زمان مطالعه: 4 دقیقه

آلرژی؟ سرماخوردگی؟ آنفولانزا؟ کووید 19؟

با وجود اینکه بسیاری از ما با ترس و ناشناخته‌هایی پیرامون همه‌گیری بیماری کووید 19 در حال مبارزه هستیم، هرگونه گرفتگی گلو، آبریزش بینی یا سرفه برای ما این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا من کرونا ویروس دارم؟ تفاوت کرونا و آنفولانزا در چیست؟ تفاوت کرونا و آلرژی چطور مشخص می‌شود؟

در حال حاضر، همه ما می‌دانیم که کووید 19، بیماری ناشی از کروناویروس، می‌تواند علائم جدی و تهدیدکننده‌ای  برای زندگی ایجاد کند. هرچند بیشتر افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، مدل خفیف تا متوسط آن را تجربه می‌کنند.

البته درحال حاضر فصل بهار است، بنابراین بسیاری از افراد ممکن است نسبت به گرده‌های گل حساس باشند و علائم آلرژی را بروز دهند.

سرماخوردگی نیز بیماری رایجی است، همان‌طور که قبل از کروناویروس نیز رایج بوده است.

با وجود اینکه فصل آنفلوآنزا روبه پایان است، شاید تعجب کرده باشید که برخی از علائم شما می‌تواند آنفولانزا نیز باشد. در زیر علائم اصلی را برای کمک به شما در تشخیص این بیماریها و همچنین اقدامات لازم را در صورت نیاز توضیح داده‌ایم.

 

آیا علائم شما با کووید 19 سازگار است؟

در ابتدای همه‌گیری، تاریخچه سفر شما سرنخ‌های مهمی را ارائه می‌داد، اما این موضوع دیگر اهمیتی ندارد زیرا کروناویروسِ مولد بیماری کووید 19 در تمام جوامع گسترش یافته است.

به خاطر داشته باشید که بیشتر افرادی که به بیماری کووید 19 مبتلا می‌شوند می‌توانند در خانه بهبود یابند اما اگر علائم شما نگران‌کننده و یا شدید است، با پزشک یا بیمارستان و یا با بخش بهداشت محلی خود تماس بگیرید تا در صورت لزوم فوری ارزیابی شوید.

علائم اصلی: علائم شایع و بعضاً شدید کووید 19 تب، سرفه و تنگی‌ نفس است. دو علامت رایج دیگر خستگی و اشتها نداشتن است.

به طور معمول، افراد ممکن است اسهال، حالت تهوع یا استفراغ داشته باشند. برخی افراد از نداشتن حس چشایی و بویایی شکایت دارند. تعداد قابل توجهی از مردم نیز علی‌رغم داشتن ویروس کرونا هیچ علامتی را نشان نمی‌دهند.

معمولاً علائم در طی پنج روز پس از مواجهه با ویروس دیده می‌شوند، اما تا 14 روز نیز ممکن است طول بکشد.

 

چگونه به طور قطعی مطمئن شوم که مبتلا به کووید 19 هستم؟

اگر نگران علائم هستید، با پزشک یا تیم بهداشت و درمان محلی خود تماس بگیرید تا مطلع شوید که آیا باید آزمایش بدهید یا خیر.

آیا آزمایشگاهی در نزدیکی شما وجود دارد یا خیر؟ در حال حاضر با در دسترس بودن تست‌های بیشتر، معیارهای آزمایش دادن به سرعت در حال تغییر است.

 

 

آیا علائم شما با آلرژی سازگار است؟

فصل بهار با جوانه زدن بسیاری از درختان و آب و هوای گرم به معنای فصل حساسیت برای بسیاری از ما است. همان‌طور که می‌بینید درختان شکوفه می‌دهند و این بدان معنی است که میزان گرده‌ها نیز در حال افزایش است. تفاوت کرونا و آلرژی در چیست؟

علائم اصلی: دو شاخص قوی که نشان‌دهنده آلرژی است را در ذهن داشته باشید:

  • اگر قبلاً به آلرژی بهار مبتلا شده‌اید.
  • و اگر خارش، جزئی برجسته از علائم شماست.

احتمالاً آلرژی دارید. افراد مبتلا به آلرژی اغلب دچار خارش چشم، خارش بینی و عطسه هستند. همچنین احتمال بروز علائم خفیف‌تری مانند آبریزش و احتقان بینی، گلودرد یا سرفه نیز هست.

 

چگونه به طور قطعی مطمئن شوم که آلرژی دارم؟

بهترین روش برای تشخیص آلرژی انجام آزمایش در مطب متخصص آلرژی است. اگر در سال‌های قبل متوجه شدید مصرف داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه و یا اسپری‌های بینی استروئیدی حال شما را بهبود داده، نشان‌دهنده این است که علائم شما ناشی از حساسیت‌های فصلی است.

 

آیا علائم شما با سرماخوردگی سازگار است؟

در پزشکی اغلب می‌گوییم “چیزهای رایج همیشه رایج هستند” و سرماخوردگی حتی در طول این همه‌گیری همچنان رایج است. فرق کرونا و سرماخوردگی کدام است؟

علائم اصلی: علائم سرماخوردگی معمولاً احتقان و آبریزش بینی و همچنین گلودرد، سردرد و عموماً داشتن احساسی ناخوشایند است.

سرفهٔ خفیف ناشی از ترشحات پشت حلق و همچنین عطسه نیز ممکن است رخ دهد، اما احتمال خارش کمتر است. علائم شدیدتر مانند تب و تنگی نفس علائم کلاسیک سرماخوردگی نیست.

 

چگونه مطمئن شوم که سرماخوردگی دارم؟

سرماخوردگی معمولاً با ارزیابی علائم و بدون آزمایش تشخیص داده می‌شود. داروهای سرماخوردگی بدون نسخه اغلب در کنترل علائم کمک می‌کنند. سرماخوردگی معمولاً در حدود یک هفته پس از شروع علائم برطرف می‌شود.

 

 

آیا علائم شما با آنفولانزا سازگار است؟ تفاوت کرونا و آنفولانزا در چیست؟

در ایالات متحده، فصل آنفولانزا رو به پایان است، در حالی که تعداد مبتلایان به کووید 19 همچنان رو به افزایش است. بنابراین هرگونه علامت شبیه به آنفولانزا باید نگرانی ابتلا به کووید 19 را به وجود آورد.

علائم اصلی: آنفولانزا با تب، لرز، درد عضلانی و خستگی مشخص می‌شود. برخلاف شروع تدریجی سرماخوردگی، آنفولانزا به شکل ناگهانی بروز می‌کند.

علائم خفیف‌تر شبیه علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی، گلودرد و سردرد نیز ممکن است رخ دهد. استفراغ و اسهال در بزرگسالان شایع نیست، اما در کودکان می‌تواند اتفاق بیفتد.

 

چگونه مطمئن شوم که آنفولانزا دارم؟

تشخیص آنفولانزا بر اساس آزمایش سوآپی است که توسط یک ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی انجام داده می‌شود.

داروهای تجویزی می‌توانند مدت زمان بروز علائم آنفلوانزا را محدود کنند، اما باید به‌سرعت استفاده شوند.

واکسن آنفولانزا نیز بخش مهمی از پیشگیری است. مدت زمان علائم به طور تقریبی یک‌ هفته است و بهبود علائم در حدود پنج روز اتفاق می‌افتد.

 

هنوز مطمئن نیستید که چه عاملی باعث ایجاد علائم شما شده است؟

شما می‌توانید با مطالعه جدول زیر که توسط آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا منتشر شده اطلاعات مفیدی کسب کنید. با این حال، عاقلانه‌ترین راه این است که در صورت نگرانی از علائم بیماری کووید 19 با پزشک خود مشورت کنید.

یادتان باشد علائم در بین افراد بسیار متفاوت است. این علائم می‌تواند 2 تا 14 روز بعد از آلوده شدن رخ دهد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله جدیدی که به تاز‌گی در مجله سایت محب ترجمه و منتشر شده و به صورت اختصاصی تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا را بررسی می‌کند را حتما مطالعه کنید.

تفاوت کرونا و آنفولانزا

منبع:

تفاوت کرونا و آلرژی فرق کرونا و سرماخوردگی

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟