زمان مطالعه: 6 دقیقه

مهمترین علل از دست دادن تمرکز چیست؟ رسانه‌های اجتماعی، حجم بالای ایمیل، تلفن همراه و …. عواملی هستند که تمرکز شما را مختل می‌کنند اما راه مقاله با این مشکلات چیست؟ با ما همراه باشید:

عامل مخل تمرکز: رسانه‌های اجتماعی

چه اختلال بیش‌فعالی داشته باشید و یا اینکه هر از گاهی اختلال تمرکز پیدا کنید، دنیای امروز مملو از موارد مخل تمرکز است. روانشناسان، چند نکته برای مدیریت عدم تمرکز و حواس‌پرتی را ارائه نموده‌اند. برقراری ارتباط با دوستان در محل کار و عدم تمرکز بر انجام فعالیت‌های کاری بارها در روز اتفاق افتاده و آسان است. هر بار بروزرسانی وضعیت در شبکه‌های اجتماعی، حواس شما را پرت کرده و تمرکز فکری شما را از بین می‌برد، به‌طوری‌که برای انجام ادامهٔ کار، مجبور می‌شوید به عقب برگشته و فعالیت‌های خود را مرور نمایید.

 

رفع مشکل رسانه‌های اجتماعی

از ورود به شبکه‌های اجتماعی در حین انجام کار خودداری نمایید. اگر هر چند وقت یک‌بار مجبور به ورود به سیستم و چک کردن هستید، این کار را در طول زمان استراحت، زمانی‌که بررسی و چک کردن پست‌ها تمرکز شما را بر هم نمی‌زند، انجام دهید. اگر نمی‌توانید در برابر وسوسهٔ چک کردن مداوم مقاومت نمایید، گوشی و یا لپ‌تاپ خود را در جایی قرار دهید که برای چند ساعت به اینترنت دسترسی نداشته باشید.

 

عامل مخل تمرکز: حجم بالای ایمیل

مسئله‌ای که در مورد ایمیل وجود دارد، این است که به صندوق ورودی شما آمده و شما را وسوسه می‌کند تا فوری به آن پاسخ دهید. اگر چه بسیاری از نامه‌های الکترونیکی مربوط به کار هستند، اما هنوز هم در گروه موارد مخل تمرکز در انجام پروژه‌های کاری محسوب می‌شوند. اگر به‌طور مداوم بخواهید به پیام‌های رسیده پاسخ دهید، پیشرفت زیادی در انجام فعالیت‌های کاری محوله نخواهید داشت.

 

رفع مشکل حجم بالای ایمیل

به جای چک کردن مستمر ایمیل، زمان‌های مشخصی را برای این منظور اختصاص دهید. در طول ساعات دیگر، می‌توانید برنامهٔ ایمیل خود را خاموش نمایید. این کار، این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که تا حد امکان بدون وقفه و حواس‌پرتی به کار خود ادامه داده و تنها در زمان‌هایی خاص ایمیل خود را چک کنید.

 

 

عامل مخل تمرکز: تلفن همراه

شاید بتوان گفت زنگ تلفن همراه از نشانگر ایمیل هم مزاحم‌تر بوده و بیشتر تمرکز را برهم می‌زند. زنگ تلفن همراه، صدایی است که تعداد کمی از ما می‌توانیم آن را نادیده بگیریم. اما پاسخ دادن به یک تماس تلفنی، نه تنها وقت شما را می‌گیرد، بلکه می‌تواند در انجام کار شما اختلال ایجاد نماید.

 

رفع مشکل تلفن همراه

اگر فکر می‌کنید تماس دریافتی شما، موردی اورژانسی و فوری نیست، اجازه دهید به پست صوتی برود. اگر در حال کار روی پروژه‌ای ویژه هستید، تلفن همراه خود را خاموش کرده تا برای پاسخ به آن وسوسه نشوید. زمان‌های خاصی را به بررسی و پاسخ به پست‌های صوتی خود اختصاص دهید. گوش دادن به تمام پیام‌های صوتی به طور هم‌زمان نسبت به پاسخ به هر تماس تلفنی به‌طور جداگانه کمتر حواس شما را پرت خواهد کرد.

 

عامل مخل تمرکز: انجام چند فعالیت به‌ طور هم‌زمان

اگر در انجام چند کار و فعالیت به طور هم‌زمان مهارت و تسلط دارید، احتمالاً احساس کرده‌اید در مدت زمان کمتری، کار‌های بیشتری را می‌توانید انجام دهید. کارشناسان می‌گویند، دوباره فکر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد هر زمان که توجه خود را از یک کار به انجام کار دیگر منتقل می‌کنید، وقت خود را از دست می‌دهید. نتیجهٔ نهایی این است که انجام هم‌زمان سه پروژه معمولاً بیشتر از انجام آن‌ها به‌صورت جداگانه و یکی پس از دیگری، طول می‌کشد.

 

حل مشکل چندفعالیتی

هر زمان که ممکن است، توجه و تمرکز خود را تنها بر روی انجام یک پروژه اختصاص دهید، به‌خصوص اگر در حال انجام پروژه‌ای مهم و با اولویت بالا هستید. از مهارت خود برای انجام چند کار هم‌زمان برای کارهای غیرضروری استفاده نمایید، به‌طور مثال مرتب کردن میز کار حین مکالمهٔ تلفنی احتمالاً ضرری ندارد.

 

عامل مخل تمرکز: دلزدگی

بعضی از کار‌هایی که هر روز می‌بایست انجام دهیم از کار‌های دیگر جالب‌تر هستند. موارد خسته‌کننده ممکن است در عرض چند دقیقه از خاطر و ذهن شما پاک شده و شما انجام آن امور را فراموش نمایید و همین شما را در برابر حواس‌پرتی بسیار آسیب‌پذیر می‌کند. اگر کسل و خسته‌اید، چک کردن تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و حتی مرتب کردن میز کاری هم ممکن است جذاب و وسوسه‌انگیز به نظر رسد.

 

رفع مشکل دلزدگی

با خود معامله کنید: اگر مدت زمان مشخصی را بدون حواس‌پرتی به انجام کار خاصی پرداختید، 10 دقیقه زمان استراحت به خود بدهید. با صرف قهوه و یا میان‌وعدهٔ مورد علاقهٔ خود یا حتی پیاده‌روی در خارج از منزل به خود جایزه دهید. انجام کار‌های خسته‌کننده زمانی راحت‌تر است که چیزی برای انتظار داشته باشید. این نیز یکی از مواردی است که انجام چند کار هم‌زمان ممکن است خوب باشد. گوش دادن به رادیو هنگام ثبت رسید می‌تواند به شما کمک کند تا برای اتمام کار در محل کار خود باقی بمانید.

 

عامل مخل تمرکز: فکر و خیال

اگر نگران کار‌هایی هستید که می‌بایست انجام دهید و یا کار‌ها به گونه‌ای است که انجام آن تمامی ندارد، تمرکز روی کار‌های پیش‌رو دشوار خواهد بود. ممکن است به مکالمه‌ای که دیروز داشتید، فکر کرده و مدام آن را در ذهن خود مرور ‌کنید. هر نوع فکر کردنی می‌تواند عاملی برای عدم تمرکز و حواس‌پرتی باشد.

 

رفع مشکل فکر و خیال

یکی از راه‌های جلوگیری از فکر و خیال، نوشتن آن‌ها است. لیستی از فعالیت‌ها، کار‌های خانه و یا سایر کار‌هایی که قصد دارید انجام دهید، تهیه نمایید و احساس خود را نیز در مورد آن‌ها ثبت کنید. زمانی‌که این افکار را روی کاغذ می‌نویسید، شاید بتوانید آن‌ها را برای مدتی رها کنید.

 

عامل مخل تمرکز: استرس

زمانی‌که احساس می‌کنید بیش از اندازه کار برای انجام دارید، تمرکز روی کار‌های منفرد دشوار خواهد بود. استرس حتی می‌تواند آسیب قابل‌توجهی بر بدن وارد نماید. ممکن است دچار درد در ناحیهٔ شانه، سر‌درد و یا تپش قلب شوید و همهٔ این موارد توانایی تمرکز شما را از بین می‌برد.

 

رفع مشکل استرس

تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن و مراقبه را بیاموزید. این تکنیک‌ها می‌توانند به شما کمک کنند افکار استرس‌زا را کنترل نمایید تا توجه شما را به خود جلب نکنند. در مطالعه‌ای، محققان دریافتند افرادی که یک دورهٔ هشت هفته‌ای مدیتیشن را گذرانده‌اند، توانستند توانایی تمرکز خود را بهبود بخشند.

 

عامل مخل تمرکز: خستگی

خستگی حتی در مواردی که مسائل پرت‌کنندهٔ حواس کم است، می‌تواند تمرکز را دشوار نماید. مطالعات نشان می‌دهد که خواب کم می‌تواند باعث کاهش توجه و حافظهٔ کوتاه مدت شما شود.

 

رفع مشکل خستگی

اغلب بزرگسالان به 7 الی 9 ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارند. به جای شب‌زنده‌داری، خواب خود را در اولویت قرار دهید. این به شما کمک می‌کند تا در ساعات بیداری کار‌های بیشتری را انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که در چه ساعاتی از روز بیشتر هوشیار هستید و سعی کنید کار‌هایی را که نیاز به دقت بیشتری دارند، در آن زمان‌ها انجام دهید.

 

عامل مخل تمرکز: گرسنگی

مغز بدون سوخت نمی‌تواند تمرکز کند، بنابراین حذف وعده‌های غذایی به‌ویژه صبحانه، یکی از مهم‌ترین عاملان مخل تمرکز است. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی‌که از خواب بیدار می‌شوید، اما صبحانه نمی‌خورید، احتمال آسیب به حافظه و تمرکز زیاد است.

 

رفع مشکل گرسنگی

گرسنگی را از خود دور نگه دارید و با این عادت‌ها، منبع ثابتی برای سوخت مغز خود فراهم آورید:

  • همیشه صبحانه بخورید.
  • میان‌وعده‌های پر‌پروتئین (پنیر و آجیل) بخورید.
  • از مصرف کربوهیدرات‌های ساده (شیرینی‌جات و ماکارانی) اجتناب کنید.
  • کربوهیدرات‌های پیچیده (غلات سبوس‌دار) را انتخاب کنید.

 

عامل مخل تمرکز: افسردگی

اغلب مردم غم و اندوه را به عنوان مشخصهٔ اصلی افسردگی در نظر می‌گیرند. اما انستیتوی ملی بهداشت و روان آمریکا می‌گوید که مشکل در تمرکز یکی از علائم رایج افسردگی است. اگر در تمرکز مشکل دارید، و همچنین احساس پوچی، ناامیدی یا بی‌تفاوتی می‌کنید، ممکن است در حال تجربهٔ افسردگی باشید.

 

رفع مشکل افسردگی

اگر فکر می‌کنید ممکن است افسرده باشید، اولین قدم صحبت با یک مشاور و یا پزشک است. افسردگی قابل درمان است. بسیاری از مطالعات، اثربخشی دارو‌های ضدافسردگی و انواع خاصی از گفتاردرمانی را نشان داده است.

 

عامل مخل تمرکز: مصرف دارو

متأسفانه برخی دارو‌هایی که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند در تمرکز اختلال ایجاد نمایند. همین امر در مورد بسیاری از دارو‌های دیگر نیز صادق است. با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید تا بررسی نماید که آیا دارو و یا مکملی که مصرفی می‌کنید، بر تمرکز تأثیر‌گذار است.

 

رفع مشکل دارو

اگر شک دارید که دارو‌های پزشکی باعث اختلال در تمرکز شما شده است یا خیر، با پزشک خود مشورت نموده و در مورد دوز مصرفی یا تغییر نوع دارو با او مشورت نمایید. مصرف دارو را خودسرانه قطع نکنید، مگر اینکه پزشک از شما این درخواست را داشته باشد.

 

عامل مخل تمرکز: اختلال بیش فعالی

اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه (ADHD) تنها برای کودکان مشکل‌ساز نیست. بیش از نیمی از کودکان مبتلا به این اختلال همچنان در بزرگسالی نیز بروز این علائم را تجربه می‌کنند. علائم کلاسیک این اختلال، دامنهٔ توجه محدود و مشکل در تمرکز بر روی کار‌ها است.

 

رفع مشکل بیش فعالی

اگر به‌طور مداوم در تمرکز مشکل دارید و در کودکی با مشکلاتی در تمرکز و توجه روبه‌رو بودید، در مورد بیش فعالی با پزشک خود مشورت نمایید. روش‌هایی برای مدیریت این اختلال و بیماری از جمله رفتاردرمانی و مصرف دارو وجود دارد.

 


منبع:

مهمترین علل از دست دادن تمرکز چیست؟ / مهمترین علل از دست دادن تمرکز چیست؟ / مهمترین علل از دست دادن تمرکز چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟