زمان مطالعه: 4 دقیقه

ویروس کرونا و سیگار

آیا ویروس کرونا در افراد سیگاری خطر بیشتری دارد؟ گروه‌های خاصی از افراد در معرض خطر بالاتری از ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ هستند. اگر سیگار یا وِیپ (vape) می‌کشید شما یکی از این افراد هستید. به این معنی که برای شما مهم‌تر است تا اقداماتی جهت محافظت از خودتان در برابر ویروس جدید کرونا انجام دهید.

 

آیا احتمال ابتلا به کووید ۱۹ در افراد سیگاری بیشتر است؟

وقتی سیگار یا وِیپ (vape) می‌کشید، انگشتان شما با لب‌هایتان در تماس است. این، احتمال انتشار ویروس از دستتان به دهان شما را افزایش می‌دهد.

اگر قلیان استفاده می‌کنید دهانه یا شیلنگ آن ممکن است با افراد دیگر هم در تماس باشد. اگر فردی که با آن تماس داشته آلوده باشد، شما هم ممکن است بیمار شوید.

سیگار کشیدن یا وِیپنگ (vaping) ایمنی شما را به عفونت‌های تنفسی پایین می‌آورد. تحقیقی نشان داده است که سیگارهای الکترونیکی سلول‌های ایمنیِ بینی شما از بین می‌برد. همچنین سیلیا (cilia) را در ریهٔ شما تخریب می‌کند. سیلیا ساختارهای نازکِ مو مانندی هستند که ویروس‌ها و مواد زاید را به دام انداخته و آن‌ها را از طریق مجاری هوایی به بیرون پرتاب می‌کنند.

آن‌ها یکی از مدافعان اصلی بدن در مقابل عفونت هستند. وقتی صدمه می‌بینند توانایی کمتری برای جلوگیری از ورود ویروس به ریه‌های شما را دارند.

ویروس جدید کرونا از طریق پیوند و اتصال به گیرنده‌های آنزیمِ تبدیل‌کنندهٔ آنژیوتانسین ۲ (ACE2) وارد سلول‌های ریهٔ شما می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که دود سیگار سطح آنزیم تبدیل‌کنندهٔ آنژیوتانسین ۲ را افزایش می‌دهد. اگرچه واضح نیست که این ممکن است چه تأثیری در شانس ابتلا به کووید ۱۹ داشته باشد.

 

 

آیا افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های شدید کووید ۱۹ هستند؟

اگر سیگار می‌کشید ممکن است مشکلات ریوی داشته باشید. این مشکلات ممکن است شما را بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ قرار دهند. چرا که ویروس کرونا به ریه‌های شما حمله می‌کند.

وقتی ریه‌های افراد سیگاری در معرض آنفلوآنزا یا عفونت‌های دیگری که به راه‌های هوایی آنها تأثیر می‌گذارند قرار بگیرند، ممکن است نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر بیمار شوند.

اگر ریه‌های شما از قبل آسیب‌دیده باشد، ممکن است که نتوانند اکسیژن کافی فراهم کرده و یا قادر نباشند آن طور که باید از اکسیژن استفاده کنند. آسیب به سیلیا در ریه‌های شما همچنین می‌تواند تمیز کردن راه‌های هوایی از چیزهایی مانند مخاط (Mucus) را برای آن‌ها سخت‌تر کند.

افراد سیگاری احتمال بیشتری برای ابتلا به شرایط وخیمِ ریه مثل پنومونی دارند. آن‌ها همچنین بیشتر در معرض خطر عارضه‌ای که سندروم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) نامیده می‌شود، هستند. در این بیماری در کیسه‌های هواییِ ظریف در ریه‌های شما مایع جمع می‌شود و ریه‌های شما نمی‌توانند با هوای کافی پر شوند. در این صورت اکسیژن کمتری به گردش خون و اعضای بدن می‌رسد که می‌تواند منجر به آسیب به اعضای بدن یا حتی مرگ شود.

تحقیقی در چین از افرادی که کووید ۱۹ داشتند و با پنومونی بستری شده بودند، نشان داد که احتمال وخیم‌تر شدن بیماری در افرادی که سابقهٔ کشیدن سیگار داشتند، ۱۴ برابر بیشتر می‌شود .

افرادی که سیگار می‌کشند احتمال بیشتری دارد که بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و بیماری قلبی و عروق خونی داشته باشند که خطر عوارض جدی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

 

آیا کسانی که وِیپ (vape) استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند؟

افرادی که وِیپ (vape) یا سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند – اهمیتی ندارد که چه چیزی در آن می ریزند-  احتمال بیشتری برای ابتلا به ویروس کرونا دارند (به خاطر بسیاری از دلایل مشابه که در افراد سیگاری وجود دارد، مثل ایمنی پایین و لمس کردن بیشتر صورتشان).

تحقیقات نشان می‌دهد که ذرات معلق سیگار الکترونیکی به سلول‌های ریه آسیب زده و باعث التهاب ریه می‌شود که این ممکن است مبارزهٔ سلول‌های ریه با آلودگی و عفونت را سخت‌تر کند.

 

آیا کسانی که ماری‌جوانا استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر کووید ۱۹ هستند؟

بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که کانابیس موجود در ماری‌جوانا می‌تواند باعث شود بدن شما پروتئین التهابی کمتری را که سیتوکین نامیده می‌شود، تولید کند. سیتوکین زیاد ممکن است منجر به بعضی از عوارض شدید کووید ۱۹ شود. اما مطالعات هنوز محدود هستند و این فقط یکی از عوامل متعدد در واکنش بدن شما به عفونت است.

 

آیا کسانی که در معرض دود فرد سیگاری قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث انتقال ویروس کرونا به دیگران شوند؟

مطالعات اولیه نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند به ذرات دود سیگار و هواپخش‌های (ایروسل، aerosol) معلق سیگارهای الکترونیکی بچسبد. این می‌تواند باعث گسترش بیشتر ویروس در خانهٔ افراد سیگاری شود. همچنین این ذرات و ویروس چسبیده به آن‌ها می‌توانند برای چند روز در گرد و غبار و روی سطوح باقی بمانند.

 

افراد سیگاری چگونه خطر ویروس کرونا را کاهش دهند؟

اگر می‌توانید، سیگار کشیدن و وِیپنگ (vaping) را ترک کنید. افراد سیگاری و افرادی که وِیپ (vape) استفاده می‌کنند، ممکن است در معرض خطر بالاتری از مشکلات سلامتی به خاطر ویروس کرونا باشند.

کارشناسان مطمئن نیستند که آیا افرادی که قبلاً سیگاری بودند یا وِیپ (vape) استفاده می‌کردند، نسبت به کسانی که هرگز سیگاری نبودند احتمال بیشتری برای ابتلا به کووید ۱۹ دارند یا خیر.

اگر قبلاً سیگاری بودید یا وِیپ (vape) استفاده می‌کردید، احتمالاً نسبت به کسانی که در حال حاضر سیگار یا وِیپ (vape) می‌کشند، خطر ابتلا به عوارض کووید ۱۹ برای شما کمتر است.

ریه‌های شما بعد از ترک سیگار بهبود می‌یابند. افراد زیادی سرفه و تنگی نفس کمتری را در طول چند هفته یا  چند ماه گزارش می‌کنند. سیلیا به سرعت شروع به رشد مجدد و بهبود می‌کند. اگر سیلیا سالم باشد احتمال بیشتری دارد که بتوانید با عفونت تنفسی بجنگید.

برای از بین بردن خطر ابتلا به کووید ۱۹ همیشه دستورالعمل‌های ایمنی را از طریق سازمان‌های بهداشت عمومی پیگیری کنید:

  • از افرادی که احتمال می‌دهید در معرض ویروس بوده‌اند، دوری کنید.
  • دست‌های خود را به طور مکرر و خوب بشویید.
  • سعی کنید به بینی، دهان و چشم‌ها دست نزنید.
  • در خانهٔ خود سطوحی را که بیشتر در معرض تماس و لمس هستند، ضدعفونی کنید.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟