زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا صبحانه مهم‌ترین وعدهٔ غذایی است؟

صبحانه سوخت‌وساز بدن را آغاز می‌کند و به شما در سوزاندن کالری در طول روز کمک می‌کند. همچنین به شما انرژی لازم برای انجام کارها را می‌دهد و کمک می‌کند تا در محل کار یا مدرسه تمرکز داشته باشید. این موارد تنها چند دلیل در پاسخ به اینکه آیا صبحانه مهم‌ترین وعدهٔ غذایی است؟ است.

بسیاری از مطالعات خوردن صبحانه را به داشتن سلامتی مرتبط دانسته‌اند که از جمله مصادیق آن حافظه و تمرکز بهتر، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و احتمال کمتر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و اضافه وزن است.

تشخیص اینکه بدانیم آیا صبحانه این عادات و شرایط سالم را ایجاد می‌نماید یا افرادی که صبحانه می‌خورند، سبک زندگی سالم‌تری دارند، سخت است.

اما این نکته روشن است که کنار گذاشتن وعدهٔ صبحانه ریتم طبیعی گرسنگی و سیری بدن را از بین می‌برد. هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شوید قند خون مورد نیاز بدن برای عملکرد بهتر ماهیچه‌ها و مغز معمولاً کم است، صبحانه به جبران این کمبود کمک می‌کند.

اگر بدن شما این سوخت را از مواد غذایی دریافت نکند، ممکن است احساس کمبود انرژی کنید و در نتیجه احتمال دارد در طول روز بیش‌ازحد غذا بخورید.

صبحانه همچنین فرصتی برای دریافت برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی از غذاهای سالم مانند لبنیات، غلات و میوه‌ها را فراهم می‌کند. اگر صبحانه نخورید، به احتمال زیاد تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت نخواهید کرد.

بسیاری از افراد وعدهٔ غذایی صبح را حذف می‌کنند چرا که عجله دارند تا از خانه خارج شوند و به امور روزانهٔ خود برسند. این کار اشتباه است، به این دلیل که بدن ساعت‌ها قبل از وعدهٔ ناهار در سیستم خود به مواد غذایی نیاز دارد. اگر اولین وعده را نخورید، ممکن است با گذشت زمان، آن‌قدر گرسنه شوید که تمایل به خوردن غذاهای چرب و پرقند داشته باشید.

 

صبحانه و وزن شما

آیا ممکن است یک وعدهٔ صبحگاهی برای کاهش سایز دور کمر شما مفید باشد؟ برخی مطالعات می‌گویند بله. محققان دریافته‌اند که به طور متوسط افرادی که صبحانه می‌خورند، لاغرتر از افرادی‌اند که صبحانه نمی‌خورند. این مورد ممکن است به این دلیل باشد که خوردن غذاهای حاوی پروتئین و فیبر در صبح، اشتهای شما را برای بقیهٔ روز کنترل می‌نماید.

اما خوردن صبحانه تضمین نمی‌کند که شما لاغر باشید. مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده است کاهش وزن در افرادی را که صبحانه می‌خورند با کسانی‌که صبحانه نمی‌خورند، مقایسه کرده است. آنچه از این مطالعه استخراج شده این است که مصرف وعدهٔ صبحانه تفاوتی ایجاد نکرده است.

اگر رژیم دارید، این‌طور فکر نکنید که کنار گذاشتن وعدهٔ غذایی و کاهش کالری از این طریق به شما کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد بیشتر افرادی که لاغر می‌شوند و وزن خود را کاهش می‌دهند، هر روز صبحانه می‌خورند.

از طرف دیگر، باید توجه داشته باشید که چه چیزی، چه زمانی و به چه میزان می‌خورید. مطالعه‌ای نشان می‌دهد افرادی که صبحانه به میزان زیاد می‌خورند، در طول روز بیشتر غذا می‌خورند.

 

چرا کودکان به صبحانه نیاز دارند؟

گاهی اوقات کودکان دوست ندارند صبحانه بخورند، اما مهم است که این وعده را دریافت نمایند. بدنِ در حال رشد آن‌ها به مواد مغذی و سوخت نیاز دارد.

کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، تمرکز برایشان سخت‌تر است و در مدرسه خسته‌تر می‌شوند. همچنین ممکن است دمدمی‌مزاج و یا بی‌قرار باشند. نخوردن صبحانه تنها بر روحیه و اخلاق کودک تأثیر نمی‌گذارد، بلکه فعالیت آن‌ها در مدرسه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. مطالعه‌ای نشان داد کودکانی که صبحانه می‌خورند، نمرهٔ آزمون بالاتری نسبت به کسانی‌که صبحانه نمی‌خورند، داشته‌اند. بیشتر کودکانی که فقط وعدهٔ ناهار و شام می‌خورند، ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت نمی‌کنند.

کودکانی که از صبحانه صرف نظر می‌کنند، در طول روز بیشتر هله‌هوله می‌خورند و اضافه وزن دارند. مطالعه‌ای نشان داد نوجوانانی که هر روز صبحانه می‌خورند نسبت به گروهی از نوجوانان که هرگز این وعده را دریافت نمی‌کنند و یا گاهی اوقات صبحانه می‌خورند، دارای شاخص تودهٔ بدنی (BMI) – اندازه‌گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن _ کمتری هستند.

اگر کودک شما تمایلی برای خوردن صبحانه در منزل ندارد، لقمه‌ای به او بدهید تا همراه خود به مدرسه ببرد و یا در راه مدرسه میل نماید. میوه، آجیل و یا ساندویچ کرهٔ بادام‌زمینی و موز گزینه‌های مناسبی‌اند که می‌توانید بسته‌بندی کنید و کودک همراه خود ببرد.

 

دونات و یا پیراشکی سودی ندارد

نیازی نیست که یک وعدهٔ غذایی بزرگ برای صبحانه بخورید، اما ظرف یک ساعت از زمانی‌که از خواب بیدار می‌شوید، چیزی به عنوان صبحانه بخورید. حتی مانده‌های غذای شب گذشته که در مایکروفر گرم می‌کنید نیز گزینهٔ مناسبی است.

در برابر مصرف شیرینی و یا دونات مقاومت نمایید. بهترین گزینه برای صبحانه ترکیبی از غذاهایی است که کربوهیدرات، پروتئین، چربی‌های مفید و فیبر دارند. کربوهیدرات‌ها بلافاصله به شما انرژی می‌دهند، پروتئین این انرژی را با گذشت زمان در شما ایجاد می‌نماید و فیبر احساس سیری در شما ایجاد می‌کند.

غلات کامل به همراه شیر کم‌چرب و میوه و یا یک اسموتی تهیه‌شده از ماست کم‌چرب، میوه و یک قاشق چای‌خوری سبوس را امتحان نمایید. آجیل یا گرانولای غلات کامل نیز گزینه‌های ساده و مناسبی‌اند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟