زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا واکسن‌های موجود بر روی ویروس کرونای جهش یافته اثر دارند؟ در طول مدت بیش از یک سالی که از کشف ویروس کرونا می‌گذرد، شاهد تغییرات متعدد و بسیاری از این ویروس بودیم. به گونه‌ای که اخبار گوناگونی که گاهی کذب نیز بودند، انتشار یافت و باعث ایجاد رعب و وحشت در بین اقشار مختلف مردم شد. در این بین، تلاش گروه اینستاکلینیک محب در این راستا بود که خبرهای جدید را از منابع معتبر در اختیار همگان قرار دهد. به منظور تحقق این امر مهم، عنوان صفحه‌ٔ پنجاه و سوم از لایو اینستاکلینیک محب، به موضوع کرونا، جهش و واکسیناسیون اختصاص یافت.

دکتر جمال میرزائی، متخصص عفونی و فوق تخصص فلوشیپ نقص ایمنی، در گفت‌و‌گوی زنده با برنامه‌ٔ اینستاکلینیک محب در توضیح این سؤال که ” آیا واکسن‌های موجود بر روی ویروس کرونای جهش یافته اثر دارند؟ ” مطالبی را بیان نمودند که در این ویدئو می‌توانید آن را مشاهده نمایید.

آیا واکسن‌های موجود بر روی ویروس کرونای جهش یافته اثر دارند؟

آیا واکسن‌های موجود بر روی جهش‌هایی که ویروس کرونا داشته است، اثری دارند و یا اینکه هنوز هم اطلاعات دقیقی در این خصوص نیست؟

در طول مدت بیش از یک سالی که از کشف ویروس کرونا می‌گذرد، شاهد تغییرات متعدد و بسیاری از این ویروس بودیم. به گونه‌ای که اخبار گوناگونی که گاهی کذب نیز بودند، انتشار یافت و باعث ایجاد رعب و وحشت در بین اقشار مختلف مردم شد. در این بین، تلاش گروه اینستاکلینیک محب در این راستا بود که خبرهای جدید را از منابع معتبر در اختیار همگان قرار دهد. به منظور تحقق این امر مهم، عنوان صفحه‌ٔ پنجاه و سوم از لایو اینستاکلینیک محب، به موضوع کرونا، جهش و واکسیناسیون اختصاص یافت.

دکتر جمال میرزائی، متخصص عفونی و فوق تخصص فلوشیپ نقص ایمنی، در گفت‌وگوی زنده با برنامه‌ٔ اینستاکلینیک محب در توضیح این سؤال که “آیا واکسن‌های موجود بر روی جهش‌هایی که ویروس کرونا داشته است، اثری دارند و یا اینکه هنوز هم اطلاعات دقیقی در این خصوص نیست؟” گفتند:

اول اینکه واقعاً اطلاعات دقیق نیست، چون کارِ تبلیغاتیِ زیادی برای واکسن‌ها انجام نشده است و دوم اینکه طبق بررسی‌هایی که روی جهش‌های کرونا انجام داده‌اند، مشاهده کردند که این واکسن‌ها تا حد زیادی مؤثر بودند و باعث پیشگیری شدند، اما هیچ تضمینی نیست، شاید جهش جدیدی در نقاط دیگری از کشور و یا دنیا اتفاق بیفتد و واکسن به آن، اثر نکند و نتواند از آن پیشگیری کند. بنابراین، نکته‌ای که همیشه و به خصوص در این ایام راجع به آن صحبت می‌کنیم، این است که مردم به این خیال نباشند که با آمدن واکسن و تزریق آن در بهار، کرونا هم تمام می‌شود و دیگر به کووید مبتلا نخواهند شد. همان‌طور که عرض کردم، جهش‌ها دائم در ویروس‌های مختلف وجود دارند.

ایشان در ادامه تأکید کردند که:

همان‌طور که در مورد ویروس آنفولانزا، هر سال واکسن جدید همان سال را تزریق می‌کنیم و علت آن، جهش‌هایی است که در ویروس اتفاق می‌افتد، این ویروس نیز ممکن است در سال‌های آینده جهش‌هایی را داشته باشد و واکسن‌های جدیدی نیاز باشد تا به آن جهش‌ها پاسخ مطلوب را بدهد.

بنده دوز اول واکسن را تزریق کرده‌ام اما به هیچ وجه خیالم راحت نیست و باید دوز دوم را هم بزنم. باید بالای 70 تا 80 درصد مردم کشور واکسینه شوند تا خیال منِ نوعی از بابت اینکه مبتلا نشوم یا فردی را مبتلا نکنم، راحت شود.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟