زمان مطالعه: 4 دقیقه

روش‌های کاهش احتمال سکته مغزی کدام است؟ برای این مورد فشار خون خود را کنترل کنید، ورزش کنید، وزن خود را کم کنید، میزان کلسترول خود را بررسی کنید و … برای آشنایی با این موارد با ما همراه باشید:

 

سکتهٔ مغزی چیست؟

سکتهٔ مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به بخشی از مغز متوقف می‌شود. سلول‌ها شروع به مردن کرده و ممکن است به مناطقی که عضلات، حافظه و گفتار را کنترل می‌کند، آسیب برساند.

 

فشار خون خود را کنترل کنید

اگر فشار خون دارید و به خوبی آن را کنترل نمی‌کنید، احتمال سکتهٔ مغزی در شما بالا می‌رود. در حالت ایده‌آل، فشار خون باید پایین‌تر از 120 روی 80 باشد. اگر میزان فشار خون شما خیلی بالا است، با پزشک خود در مورد روش‌های کاهش آن از جمله تغییر رژیم غذایی و ورزش مشورت نمایید. اگر این موارد برای کنترل فشار خون شما کافی نباشد و همچنان فشار خون بالا داشته باشید، ممکن است برای کمک به کاهش آن، دارو برای شما تجویز شود.

 

ورزش و تعریق کنید

ورزش به شما کمک می‌کند تا وزن مناسبی داشته یا آن را حفظ کنید و فشار خون را در سطحی که باید نگه دارید (دو موردی که می‌تواند احتمال سکتهٔ مغزی را کاهش دهد). ورزش باید به اندازه‌ای باشد که عرق کنید، حدود 5 روز در هفته و هر جلسه حدود 30 دقیقه. اگر از نظر سلامتی در شرایط خیلی خوبی نیستید یا مدتی است که به اندازهٔ کافی فعال نیستید، قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت نمایید.

 

استرس خود را کنترل نمایید

استرس می‌تواند احتمال سکتهٔ مغزی را بیشتر کند، شاید به این دلیل که باعث التهاب در قسمت‌هایی از بدن می‌شود. اگر در محل کار خود دچار استرس هستید، برای تغییر وضعیت اقدامات ساده‌ای را انجام دهید. برای نمونه، به‌طور مرتب بلند شوید و حرکت کنید، نفس عمیق بکشید و هر بار روی یک کار تمرکز نمایید. محل کار خود را با گیاهان و رنگ‌های ملایم به فضایی آرام تبدیل کنید و حتماً زمانی را دور از دفتر کاری خود صرف کنید.

 

وزن خود را کم کنید

چاقی و مشکلات سلامتی مانند دیابت و فشار خون بالا که در اثر آن ایجاد می‌شود، احتمال سکتهٔ مغزی را افزایش می‌دهد. در صورت کاهش حتی ۵ کیلوگرم وزن، می‌توانید احتمال بروز سکتهٔ مغزی را کاهش دهید. سعی کنید میزان کالری دریافتی خود را در روز پایین‌تر از میزان 2000 حفظ کنید و ورزش را به فعالیت روزمرهٔ خود مبدل نمایید.

 

میزان کلسترول خود را بررسی کنید

مقادیر بالای کلسترول بد LDL و میزان پایین کلسترول خوب HDL می‌تواند احتمال تجمع پلاک در شریان‌ها را افزایش داده، در نتیجه جریان خون را محدود کرده و منجر به سکتهٔ مغزی شود. کاهش مصرف چربی‌های اشباع و ترانس می‌تواند به کاهش میزان LDL کمک کند و ورزش می‌تواند میزان HDL را تقویت نماید. اگر کاهش میزان مصرف چربی‌ها و انجام ورزش در کاهش میزان کلسترول بد مؤثر نباشد، پزشک ممکن است برای شما دارو تجویز نماید. برای آگاهی بیشتر مقالهٔ راههای کاهش کلسترول خون چیست؟ را مطالعه نمایید.

 

به ضربان قلب خود توجه کنید

فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)، ریتم نامنظم قلب، پنج برابر احتمال سکتهٔ مغزی را افزایش می‌دهد. اگر متوجه تپش قلب یا نامنظم شدن آن شدید، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهند. اگر AFib باشد، ممکن است بتوانند با دارویی که ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد، شما را درمان کنند. در برخی موارد، پزشک ممکن است سعی کند ریتم قلب شما را با دارو یا شوک الکتریکی خفیف تنظیم نماید.

 

دیابت خود را مدیریت نمایید

دیابت بر نحوهٔ استفادهٔ بدن از گلوکز، منبع مهم انرژی مغز و سلول‌های عضلانی و بافت‌ها، تأثیر می‌گذارد. دیابت می‌تواند احتمال سکتهٔ مغزی را افزایش دهد، بنابراین مهم است که قند خون خود را کنترل و مدیریت نمایید و دستورالعمل‌های پزشک را به‌درستی دنبال کنید.

 

مصرف فیبر را افزایش دهید

عدد جادویی در اینجا 7 است: به ازای هر 7 گرم فیبر که به رژیم غذایی روزانهٔ خود اضافه می‌کنید، 7% خطر سکتهٔ مغزی در شما کاهش می‌یابد. باید حدود 25 گرم در روز فیبر دریافت نمایید: که این میزان حدود شش تا هشت وعده غلات کامل یا هشت تا ده وعده سبزیجات در روز است.

 

کمی شکلات تلخ بخورید

فلاونوئید‎‌ها، مواد شیمیایی گیاهی در کاکائو هستند که مزایای سلامتی فراوان و گوناگونی دارند. برای نمونه، این مواد می‌توانند به بهبود التهاب کمک کنند و فشار وارده بر قلب را کاهش دهند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کمی شکلات تلخ در روز به جلوگیری از حملات قلبی و مغزی در افرادی که احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند، کمک می‌کند. فقط در مصرف آن زیاده‌روی نکنید چرا که شکلات دارای قند و چربی اشباع است.

 

سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث لخته، ضخیم و باریک شدن رگ‌های خونی شده و منجر به تجمع پلاک می‌شود، و همهٔ این موارد احتمال سکته را افزایش می‌دهد.

 

غذاهای مناسب انتخاب کنید

یک رژیم غذایی متعادل از میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت بدون چربی و غلات کامل می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. این بدان معنا است که احتمال تجمع پلاک در عروق شما و ایجاد لخته کمتر می‌شود. همچنین رژیم غذایی متعادل می‌تواند از شما در برابر سایر شرایطی که احتمال سکتهٔ مغزی را افزایش می‌دهد، مانند دیابت و فشار خون بالا، محافظت کند.

 

دارو‌های خود را مصرف نمایید

به نظر آسان می‌رسد، اما بسیاری از افراد با مصرف دارو مشکل دارند. داروی فشار خون، دیابت و قلب را به موقع و طبق تجویز پزشک مصرف نمایید. اگر نگران عوارض جانبی داروها هستید، قبل از شروع به مصرف و یا تصمیم برای کاهش میزان مصرف، با پزشک خود مشورت نمایید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟