زمان مطالعه: 3 دقیقه

همهٔ ما دوست داریم اندامی متناسب داشته باشیم. در این مقاله روش‌هایی برای حفظ اندام بهتر و زیباتر را خواهیم شمرد. مثلاً سعی کنید در زمان رانندگی خم نشوید، راست بایستید و … برای آشنایی با این موارد همراه ما باشید.

 

خم نشوید

خم شدن فشار روی ستون فقرات را افزایش می‌دهد. این باعث آسیب و فشار بر استخوان‌ها، عضلات و مفاصلی می‌شود که برای نگه داشتن ستون فقرات در جای خود به آن‌ها نیاز دارید. اما وضعیت خمیده تنها برای کمر مضر نیست. گرفتگی مداوم، اعضای داخلی بدن را فشرده می‌کند و در نتیجه کار برای ریه‌ها و روده‌ها دشوار می‌شود. با گذشت زمان، هضم غذا یا داشتن اکسیژن کافی حین تنفس، سخت خواهد شد.

 

راست بایستید

یک راه عالی برای جلوگیری از مشکلات وضعیت بدنی این است که راست بایستید. در این حالت، احساس بهتر و ظاهر بهتری خواهید داشت (حتی لاغرتر). وانمود کنید در مقابل دیوار ایستاده‌اید تا قد خود را اندازه‌گیری نمایید. سر را صاف و بالا نگه دارید. گوش‌های شما باید هم راستا با میانهٔ شانه‌هایتان باشد. بایستید و شانه‌ها را به پشت برده، زانوها را صاف کنید و شکم را به داخل ببرید. اجازه ندهید باسن شما بیرون باشد. صاف شوید تا احساس کنید سرتان به سمت آسمان کشیده شده است.

 

روی میز کار خود خم نشوید

خم شدن روی میز راحت و آسان است، شاید حتی کمی به عقب خم شوید و کمی چرخش نمایید. اما این حالت مناسب نیست. به جای آن این حالت را انتخاب نمایید: تا انتها روی صندلی خود بنشینید و کامل تکیه دهید. برای محافظت از منحنی طبیعی ستون فقرات، یک حوله، کوسن و یا بالشتک را پشت میانهٔ کمر خود قرار دهید. زانوها را در زاویهٔ راست خم کرده، در همان سطح و یا کمی بالاتر از لگن نگه دارید. پاها را صاف روی زمین قرار دهید.

 

مراقب گردن‌درد ناشی از کار زیاد با موبایل باشید

در تمام طول روز با گوشی همراه خود مشغول هستید؟ یک دقیقه زمان برای کشش گردن خود و تغییر وضعیت آن قرار دهید. هنگامی‌که برای خواندن پیام‌ها به سمت پایین متمایل می‌شوید، ستون فقرات در حالت فشار قرار می‌گیرد، در طول یک روز یا یک سال این فشارها جمع می‌شوند و ممکن است به ستون فقرات آسیب برسانند. برای دید بهتر در زمان خواندن پیام‌ها، تلفن همراه خود را به سمت بالا ببرید و به جای سر، چشمان خود را برای خواندن آن حرکت دهید.

 

در زمان رانندگی خم نشوید

خم شدن روی فرمان در زمان رانندگی طولانی احتمالاً حالت راحتی است. اما این حالت برای وضعیت بدنی شما مناسب نیست. در عوض، صندلی خود را به فرمان نزدیک کنید. سعی نمایید پاها را به هم نچسبانید. زانوها را کمی خم کنید و آن‌ها را در سطح لگن یا کمی بالاتر نگه دارید. فراموش نکنید برای حمایت و حفظ منحنی ستون فقرات، بالشتک و یا حولهٔ رول‌شده‌ای را پشت خود قرار دهید.

 

از کفش‌های پاشنه بلند تنها برای مراسم استفاده نمایید

ممکن است کفش‌های پاشنه بلند مد باشد، اما به احتمال زیاد برای وضعیت بدنی شما مناسب نیست. بلندی آن ستون فقرات را به سمت جلو می‌راند و کمر بیش‌ازحد قوس پیدا می‌کند. این حالت نحوهٔ قرارگیری ستون فقرات و فشار بر روی اعصاب را تغییر می‌دهد و باعث کمردرد می‌شود. کفش‌های پاشنه بلند وزن بیشتری بر روی زانوها تحمیل می‌کند. برای کارهای روزانه، کفش‌های پاشنه کوتاه و پهن را انتخاب نمایید.

 

در وضعیت مناسب بخوابید

چرت زدن و یا خوابیدن دلیل مناسبی برای ولو شدن نیست. تشک نرم را کنار بگذارید. تشک محکمی را انتخاب نمایید که به حفظ شکل طبیعی ستون فقرات کمک کند. به پهلو می‌خوابید؟ زانوهای خود را کمی خم کنید، اما آن‌ها را به آغوش نگیرید. بالشی زیر سر خود قرار دهید تا با ستون فقرات شما هم سطح باشد. افرادی که به پشت می‌خوابند، باید بالش ضخیم را فراموش کنند و یک بالش کوچک را زیر گردن بگذارند.

 

ورزش نمایید و شکم خود را آب کنید

داشتن وزن اضافی در اطراف شکم فشار بیشتری به کمر و پشت شما وارد می‌کند. برای حمایت از ستون فقرات به عضلات قوی نیاز دارید. یک برنامهٔ تمرینی مناسب، بدن و ستون فقرات را در حالت مناسب حفظ می‌نماید. این مسئله‌ای مهم است. ورزش و تمرینات بدون ضربه مانند تایچی را امتحان نمایید.

 

مشکلات را بررسی کنید

احتمالاً خودتان می‌دانید حالتی خمیده دارید یا خیر. اگر مطمئن نیستید، راهی سریع برای تشخیص وجود دارد. پشت سر خود را روی دیوار قرار دهید. پاها را به میزان 6 اینچ (15.24 سانتی‌متر) از دیوار فاصله دهید. باسن شما باید دیوار را لمس کند. پایین کمر و گردن شما باید حدود 2 اینچ (5.08 سانتی‌متر) از دیوار فاصله داشته باشد. در غیر این‌صورت، با پزشک خود در مورد راه‌های بهبود وضعیت بدنتان صحبت کنید.

 


منبع:

روش‌هایی برای حفظ اندام بهتر / روش‌هایی برای حفظ اندام بهتر

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟