زمان مطالعه: 3 دقیقه

ارتباط خوردن فلفل تند با طول عمر

هر روز اخبار جدیدی می‌شنوید که فلان غذا اهمیت زیادی در سلامتی افراد دارد، جدیدترین خبر در مورد فلفل است. اثرات فلفل تند در رژیم غذایی چیست؟

باید اعتراف کنم: جدی گرفتن اخبار در مورد آخرین رژیم غذایی سالم ممکن است دشوار باشد. به نظر می‌رسد فهرستی بی‌پایان از توصیه‌ها در مورد انتخاب مواد غذایی وجود دارد، اما اتفاق نظر کمی در مورد این فهرست وجود دارد. نظرات مختلف در این زمینه کافی است تا حتی دقیق‌ترین خوانندهٔ اخبار سلامت را نیز گیج کند.

برای مدتی طولانی رژیم‌های کم‌چربی حاکم بودند. اما بعد از این نوع رژیم، رژیم پالئو، رژیم کتو، رژیم LA، رژیم ساحل جنوبی، رژیم مدیترانه‌ای و بسیاری دیگر از انواع این رژیم‌ها روی کار آمدند. زمانی مصرف تخم‌مرغ در رژیم‌های غذایی بسیار بد بود، اما در حال حاضر مصرف آن‌ در حد اعتدال اشکالی ندارد. پاک‌کننده‌ها، سم‌زداها (detoxes) و غذاهایی برای مقابله با التهاب وجود دارند.

با این حال، یکی از ورودی‌های جدید به فهرست تغذیه‌ای که ممکن است بعید به نظر رسد، فلفل قرمز است.

 

 

آیا وقت آن رسیده که رژیم غذایی خود را تند نمایید؟

طبق گزارش جدید، مصرف فلفل قرمز در رژیم غذایی ممکن است خطر مرگ ناشی از سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد و همچنین باعث افزایش طول عمر شود.

این تجزیه و تحلیل شامل داده‌های بیش از نیم میلیون نفر در چندین کشور بوده است. زمانی‌که این اطلاعات با اطلاعات افرادی که هرگز فلفل تند نخورده‌اند یا به‌ندرت می‌خورند، مقایسه می‌شود، در افرادی که به‌طور منظم فلفل تند می‌خورند کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی (تا ۲۶٪)، سرطان (تا 23%) و سایر موارد ( تا 25%)، مشاهده می‌شود.

گرچه این‌طور به نظر می‌رسد یافته‌های این گزارش برای صحت داشتن، بیش‌ازحد خوب باشد، اما این موارد بر اساس انتشار نتایج چندین مطالعهٔ دیگر که فواید سلامتی را با مصرف فلفل تند پیوند می‌زند، بنا شده‌اند. برای نمونه، این مطالعه نشان داد افرادی که طی هشت سال، چهار بار در هفته و یا بیشتر فلفل تند مصرف کرده‌اند، میزان مرگ‌و‌میر آن‌ها به میزان قابل توجهی در مقایسه با افرادی که به‌ندرت فلفل تند می‌خورند و یا هرگز مصرف نکرده‌اند، به‌ویژه به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی، پایین‌تر بوده است.

دلیل اینکه فلفل تند قرمز ممکن است برای سلامتی مفید باشد، مشخص نیست. یک نظریه آن را به کپسایسین نسبت می‌دهد. این همان عنصر موجود در فلفل قرمز است که به آن تندی می‌دهد. کپسایسین یک آنتی‌اکسیدان قوی با خواص ضدالتهابی است.

 

قبل از تجدیدنظر در فهرست خرید خود مطلب زیر را مطالعه نمایید

این یافته‌ها جذاب‌اند، اما قطعی نیستند. این گزارش تحلیلی از چهار مطالعهٔ بزرگ مشاهده‌ای است. بنابراین اگرچه ارتباط بین مصرف فلفل تند و فواید سلامتی را توصیف می‌کند، اما نمی‌تواند ثابت کند که خوردن فلفل تند قرمز باعث این فواید شده است. در حقیقت، ممکن است فلفل تند ارتباط چندانی با یافته‌ها نداشته باشد: شاید افرادی که فلفل تند قرمز می‌خورند، از آن به عنوان ادویه برای یک رژیم غذایی سالم استفاده می‌کنند و ممکن است این رژیم سالم دلیل سلامتی و این نتایج باشد.

مطالعات مختلف موجود در این گزارش جدید از انواع و مقادیر مختلف فلفل تند استفاده کرده‌ است، و این یافته‌ها هنوز در یک مجلهٔ پزشکی معتبر بررسی و منتشر نشده است. تاکنون، این یافته‌ها تنها در جلسهٔ انجمن قلب آمریکا در سال 2020 ارائه شده‌اند. این بدان معنا است که این یافته‌ها باید مقدماتی تلقی شوند.

افزون بر این، خوردن فلفل تند قرمز ممکن است نکاتی منفی در پی داشته باشد. برای نمونه، برخی افراد غذاهای پرادویه و تند را دوست ندارند. و برخی از مطالعات گذشته مصرف فلفل قرمز را با سرطان کیسهٔ صفرا مرتبط دانسته‌اند. این یافته نیز قطعی نیست، چرا که از مطالعات مشاهده‌ای حاصل شده است.

 

سخن آخر

اگر دوست دارید فلفل تند قرمز به غذایتان اضافه نمایید، این آخرین گزارش دلیل این است که به کار خود ادامه دهید. اما خیلی زود است که بگوییم تمام افراد باید برای بهبود وضعیت سلامت خود، مصرف منظم فلفل تند قرمز را شروع کنند. برای تأیید مثبت بودن تأثیر کلی مصرف فلفل تند قرمز بر سلامت، به تحقیقات تکمیلی نیاز است. اگر نتایج تأیید شوند، باید مشخص نماییم که چه میزان فلفل قرمز بهترین میزانِ آن برای مصرف است، و اینکه آیا نوع فلفل تند اهمیت دارد، و یا چه مدت طول می‌کشد تا اثر مثبت آن نمایان شود.

برای افرادی که عاشق غذاهای تند و پرادویه‌اند، این خبر در مورد فلفل تند قرمز خوشایند است. اما مهم است که این یافته‌ها را در نظر داشته باشید: بعید است که یک ادویه در مقایسه با سایر بخش‌های یک سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی متعادل و مناسب برای قلب، ورزش منظم و جلوگیری از اضافه وزن، تأثیر مهمی بگذارد.

  • بنابراین، حتی اگر فلفل فوایدی برای سلامت بدن به همراه داشته باشد، خوردن چندین بار غذاهای آماده از جمله پیتزا در هفته، تنها با افزودن مقداری فلفل تند قرمز اضافی به رژیم غذایی سالم تبدیل نمی‌شود.

 


منبع:

اثرات فلفل تند در رژیم غذایی چیست؟ / اثرات فلفل تند در رژیم غذایی چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟