تماس نزدیک با کودکان دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیف دارند توصیه نمی‌شود. برای استفاده از اسپری بینی در کودکان ۵ سال و بزرگ‌تر که آسم یا شرایطی جدی مثل بیماری ریه دارند نیز باید بیشتر احتیاط کرد.

  • کودک شما به تخم‌مرغ حساسیت دارد. بیشتر انواع واکسن‌های آنفلونزا شامل مقدار کمی از پروتئین تخم‌مرغ هستند. اگر کودک شما به تخم‌مرغ حساسیت دارد می‌تواند بدون هیچ اقدامات احتیاطی اضافی واکسن آنفلونزا و در صورتی که همهٔ شرایط مناسب باشد، اسپری بینی را دریافت کند.

اگر کودک شما حساسیت شدیدی به تخم‌مرغ دارد، باید در یک مرکز درمانی مجهز و توسط پزشکی که قادر است شرایط آلرژیک حاد را تشخیص داده و مدیریت کند، واکسینه شده و تحت نظارت و مراقبت قرار بگیرد.

  • کودک شما واکنش شدیدی به واکسن آنفلونزای قبلی داشته است. واکسن آنفلونزا برای هر کسی که واکنش شدیدی به واکسن آنفلونزای قبلی داشته، توصیه نمی‌شود. ابتدا با پزشک کودک خود مشورت کنید. اگرچه بعضی از واکنش‌ها ممکن است به واکسن ارتباطی نداشته باشد.

 

واکسن آنفلونزای سالیانه همچنین برای بزرگسالان به‌خصوص کسانی که تماس نزدیک با کودکان دارند توصیه می‌شود.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟