زمان مطالعه: 3 دقیقه

اسیدهای چرب امگا 3 و قلب: شواهد جدید و سؤالات بیشتر

بیماران معمولاً این پرسش را دارند که آیا امگا3 برای قلب مفید است؟ پاسخ اغلب مبهم و نامعلوم است. چراکه برای بیشتر مکمل‌ها شواهد کافی برای پاسخ قطعی نداریم. این بدان معنی نیست که بیمار با شرایطی ویژه از مزایای مکمل خاصی بهره‌مند نشود. بلکه به این معنا است که تحقیق استانداردی برای ارائهٔ راهنمایی و توصیه به مصرف مکمل‌ها وجود ندارد. متأسفانه این در مورد مکمل‌های اسید چرب امگا 3 نیز صادق است. نتایج تحقیقات مربوط به مکمل‌های امگا 3 متناقض است و پزشکان و بیماران را در مورد اینکه انجام چه‌کاری بهتر است، به شک می‌اندازد.

 

 

اسیدهای چرب امگا 3 در آزمایش آن را کاهش بده (REDUCE-IT) مزایایی نشان دادند و موفق به کسب تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا شدند

دو اسید چرب اصلی امگا 3، اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) به‌طور عمده در ماهی و روغن ماهی یافت می‌شوند. امگا 3 موجود در ماهی و روغن ماهی در 20 سال گذشته توسط انجمن قلب آمریکا برای کاهش حوادث قلبی عروقی مانند حملهٔ قلبی و یا سکتهٔ مغزی، در افرادی که سابقهٔ بیماری قلبی و عروقی داشتند، توصیه شده است.

طی سال گذشته، بر اساس شواهد مربوط به مزایای قلبی و عروقی، امگا 3 برای بیمارانی که در معرض خطر بالای ابتلا به کووید-19 هستند، با نام واسپا (Vascepa) تجویز شده است. واسپا حاوی اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) تصفیه‌شده است و استفاده از آن بر اساس دریافت داده‌های خوب بالینی از مطالعهٔ REDUCE-IT است. در این مطالعه بیش از 8000 بیمار با خطر قلبی عروقی بالا و سطح تری گلیسیرید بالای خون موردمطالعه قرار گرفتند. آن‌ها به نیمی از شرکت‌کنندگان در مطالعه 2 گرم واسپا در دو وعده در روز دادند و به سایر شرکت‌کنندگان یک دارونما (قرصی سرشار از روغن معدنی) دادند. نتایج این مطالعه مزیت قابل‌توجه واسپا را نسبت به دارونما نشان داد. واسپا سطح تری گلیسیرید خون را کاهش داد و از همه مهم‌تر اینکه تعداد حملات قلبی و مغزی و نیاز به روش استنت‌گذاری قلب برای بازکردن عروق مسدودشده و مرگ را کاهش داد.

متاآنالیز بعدی که شامل داده‌های بیش از 10 مطالعه بود، نشان داد مکمل‌های امگا 3 روغن ماهی، خطر حملهٔ قلبی و مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد.

در دسامبر سال 2020، سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از واسپا را برای کاهش خطر وقایع قلبی عروقی در بیماران خاص مبتلا به کووید-19 یا در معرض خطر بالا نسبت به این بیماری تصویب نمود.

 

مطالعهٔ STRENGTH در مورد مزایای امگا 3 شک و تردید ایجاد می‌کند

اما مطالعهٔ اخیر سؤالاتی را ایجاد کرده است. مطالعهٔ قدرت و یا STRENGTH منتشرشده در JAMA، فرمولی متفاوت از روغن ماهی امگا 3 را که ترکیبی از اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) است بررسی نمود تا ببیند آیا این نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد یا خیر. در این مطالعه بیش از 13000 بیمار که به‌طور تصادفی قرص ترکیبی EPA/DHA یا دارونما (قرصی سرشار از روغن ذرت) را دریافت کردند، ثبت‌نام کردند. این مطالعه به دلیل تجزیه‌وتحلیل موقتی که هیچ تفاوتی را بین دو گروه‌ درمانی نشان نمی‌داد، زودهنگام خاتمه یافت.

ما به‌طورقطع نمی‌دانیم که چرا مطالعهٔ REDUCE-IT مزایایی را برای امگا 3 نشان داد، درحالی‌که مطالعهٔ STRENGTH این مزایا را نداشته است. یک احتمال این است که نتایج متفاوت ممکن است به دلیل داروهای مختلف موردمطالعه باشد. REDUCE-IT فرمولاسیون EPA تصفیه‌شده با دوز بالا را مطالعه کرد که منجر به سطوح بالاتر EPA شد. این مشابه نتایج مطالعه‌ای دیگر بود که نشان داد EPA خالص نیز خطر وقایع قلبی را کاهش می‌دهد. مطالعهٔ STRENGTH ترکیبی از EPA و DHA را آزمایش نمود. هیچ مطالعهٔ بزرگی تاکنون تأثیرات DHA خالص را به‌تنهایی بر نتایج قلبی عروقی ارزیابی نکرده است و این سؤال را برای ما ایجاد می‌کند که آیا DHA ممکن است فواید EPA را خنثی نماید.

 

تکلیف چیست؟

برگردیم به بیمارانی که می‌خواهند بدانند آیا باید مکمل امگا 3 مصرف کنند یا خیر. با در دسترس بودن اطلاعات امروز، مکمل EPA خالص یا مکمل حاوی EPA بیشتر از DHA، توصیه می‌شود. اما تنها به این مورد بسنده نکنید. رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشید، به‌طور منظم ورزش کنید و سایر تغییرات سبک زندگی را که فواید اثبات‌شده برای سلامت قلب و عروق دارد دنبال کنید. درعین‌حال، به‌دنبال اطلاعات قطعی‌تری در مورد کاربرد روغن امگا 3 و اینکه چه کسی ممکن است بیشترین و بهترین مزایا را از مصرف آن داشته باشد، باشیم.

 


منبع:

آیا امگا3 برای قلب مفید است؟ / آیا امگا3 برای قلب مفید است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟