زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا ورزش به تنهایی برای قلب مفید است؟

شاید بدانید که هر روز چقدر ورزش می‌کنید. حتی ممکن است تعداد قدم‌های روزانه‌تان را نیز دقیقاً بدانید. اما آیا تا به حال تعداد ساعاتی را که می‌نشینید، محاسبه کرده‌اید؟ بیشتر ماها، بیشتر اوقات روزمان را به نشستن می‌گذرانیم: نشستن پای رایانه، مقابل تلویزیون، نشستن در ماشین برای رفت‌و‌آمد به محل کار و نشستن سرکار و پشت میز. تمام این نشستن‌ها، حتی اگر هر روز ورزش می‌کنید، بر سلامت قلب تأثیر منفی می‌گذارند.

مایکل بلاها، مدیر تحقیقات بالینی در مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی بیمارستان جانز هاپکینز می‌گوید: «اینکه در طول روز زیاد حرکت نکنید، و سپس سعی کنید با 45 دقیقه ورزش این کم‌تحرکی را جبران کنید، امری شایع است. من هم در این مورد مانند بسیاری از افراد هستم. اما آن مدت زمان کوتاه ورزشی، کمبود فعالیت در تمام روز را جبران نمی‌کند. بدن ما هم به فعالیت و هم به ورزش نیاز دارد.»

 

 

تفاوت میان ورزش و فعالیت چیست؟

ورزش و فعالیت دو چیز متفاوت‌اند. ورزش تلاشی اختیاری برای افزایش ضربان قلب، تقویت ماهیچه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری است. زمانی هدفمند است که به تمرکز بر سلامت جسمانی خود اختصاص می‌دهید. از طرف دیگر، فعالیت به این معناست که چقدر در طول روز حرکت می‌کنید.

برای نمونه، فردی کم‌تحرک بیشتر روز را به حالت نشسته می‌گذراند. فردی فعال کار‌هایی ماننده پیاده‌روی، بالا رفتن از پله‌ها، ایستادن و حرکت را در بیشتر ساعات روز انجام می‌دهد، این ممکن است به این دلیل باشد که شغل شما نیازمند حرکت‌های بدنی است و یا به دنبال کودکان خود می‌دوید، یا در جلسه راه می‌روید و یا اینکه از میزهای ایستاده استفاده می‌کنید.

درحالی‌که مدت‌هاست می‌دانیم اختصاص زمانی برای ورزش و افزایش ضربان قلب عادتی سالم است، اما افزایش سطح فعالیت نیز ضروری است. گرایش به بی‌تحرکی، «بیماری نشسته» نامیده می‌شود و تحقیقات نشان می‌دهد که کم‌تحرکی در طول روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و یا سرطان را افزایش می‌دهد.

 

آیا افراد با وزن طبیعی نیاز به حرکت بیشتری دارند؟

مایکل بلاها می‌گوید داشتن وزن ایده‌آل برای سلامت شما عالی است، اما تصویر کلی نیست. ممکن است لاغر باشید، اما در وضعیت بدنی مناسبی نباشید. در واقع، ممکن است در وزن ایده‌آل خود باشید و همچنان کلسترول بالا، فشارخون بالا یا قندخون بالا داشته باشید، که ممکن است خطر حملهٔ قلبی، سکتهٔ مغزی و یا دیابت را افزایش دهد.

بلاها می‌گوید: «ورزش و حرکت مکرر در طول روز برای همهٔ افراد، صرف نظر از وزن فرد، مفید است. فعالیت منظم عنصری اساسی برای حفظ سلامت قلب است.»

 

چه میزان فعالیت روزانه نیاز است؟

میزان ورزش و فعالیت سالم عبارت است از:

  • انجام حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط تا شدید، سه تا پنج بار در هفته
  • هر ساعت پنج دقیقه حرکت کنید
  • پیاده‌روی 10 هزار قدم در روز

بلاها می‌گوید: «اگرچه من طرفدار هدف هزار قدم در روز هستم، اما لزوماً هدف شما نباید این باشد که همهٔ ده هزار قدم را به یکباره انجام دهید. بهتر است این قدم‌ها را در طول روز زمان‌بندی کنید و هر ساعت چند قدم‌ بردارید تا به هدف نهایی برسید.»

ردیاب‌های فعالیت به‌ویژه در ایجاد انگیزه برای حرکت بیشتر مفیداند. ردیاب‌های مدرن افزون بر ثبت حرکت شما برای نشان دادن میزان فعالیت‌تان، با ارسال هشدار‌هایی به شما در زمان طولانی‌نشستن، سلامت قلب شما را افزایش می‌دهند.

بلاها توصیه می‌کند: «در حالت ایده‌آل، شما باید هم ورزش کنید و هم سطح فعالیت روزانهٔ بالایی داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که انجام یکی از این موارد، مزایای محافظت‌کنندهٔ قلبی یکسانی را آن‌طور که انجام هر دوی این موارد فراهم می‌کند، ایجاد نمی‌کند.»

 


منبع:

آیا ورزش به تنهایی برای قلب مفید است؟ / آیا ورزش به تنهایی برای قلب مفید است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟