زمان مطالعه: 2 دقیقه

دکتر حسین صفاری، فوق تخصص پیوند کلیه، در گفت‌وگوی زنده با برنامه‌ٔ اینستاکلینیک محب، در خلال توضیحات خود در خصوص عمل پیوند کلیه در پاسخ سؤالی با این مضمون که ”  آیا دیابت یا فشارخون حتما منجر به نارسایی کلیه می‌شود؟ ” مطالبی ارائه نمودند که در این ویدئو به آن پرداخته شده است.

آیا دیابت یا فشارخون حتما منجر به نارسایی کلیه می‌شود؟

کلیه یکی از اعضای مهم بدن است که ادامه‌ٔ حیات انسان به سلامت آن‌ها بستگی دارد. بنابراین باید از این عضو مفید و کلیدی بدن مراقبت کنیم. در این بین، برخی از افراد به دلایلی دچار مشکل شده و نیاز به پیوند کلیه پیدا می‌کنند. پیوند کلیه یکی از راه‌های درمانی مشکلات کلیوی می‌باشد که سال‌ها است در تمام نقاط دنیا انجام می‌شود و بدین وسیله می‌توان سالیانه جان بسیاری از افراد را از مرگ نجات داد.

دکتر حسین صفاری، فوق تخصص پیوند کلیه، در گفت‌وگوی زنده با برنامه‌ٔ اینستاکلینیک محب، در خلال توضیحات خود در خصوص عمل پیوند کلیه در پاسخ سؤالی با این مضمون که ” آیا همه‌ٔ افرادی که دیابت و یا فشارخون دارند، در نهایت دچار نارسایی کلیه می‌شوند؟” گفتند:

نه، بزرگنمایی نکنیم که لزوماً هر کسی که بیماری دیابت دارد، در نهایت دچار نارسایی کلیه می‌شود. اگر کسانی که دیابت یا فشارخون دارند، پیگیر درمان مناسب نباشند، ممکن است مشکل‌ساز باشد؛ مثلاً فردی که فرضاً یک مشکل ساده‌ٔ مثانه مانند برگشت ادراری دارد، به‌راحتی می‌تواند با مراجعه به پزشک، اقدام به درمان کند. البته مثلاً همین بیماری مثانه نورولوژیک (مثانه عصبی) طیف‌های بسیار گوناگونی دارد که خیلی از آن‌ها به درمان پاسخ می‌دهند. اگر دیابت به خوبی کنترل شود، در بسیاری از موارد می‌توان جلوی آسیب‌های آن را گرفت، اما اگر آن‌ها را رها کنیم و اصطلاحاً بی‌خیال درمان شویم، متأسفانه سیر نهایی این بیماری‌ها می‌تواند به نارسایی هم، منجر شود.

در پایان، مجری برنامه آقای علی پینام، کارشناس پرستاری مراقبت‌های ویژه به عنوان تأکید توضیح دادند:

پس بیمارانی که دچار بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و یا فشارخون که می‌توانند بر روی کلیه اثر بگذارند، هستند، خیلی نگران نباشند که به واسطه‌ٔ بیماری خود، حتماً کلیه‌های آن‌ها نارسا می‌شود، الزاماً این‌گونه نیست. اگر مراقبت کنید و تحت درمان باشید، تعداد بسیاری از افراد هیچ‌وقت دچار نارسایی کلیه نمی‌شوند و نیاز به درمان‌های نارسایی کلیه نخواهند داشت.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟