زمان مطالعه: 4 دقیقه

روزهای اول ترک سیگار

افراد زیادی هستند که موفق به ترک سیگار می‌شوند اما پس از مدتی دوباره آلوده می‌شوند، روزهای اول ترک سیگار ، روزهایی طلایی‌اند و باید بدانیم که چه مواردی را باید رعایت کنیم تا در این راه موفق بمانیم. با ما همراه باشید:

 

جرعه جرعه بنوشید و بخورید

جرعه جرعه نوشیدن آب سرد از طریق نی می‌تواند جایگزین مکیدن سیگار شود. این کار همچنین باعث آزاد شدن دوپامین، مادهٔ شیمیایی مغز می‌شود که می‌تواند به کاهش استرس و روحیهٔ بد کمک کند.

خوردن وعده‌های غذایی کم نیز می‌تواند احساس نیاز شما به سیگار کشیدن را برطرف نماید. برای جلوگیری از افزایش وزن، غذاهای بدون چربی و سالم بخورید.

 

به پاداش‌ها و نتایج مثبت فوری توجه کنید

پس از ترک سیگار، خیلی فوری می‌توانید از مزایای زندگی بدون دود لذت ببرید. هنگامی‌که متوجه تغییرات مثبت شدید، فهرستی از آن‌ها را یادداشت نمایید. این فهرست ممکن است شامل احساس کنترل، پس‌انداز پول، بوی خوش، چشیدن بهتر مزهٔ غذاها و احساس انرژی بیشتر باشد. هنگامی‌که احساس نیاز و تمایل به کشیدن سیگار داشتید، به فهرست خود نگاه کنید و آنچه را که از ترک سیگار به دست آورده‌اید، با خود مرور نمایید.

 

 

دندان‌های خود را به‌طور مرتب مسواک بزنید

یکی از مزایای فوری ترک سیگار این است که طعم دهان و بوی نفس شما بهتر می‌شود. سعی کنید به‌طور مرتب مسواک بزنید. به این ترتیب، تمایل شما برای کشیدن سیگار و از بین بردن تمیزی و بوی خوش دهان کمتر خواهد شد.

 

از مصرف الکل خودداری کنید

نوشیدن الکل یکی از رایج‌ترین مواردی است که باعث می‌شود افراد تمایل به کشیدن سیگار داشته باشند. الکل باعث کاهش خویشتن‌داری شده و این می‌تواند تعهد شما را در ترک سیگار متزلزل نماید. بسیاری از افراد نوشیدن و سیگار کشیدن را نیز مرتبط می‌دانند؛ بنابراین مشروبات الکلی ممکن است باعث شود تمایل به سیگار کشیدن پیدا کنید.

 

مناطقی را که نمی‌توانید در آن سیگار بکشید پیدا و مشخص کنید

زمانی‌که اشتیاق به کشیدن سیگار در شما ایجاد شد، به جایی بروید که نمی‌توانید سیگار بکشید، برای نمونه به سینما، کتابخانه یا فروشگاه بروید. هرچه‌قدر این مکان حواس شما را بیشتر پرت کند، فراموشی تمایل و ولع کشیدن سیگار راحت‌تر خواهد بود.

 

دلایل خود را برای ترک سیگار به یاد آورید

فهرستی از تمام دلایل خود را برای ترک سیگار یادداشت کنید. آن را در هر مکانی که بیشترِ وقت خود را در آن می‌گذرانید، مانند آشپزخانه، محل کار، و یا کنار آینه، قرار دهید، طوری‌که به راحتی قابل مشاهده باشد. برخی از افراد که پیش‌تر سیگار می‌کشیدند، می‌گویند قرار دادن عکس اعضای خانواده و عزیزان در کنار دلایل آن‌ها برای ترک سیگار نیز عامل مفید و مؤثری بوده است.

 

هر روز فعال باشید

ورزش حواس‌پرت‌کنی بسیار قوی برای ولع مصرف سیگار است. هنگامی‌که فعال هستید، بدن شما مواد شیمیایی طبیعی ارسال می‌کند که به ایجاد حس خوب در خلق‌وخوی شما کمک کرده و استرس را کاهش می‌دهد. پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین گزینه‌ها است. برای کمک به داشتن انگیزه، چند فعالیت مختلف را انتخاب کنید. برای فعالیت بدنی روزانه به‌خصوص در ماه اول پس از ترک سیگار، زمان مناسبی اختصاص دهید.

 

تقویم خود را پر کنید

در طی چند هفتهٔ اول پس از ترک سیگار، کارهای زیادی را برای انجام دادن برنامه‌ریزی نمایید. برای خوردن وعده‌های غذایی با خانواده و یا دوستان برنامه‌ریزی نمایید و سعی کنید از وسوسهٔ سیگار کشیدن حواس خود را پرت کنید. هرچه بیشتر مشغول باشید و سر خود را گرم کنید، تمایل شما به کشیدن سیگار کمتر می‌شود.

 

چیز دیگری را در دهان خود قرار دهید

بخشی از میل به کشیدن سیگار، عادت به داشتن چیزی در دهان است. در زمانی‌که میل به کشیدن سیگار پیدا کردید، به‌جای آن از آدامس‌های بدون شکر، آبنبات‌های سفت یا یک میان‌وعدهٔ سالم استفاده نمایید. همیشه چیزی با خود داشته باشید. اگر نگران افزایش وزن هستید، گزینه‌های کم‌کالری مانند میوه‌ها و سبزیجات را انتخاب کنید.

 

یک راه نجات داشته باشید

از شخصی بخواهید در صورت نیاز به پشتیبانی، در کنار شما باشد. بهترین گزینه دوستی است که پیش‌تر سیگاری بوده است. اما هر شخصی که مراقبتان است و تمایل دارد که شما سیگار را ترک نمایید، می‌تواند در مواقع سختی به شما کمک کند.

 

مصرف کافئین را محدود نمایید

کافئین به برخی افراد کمک می‌کند تا صبح‌ها سرحال و شاداب بوده و در زمان خستگی، هوشیاری خود را حفظ نمایند. اما در برخی افراد نیز احساس تنش، عصبانیت و استرس ایجاد می‌کند. ترک اعتیاد به نیکوتین می‌تواند این اثرات را تقویت نماید. اگر کافئین شما را دچار تشویش و اضطراب می‌کند، مصرف آن را کاهش دهید.

 

به حالات بد خود توجه کنید

احساسات منفی مانند استرس، عصبانیت و ناامیدی یکی دیگر از دلایل عمدهٔ بازگشت افراد به سیگار کشیدن است. حالات بد برای تمام افراد اتفاق می‌افتد و به احتمال زیاد در طی چند هفتهٔ اول ترک اعتیاد به استعمال دخانیات، این حالات بیشتر نیز خواهند بود. راه‌هایی برای پرت کردن حواس خود پیدا کنید. با دوستان خود دور هم جمع شوید، یا کار دیگری که از آن لذت می‌برید انجام دهید.

 

از افراد و موقعیت‌های مشکل‌ساز دوری کنید

اگر چه دوستان و خانواده باید فردی را که در حال ترک است، حمایت نمایند، اما همیشه این‌گونه نیست. برخی از افراد ممکن است با تصمیم شما برای ترک استعمال دخانیات، احساس خطر کنند. آن‌ها حتی ممکن است برای تضعیف تلاش شما، هرچه توان دارند انجام دهند. اگر احساس می‌کنید چنین افرادی در زندگی شما وجود دارند، از آن‌ها دوری کنید. اگر این امکان وجود ندارد، با آن‌ها صحبت نمایید و توضیح دهید که چرا ترک کردن برای شما مهم است و از آن‌ها حمایت بخواهید.

 

در مسیر بمانید

پس از طی 2 هفتهٔ اول، زندگی‌ای عاری از اعتیاد به نیکوتین در راه است. اما برای تزلزل آماده باشید. به یاد داشته باشید: یک بار لغزش و عدم توانایی در کنترل میل به کشیدن سیگار، به معنای شکست نیست. اشتباهات را در نظر بگیرید. سپس، به روش‌هایی فکر کنید که می‌توانید دفعهٔ بعد، بدون شکستن ترک این عادت، از پس گذشتن از وضعیت برآیید. پزشک می‌تواند به شما در آماد‌ه‌سازی و گذراندن این حالت کمک کند.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟