زمان مطالعه: 2 دقیقه

دکتر سید حسن مهدوی، متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اینترونشن، در توضیح اینکه ” سی تی آنژیو قلب چیست؟ ” مطالبی ارائه نمودند که در این ویدئو می‌توانید آن را ملاحظه نمایید.

سی تی آنژیو قلب چیست؟

قلب، حیاتی‌ترین عضو در بدن می باشد بنابراین لازم است تا انسان همواره سلامتی و وضعیت قلب خود را تحت کنترل داشته باشد. قلب در واقع شبیه به یک پمپ است که خون را به قسمت‌های مختلف بدن هدایت می‌کند و در نتیجه هرگونه اختلال در قلب، منجر به آسیب به سایر اندام‌های بدن خواهد شد. در این بین درمان‌های بسیاری برای مشکلات قلبی وجود دارد که برخی از آن‌ها رایج هستند، مانند آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی که مطمئناً نام آن‌ها را شنیده‌اید. در این بخش قصد داریم در خصوص آنژیوگرافی و روش انجام آن صحبت کنیم.

دکتر سید حسن مهدوی، متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اینترونشن، در توضیح اینکه “سی تی آنژیو قلب چیست؟ ” گفتند:

سی تی آنژیو قلب، یکی از تست‌هایی است که می‌توانیم برای بیماران انجام دهیم. دستگاه‌های جدید سی تی آنژیو به‌خصوص، دستگاه‌های  128 و 250 در راه است. در این تست هم، ماده حاجب به داخل عروق پریفرال بدن تزریق می‌شود و سپس تصاویری از عروق قلب که می‌تواند میزان تنگی را تا یک دقت مشخصی اما نه خیلی بالا و به اندازه‌ٔ آنژیوگرافی، به ما نشان دهد. از این طریق متوجه می‌شویم که آیا تنگی وجود دارد یا خیر؟  همین‌طور میزان کلسیمی که در عروق وجود دارد، چقدر است و ما با چه بیماری سرو کار داریم؟

ایشان در ادامه‌ٔ توضیحات خود در این باره گفتند:

اگر سی تی آنژیو مثبت باشد و جواب آن، نشان دهد که فرد، بیماری عروق کرونر دارد، باید آنژیوگرافی شود تا با دقت بیشتری ضایعات کرونر را بررسی کرده و علل درمانی برای آن پیدا کنیم.

اگر تنگی‌ها را در حد خفیف گزارش کنند، آن زمان می‌توان درمان دارویی و کاهش کنترل ریسک فاکتورها (عوامل خطر) را برای بیمار در نظر گرفت. باید بعد از چند سال، بسته به شرایط و جواب سی تی آنژیو، مجدداً آن را تکرار کرده و یا از تست‌های دیگر استفاده و ارزیابی کنند که بیماری پیشرفت کرده است یا خیر؟

پس سی تی آنژیو اقدامی است که انجام می‌دهیم و شاید حتی کمی دقت آن نیز، از تست‌هایی که خدمت شما عرض کردم، بیشتر باشد اما آنچه که در سی تی آنژیو ارزش دارد، منفی بودن آن از نظر بیماری قلبی است و در این صورت می‌توان روی آن حساب کرد، اما وقتی آن را مثبت گزارش کنیم، دقت آن به اندازه‌ٔ آنژیوگرافی نیست و نمی‌توانیم به طور کامل روی آن حساب کنیم؛ به غیر از برخی گزارش‌ها که بیماری را به صورت حفیف گزارش می‌کنند و در آن صورت می‌توان بیمار را تحت کنترل بالینی، دارویی و … قرار داد.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟