زمان مطالعه: 2 دقیقه

دکتر سید حسن مهدوی، متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اینترونشن، در گفت‌وگوی زنده با برنامه‌ٔ اینستاکلینیک محب، در پاسخ به این سؤال که ” چه زمانی باید آنژیوگرافی انجام شود؟ ” به توضیح مواردی پرداختند که در این ویدئو شاهد آن خواهید بود.

چه زمانی باید آنژیوگرافی انجام شود؟

قلب، حیاتی‌ترین عضو در بدن می‌باشد بنابراین لازم است تا انسان همواره سلامتی و وضعیت قلب خود را تحت کنترل داشته باشد. قلب در واقع شبیه به یک پمپ است که خون را به قسمت‌های مختلف بدن هدایت می‌کند و در نتیجه هرگونه اختلال در قلب، منجر به آسیب به سایر اندام‌های بدن خواهد شد. در این بین درمان‌های بسیاری برای مشکلات قلبی وجود دارد که برخی از آن‌ها رایج هستند، مانند آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی که مطمئناً نام آن‌ها را شنیده‌اید. در این بخش قصد داریم در خصوص آنژیوگرافی و روش انجام آن صحبت کنیم.

دکتر سید حسن مهدوی، متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اینترونشن، در گفت‌وگوی زنده با برنامه‌ٔ ایستاکلینیک محب، در پاسخ به این سؤال که “چه زمانی برای بیمار، آنژیوگرافی انجام می‌شود؟” توضیح دادند:

ما شک می‌کنیم به اینکه احتمالاً بیمار، گرفتاری در عروق قلب داشته و علائمی مانند نفس تنگی و یا درد فقسه سینه دارد. زمانی که بیمار به ما مراجعه می‌کند این علائم و دردها را در ذهن خود طبقه‌بندی می‌کنیم. در این حالت، ارزش حدس و دقت ما از نظر بالینی حدود 60 درصد است. بر این اساس حدس می‌زنیم که آیا این دردها قلبی هستند، آیا مشکوک به درد قلبی می‌باشند و یا درد غیرقلبی به حساب می‌آیند. با معاینه‎‌ای که انجام می‌دهیم و سؤالاتی که می‌پرسیم و عواملی مثل سن بیمار، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و چربی خون و همچنین مصرف سیگار همه در تصمیم‌گیری ما نقش خواهند داشت.

تلویحاً به نتیجه‌ای می‌رسیم که احتمال داشتن بیماری قلبی در این بیمار، بالا است. ریسک فاکتورها، سن بیمار و پاسخ سؤالاتی که از بیمار می‌پرسیم ما را به این سمت راهنمایی می‌کنند که احتمال بیماری قلبی در این بیمار چقدر است؟

اگر احتمال وجود بیماری قلبی در فرد بالا باشد، تست‌های غیرتهاجمی مانند تست ورزش، تست اکواسترس و اسکن تالیوم را درخواست می ‌دهیم تا بیمار انجام دهد. این تست‌ها دقت تشخیصی ما را 85 تا 90 درصد بالا می‌برند. اگر یک تست غیرتهاجمی مثبت در بیمار مشاهده کردیم، راه بعدی که برای وی انتخاب می‌کنیم، می‌تواند آنژیوگرافی عروق کرونر باشد.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟