زمان مطالعه: 8 دقیقه

به‌روزرسانی جدید در مورد ویروس کرونا و بیماری کووید 19

از آنجا که ما به طور مداوم در مورد کروناویروس و کووید-19 بیشتر می‌آموزیم، این امر می‌تواند در کسب اطلاعات جدید و به‌روز در این موارد کمک کند. به عنوان مثال، علائم کووید-۱۹ چیست؟ اثر کرونا روی مغز به چه شکل است؟ از دست دادن حس بویایی در چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ زمان شروع علائم کرونا چند روز بعد از آلودگی است؟

 

کرونا‌ویروس چیست؟

کرونا‌ویروس‌ها یکی از علل شایع سرماخوردگی و سایر عفونت‌های تنفسی فوقانی هستند.

 

کووید-19 چیست؟

کووید-19 نام اختصاری بیماری کرونا‌ویروس 2019 است که نام رسمی آن توسط سازمان بهداشت جهانی به بیماری‌ای که ناشی از نوع تازه شناسایی‌شدهٔ این ویروس است، داده شده است.

 

چند نفر به کووید-19 مبتلا شده‌اند؟

این عدد به سرعت در حال تغییر است.

این بیماری آنچنان به سرعت در بسیاری از کشور‌های جهان در حال گسترش است که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان بیماری همه‌گیر اعلام کرده است. (اصطلاحی که نشان می‌دهد این بیماری جمعیت، منطقه، کشور یا قاره‌های وسیعی را آلوده نموده است.)

 

آیا بزرگسالان زیر 65 سال که سلامت هستند، باید نگران کووید-19 باشند؟

بله. اگر چه خطر ابتلا به نوع شدید و یا مرگ ناشی از کووید-19 با افزایش سن به طور مداوم افزایش می‌یابد، امکان ابتلای افراد جوان به نوع شدید و نیاز به بیمارستان نیز در این دسته از افراد وجود دارد. و برخی از بیماری‌های خاص زمینه‌ای ممکن است خطر ابتلا به کووید-19 از نوع شدید را برای افراد در هر سنی افزایش دهد.

افراد در هر سنی می‌بایست اقدامات پیشگیرانهٔ بهداشتی از جمله شست‌وشوی مکرر دست، حفظ فاصلهٔ اجتماعی و زدن ماسک را در زمان خروج از منزل و حضور در بین عموم مردم برای محافظت از خود و کاهش احتمال انتشار عفونت به دیگران رعایت نمایند.

 

علائم کووید-19 چیست؟

برخی از افراد آلوده به این ویروس هیچ علائمی ندارند. هنگامی که ویروس باعث ایجاد علائم می‌شود، موارد متداول آن شامل تب، بدن درد، سرفهٔ خشک، خستگی، لرز، سردرد، گلودرد، کاهش اشتها و از بین رفتن حس بویایی است. در برخی افراد، کووید-19 باعث علائم شدیدتری مانند تب بالا، سرفهٔ شدید و تنگی نفس می‌شود که غالباً نشان‌دهندهٔ ذات‌الریه است.

افراد مبتلا به کووید-19 همچنین می‌توانند علائم عصبی، علائم گوارشی و یا هر دوی این موارد را تجربه کنند. این موارد ممکن است با یا بدون علائم تنفسی بروز نمایند.

به عنوان مثال، کووید-19 در برخی از افراد بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. از علائم عصبی ویژه‌ای که در افراد مبتلا به کووید-19 دیده می‌شود می‌توان به از بین رفتن حس بویایی، عدم توانایی در احساس طعم، ضعف عضلات، سوزن شدن یا بی‌حسی دست و پا، سرگیجه، گیجی و گنگی سر، تشنج و سکتهٔ مغزی اشاره کرد.

به‌ علاوه، برخی از افراد دارای علائم گوارشی مانند از بین رفتن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم یا ناراحتی همراه با کووید-19 هستند. این علائم ممکن است قبل از علائم دیگر مانند تب، بدن درد و سرفه شروع شود. ویروس ایجاد‌کنندهٔ کووید-19 در مدفوع نیز مشاهده شده است که اهمیت شست‌وشوی دست را بعد از هر بار مراجعه به توالت و ضدعفونی و شستن مکرر سرویس بهداشتی را نشان می‌دهد.

 

آیا علائم کووید-19 پس از چند روز بیماری، می‌تواند به سرعت بدتر شود؟

علائم رایج کووید-19 شامل تب، سرفهٔ خشک، خستگی، از دست دادن اشتها، از بین رفتن حس بویایی و بدن درد است. در برخی افراد، کووید-19 باعث علائم شدیدتری مانند تب بالا، سرفهٔ شدید و تنگی نفس می‌شود که غالباً نشان‌دهندهٔ ذات‌الریه است.

ممکن است فردی حدود یک هفته علائم خفیف داشته باشد، سپس این علائم به سرعت بدتر شوند. پزشک را در جریان این موضوع قرار دهید که آیا علائم شما به سرعت در طی مدت زمانی کوتاه بدتر شده است یا خیر. به‌علاوه، اگر هر یک از علائم اضطراری زیر را تجربه کردید، سریع به پزشک مراجعه کنید: مشکل در تنفس، درد مداوم یا فشار در قفسه سینه، سردرگمی و یا گیجی یا عدم توانایی در حرکت، و کبودی لب و یا صورت.

 

طوفان سایتوکین چیست و چه ارتباطی با کووید-19 دارد؟

طوفان سایتوکین یک واکنش بیش از حد در سیستم ایمنی بدن است. در برخی از مبتلایان به کووید-19، سیستم ایمنی بدن پیام‌رسانِ ایمنی موسوم به سیتوکین‌ها را در زمان تهدید ویروس‌ها و یا زمانی‌که دیگر ویروس تهدیدی به حساب نمی‌آید، ارسال می‌کند.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های بدن خود حمله کرده و به طور بالقوه آسیب قابل توجهی را ایجاد می‌کند. طوفان سایتوکین یک واکنش التهابی اغراق‌آمیز را ایجاد می‌کند که ممکن است به کبد، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و ریه آسیب رسانده و تشکیل لخته‌های خون را در بدن افزایش دهند. در نهایت، طوفان سایتوکین ممکن است نسبت به خود ویروس کرونا آسیب بیشتری به بدن ایجاد نماید.

یک آزمایش خون ساده می‌تواند به تعیین اینکه آیا فرد مبتلا به کووید-19 ممکن است دچار طوفان سایتوکین شود یا نه، کمک کند. بررسی‌ها در کشور‌های مختلف جهان در حال انجام است تا مشخص شود آیا دارو‌هایی که برای درمان طوفان سایتوکین در افرادی که مبتلا به کووید-19 نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند در افراد مبتلا به کووید-19 هم مؤثر باشد یا خیر.

 

یکی از علائم کووید-19 تنگی نفس است. معنی آن چیست؟

تنگی نفس به احساس غیرمنتظرهٔ عدم توانایی در نفس کشیدن و یا نبود اکسیژن اشاره دارد. اما چه موقع باید نگران تنگی نفس باشید؟ نمونه‌های زیادی از تنگی نفس موقتی وجود دارد که در آن مواقع جای نگرانی نیست. به عنوان مثال، زمانی‌که احساس اضطراب زیادی دارید، در این حالت احساس نفس تنگی دارید که زمانی‌که آرام می‌شوید، این احساس از بین می‌رود.

با این حال، اگر متوجه شدید که هر زمان در حال ورزش کردن، سخت نفس می‌کشید، و در هوای آزاد تنفس برای شما دشوار است، باید به پزشک مراجعه نمایید. البته این مورد تنها در زمان شیوع کووید-19 اهمیت ندارد و در همهٔ دوران‌ها وجود چنین مشکلی، نیاز به پیگیری دارد.

در ضمن، به یاد داشته باشید که اگر تنگی نفس تنها علامت شما است، بدون سرفه یا تب، چیزی غیر از کووید-19 مشکل احتمالی است.

 

آیا کووید-19 باعث سکته مغزی می‌شود؟ ایجاد لخته‌های خون در سایر قسمت‌های بدن چطور؟

سکته مغزی هنگام قطع جریان خون مغز معمولاً توسط لختهٔ خون اتفاق می‌افتد. اخیراً، گزارش‌هایی در مورد تعداد بیشتری از بیماران جوان که در بیمارستان بستری شده‌اند و به علت سکته‌های مغزی در حال مرگ هستند، منتشر شده است. این سکته‌ها در بیمارانی رخ می‌دهد که از نظر کرونا‌ویروس مثبت هستند، اما هیچ فاکتور خطری برای سکته مغزی ندارند. آن‌ها معمولاً علائم کووید-19 را ندارند و تنها علائم خفیفی را نشان می‌دهند. نوع سکته مغزی که در این بیماران رخ می‌دهد، به طور معمول در بیماران بسیار مسن اتفاق می‌افتد.

سکته‌های مغزی مربوط به کووید-19 به دلیل افزایش میزان تشکیل لخته در سطح بدن اتفاق می‌افتد، که می‌تواند به هر عضو، نه فقط مغز آسیب برساند. لختهٔ خون در ریه‌ها، آمبولی ریوی نامیده می‌شود و می‌تواند باعث تنگی نفس، درد قفسه سینه و یا مرگ شود. لختهٔ خون در قلب یا در نزدیکی قلب می‌تواند باعث حملهٔ قلبی شود، و لختهٔ خون در کلیه‎ها می‌تواند باعث آسیب به کلیه و در نهایت نیاز به انجام دیالیز شود.

ما هنوز نمی‌دانیم که آیا کرونا‌ویروس خود لختهٔ خون را ایجاد می‌کند، یا اینکه نتیجه‌ای از واکنش بیش از حد ایمنی بدن به ویروس است.

 

آیا کووید-19 می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد؟

به نظر می‌رسد کووید-19 بر عملکرد مغز در برخی افراد تأثیر می‌گذارد. علائم عصبی ویژه‌ای که در افراد مبتلا به کووید-19 دیده می‌شود شامل از بین رفتن حس بویایی و چشایی، ضعف عضلات، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی دست و پا، سرگیجه، گیجی و گنگی، تشنج و سکتهٔ مغزی است.

در یک مطالعه که بر روی 214 بیمار مبتلا به کووید-19 متوسط و شدید در شهر ووهان چین انجام شده است، مشخص شد که حدود یک‌سوم از بیماران یک یا چند علامت عصبی داشتند. این علائم در افراد با بیماری شدیدتر، شایع‌تر بوده است.

علائم عصبی نیز در بیماران کووید-19 در ایالات متحده و در سراسر جهان مشاهده شده است. برخی افراد با علائم عصبی دارای تست کووید-19 مثبت بودند اما هیچ‌گونه علائم تنفسی مانند سرفه یا مشکل در تنفس نداشتند، و برخی دیگر از مبتلایان نیز علائم عصبی و تنفسی را توأمان داشتند.

کارشناسان نمی‌دانند که کرونا‌ویروس چگونه می‌تواند باعث علائم عصبی شود. آن‌ها ممکن است به علت عفونت و یا علت غیرمستقیمی مانند التهاب یا تغییر سطح اکسیژن و دی اکسید کربن ناشی از ویروس باشند.

سازمان بهداشت جهانی، عدم توانایی در حرکت و یا سرگیجه و گنگی سر را هم به علائم اضطراری اضافه نموده است که در صورت مشاهده، می‌باست سریع به پزشک مراجعه نمود.

 

آیا از دست دادن حس بویایی از علائم کووید-19 است؟ اگر حس بویایی خود را از دست بدهم، چه باید بکنم؟

شواهد زیادی نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی که از نظر پزشکی به عنوان ” آنوسمی ” شناخته می‌شود، ممکن است نشانه‌ای از کووید-19 باشد. این مورد تعجب‌آور نیست، چرا که عفونت‌های ویروسی عامل اصلی از بین رفتن حس بویایی است و کووید-19 بیماری ویروسی است. با این وجود، از بین رفتن حس بویایی ممکن است به پزشکان در شناسایی افرادی که به ویروس کووید-19 آلوده شده‌اند اما علائم دیگری ندارند، کمک کند که در این‌صورت از آلوده کردن ناخواستهٔ افراد دیگر جلوگیری شود.

در بیانیه‌ای که توسط گروهی از متخصصان گوش، حلق و بینی  انگلستان نوشته شده است، گزارش شده است که در آلمان از هر سه موردِ تائیدشدهٔ کووید-19 دو نفر حس بویایی خود را از دست داده‌اند. در کره جنوبی، 30% از افراد دارای علائم خفیف که تست کووید-19 آن‌ها مثبت بوده است، آنوسمی را به عنوان علامت اصلی خود گزارش داده‌اند.

در تاریخ 22 مارس، آکادمی گوش، حلق و بینی آمریکا – جراحی سر و گردن، توصیه نمود تا آنوسمی به لیست علائم کووید-19 که برای غربالگری افراد جهت آزمایش و قرنطینگی احتمالی استفاده می‌شود، اضافه شود.

علاوه بر کووید-19، از دست دادن حس بویایی می‌تواند ناشی از آلرژی و ویروس‌های دیگر از جمله رینوویروس‌هایی باشد که باعث سرماخوردگی می‌شوند. بنابراین آنوسمی به تنهایی به معنای داشتن کووید-19 نیست. مطالعاتی برای دریافت جواب‌های قطعی‌تر در مورد چگونگی آنوسمی شایع در مبتلایان به کووید-19 انجام شده است، در مورد اینکه در چه زمانی از ابتلای فرد به کووید-19 ابتلا به عفونت بویایی و از دست دادن حس بویایی رخ می‌دهد، و اینکه چطور می‌توان از دست دادن حس بویایی ناشی از کووید-19 را با از بین رفتن این حس در نتیجهٔ آلرژی و ویروس‌های دیگر تشخیص داد.

تا زمانی‌که بیشتر بدانیم اگر احساس می‌کنید حس بویایی‌تان را از دست داده‌اید، سریع به پزشک مراجعه کنید و برای مشخص شدن علت، آزمایش داده و خود را قرنطینه نمایید.

 

چه مدت طول می‌کشد تا فردی که در معرض ویروس قرار گرفته است، شروع به نشان دادن علائم نماید؟

تحقیقات منتشرشدهٔ اخیر نشان می‌دهد که به طور متوسط مدت زمان قرارگرفتن در معرض آلودگی تا بروز علائم حدود پنج تا شش روز است. با این حال، مطالعات نشان داده است که علائم ممکن است از سه تا 13 روز بعد از در معرض آلودگی قرار گرفتن ظاهر شوند. این یافته‌ها‌ توصیهٔ سازمان بهداشت جهانی مبنی بر خود‌قرنطینگی و کنترل علائم برای مدت 14 روز پس از در معرض آلودگی قرار‌گرفتن را تقویت می‌کند.

 

کرونا‌ویروس چگونه انتقال می‌یابد؟

تصور می‌شود که کروناویروس به طور عمده از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد. این انتقال می‌تواند بین افرادی که با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند، اتفاق بیفتد. قطراتی که در هنگام سرفه و یا عطسهٔ فرد آلوده تولید می‌شود، ممکن است در دهان یا بینی افرادی که در نزدیکی او قرار دارند، فرود آمده و یا از طریق استنساق وارد ریه‌ها شود.

فرد آلوده به کروناویروس، حتی فرد بدون علائم، ممکن است هنگام صحبت یا نفس کشیدن از طریق ذرات معلق در هوا ویروس را منتشر کند. این ذرات معلق ویروسی عفونی هستند که می‌توانند تا سه ساعت در هوا شناور یا پراکنده شوند. فرد دیگری که در این هوا تنفس می‌کند، می‌تواند از این طریق به کروناویروس آلوده شود. به همین دلیل است که افراد می‌بایست در زمان حضور در جمع و یا محیط‌های بسته، دهان و بینی خود را بپوشانند.

کرونا‌ویروس همچنین می‌تواند از تماس با سطوح یا اشیاء آلوده انتقال یابد. به عنوان مثال، فرد می‌تواند با لمس یک سطح یا شی آلوده به ویروس و سپس لمس دهان، بینی و یا احتمالاً چشم خود ( بدون شستن دست‌ها) به کووید-19 مبتلا شود.

ویروس ممکن است در بزاق، مایع منی و مدفوع وجود داشته باشد. اما اینکه آیا در ترشحات واژن هم موجود باشد، هنوز مشخص نیست. بوسه می‌تواند ویروس را منتقل کند. در حال حاضر انتقال ویروس از طریق مدفوع و یا طی مقاربت واژینال یا مقعدی یا رابطهٔ جنسی دهانی، بسیار بعید است.

 

برای مطالعه قسمت دوم این مقاله اینجا کلیک کنید.

منبع:

علائم کووید-۱۹ چیست؟ اثر کرونا روی مغز  از دست دادن حس بویایی   زمان شروع علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ اثر کرونا روی مغز  از دست دادن حس بویایی   زمان شروع علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ اثر کرونا روی مغز  از دست دادن حس بویایی   زمان شروع علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ اثر کرونا روی مغز  از دست دادن حس بویایی   زمان شروع علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ اثر کرونا روی مغز  از دست دادن حس بویایی   زمان شروع علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ اثر کرونا روی مغز  از دست دادن حس بویایی   زمان شروع علائم کرونا علائم کووید-۱۹

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟