زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مورد این است که عوارض گوارشی در بیماری کرونا به چه صورت است؟ در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب که در صفحهٔ اینستاگرام محب به صورت زنده با‌ حضور خانم دکتر سپیده حق ازلی، متخصص گوارش، برگزار شد، ایشان توضیحاتی در خصوص علائم گوارشی ویروس کرونا دادند، با ما همراه باشید.

 

عوارض گوارشی در بیماری کرونا به چه صورت است؟

خانم دکتر سپیده حق ازلی، متخصص گوارش در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکلینیک محب در این خصوص توضیح دادند: چیزی به عنوان کرونای گوارشی که برخی عنوان می‌کنند وجود ندارد، بلکه علائم گوارشی، قلبی یا سایر علائم جزئی از بیماری کرونا هستند.

مثلاً در بیماری هپاتیت B که عامل آن نیز ویروسی است که به طور مشخص کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همیشه کبد آسیب نمی‌بیند. بلکه ممکن است فرد نشانه‌های پوستی داشته باشد یا حتی به نارسایی کلیه دچار شود در حالی که کبد درگیری چندانی با این ویروس ندارد.

ویروس کرونا تا 10% موارد، علائم گوارشی می‌دهد که ممکن است در برخی حالت‌ها تا 30% نیز برسد. این علائم می‌تواند شامل درد شکم در بالای ناف و اطراف آن و در ناحیهٔ معده باشد که شبیه مسمومیت است، اسهالی که در حد چند روز است نه چند هفته و خونی نیست، همچنین تهوع و استفراغ نیز می‌تواند جزء علائم گوارشی باشند. افرادی که دارای کولیت عصبی (سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر) هستند، نیز دچار اسهال می‌شوند که ناشی از استرس و شرایط عصبی می‌باشد و پس از حذف این شرایط اسهال نیز قطع می‌شود.

اکثر بیماران علائم دیگری از بیماری کرونا را دارند، سپس در سیر بیماری علائم گوارشی را نشان می‌دهند. با این حال حدود 10 تا 30% از افراد ابتدا با علائم گوارشی مراجعه می‌کنند.

افرادی که دچار علایم گوارشی مانند درد شکم، تهوع و استفراغ باشند و این علائم بیش از 2 یا 3 روز ادامه یابد و به خصوص آنکه همراه آن علائم تنفسی نیز دیده شد که انتظار می‌رود کم‌کم این علائم به سراغ فرد برود، شخص باید به بیمارستان مراجعه کند.

البته حدود 15% این افراد علائم تنفسی را ندارند که با روش‌های معمول مثل مایع درمانی و استراحت در منزل درمان می‌شوند.

همچنین برای علائمی مثل دل‌پیچه اگر شدید نباشد می‌توان از هیوسین حداکثر 3 عدد در روز و مصرف مایعات و برای تهوع و استفراغ از دارو‌هایی مانند دومپریدون و اندانسترون استفاده کرد، اما باید توجه داشت که اگر بعد از 2 یا 3 روز بهبودی حاصل نشد و یا علائم تشدید شد به خصوص همراه با حالت‌های تب، تنگی نفس یا سرفه حتما به بیمارستان مراجعه شود.

وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که “آیا اسهال و دل درد نیز به تنهایی می‌تواند از علائم ابتلا به کرونا باشد” گفت: بله، امکان آن وجود دارد، اما بسیار نادر است. در واقع حدود 10% افراد مراجعه‌کننده درد شکم و 10 تا 12% اسهال دارند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص تغذیهٔ مناسب در بیماران با علائم اسهال یا تهوع بیان کردند: در هنگام اسهال از مصرف غذا‌های چرب به علت نقش در افزایش حرکات دستگاه گوارش و تشدید اسهال و همین‌طور مصرف شیر اجتناب شود. مثلاً در هنگام اسهال از ماست کم‌چرب یا پروبیوتیک و میوه‌هایی مثل سیب پخته و موز استفاده شود. موز دارای پتاسیم است که به جبران املاح ازدست‌رفته در اثر اسهال کمک می‌کند. در مقابل از مصرف میوه‌هایی مانند هلو، آلو، گیلاس و این دست از میوه‌های تابستانی که باعث تشدید اسهال می‌شوند، خودداری نمود.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟