زمان مطالعه: 2 دقیقه

در گفت‌وگوی زنده‌ٔ برنامهٔ اینستاکلینیک محب که با حضور دکتر حسین صفاری، فوق تخصص پیوند کلیه، برگزار شد، از ایشان در مورد ” آیا مصرف الکل باعث آسیب کلیه می‌شود؟ ” پرسیده شد و ایشان توضیحاتی دادند که در این ویدئو می‌توانید آن را مشاهده فرمایید.

آیا مصرف الکل باعث آسیب کلیه می‌شود؟

کلیه یکی از اعضای مهم بدن است که ادامه‌ٔ حیات انسان به سلامت آن‌ها بستگی دارد. بنابراین باید از این عضو مفید و کلیدی بدن مراقبت کنیم. در این بین، برخی از افراد به دلایلی دچار مشکل شده و نیاز به پیوند کلیه پیدا می‌کنند. پیوند کلیه یکی از راه‌های درمانی مشکلات کلیوی می‌باشد که سال‌ها است در تمام نقاط دنیا انجام می‌شود و بدین وسیله می‌توان سالیانه جان بسیاری از افراد را از مرگ نجات داد.

در گفت‌وگوی زنده‌ٔ برنامه‌ٔ ایسنتاکلینیک محب که با حضور دکتر حسین صفاری، فوق تخصص پیوند کلیه، برگزار شد، از ایشان در مورد “تأثیر مصرف الکل و ترکیبات آن در ایجاد نارسایی کلیوی” پرسیده شد و ایشان اینگونه توضیح دادند که:

من در این زمینه، متوجه مطالعه‌ای نشدم. ولی یکی از مسائلی که افراد به دلیل آن، خیلی به ما مراجعه می‌کنند، سنگ کلیه می‌باشد. در مورد مصرف مشروبات الکلی، آب‌جو و موادی که در ترکیبات آن‌ها الکل وجود دارد، از نظر علمی هیچ کجا مطالعه نکرده‌ام که مصرف این مواد حتی می‌تواند باعث درمان قطعی سنگ شود.

خاصیتی که الکل دارد این است که ادرار را زیاد می‌کند. مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای کم‌رنگ و یا آب همین اثر را می‌توانند داشته باشند و یا مثلاً فردی که در معرض دیابت نیست، آب هندوانه را می‌تواند جایگزین کند. بنده در هیچ مقاله‌ای مطالعه نکردم که مصرف مشروبات الکلی می‌تواند از فردی که در معرض نارسایی کلیوی قرار دارد، محافظت کند.

در ادامه مجری برنامه از ایشان در خصوص اثر مصرف این مواد، در تشدید مشکلات کلیوی پرسید که ایشان پاسخ دادند:

متأسفانه شاید بعضی اوقات اگر از موادی که کیفیت مناسبی ندارند، استفاده شود، احتمال آسیب زدن آن‌ها بیشتر باشد.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟