زمان مطالعه: 3 دقیقه

نکاتی برای افراد با فشار خون بالا

نکات مهم که مبتلایان به فشارخون بالا باید بدانند ، اگر فشارخون دارید، احتمالاً نگران کنترل آن هستید و نگرانی شما به‌جا و درست است.

فشار خون بالا عامل اصلی خطر برای بیماری‌های قلبی (علت اصلی مرگ) و سکتهٔ مغزی (چهارمین علت اصلی مرگ) است و در مرگ‌ومیرِ بیش از 1100 نفر در روز نقش دارد.

جنبهٔ چشمگیر این آمارها این است که بیشتر این مرگ‌ها قابل پیشگیری‌اند. با اینکه درمان‌های مؤثر و ارزان برای فشارخون بالا وجود دارد، اما کمتر از 44 درصد موارد فشارخون بالا تحت کنترل‌اند.

این تأثیرات مخرب فشارخون بالا و کنترل‌نشده بر سلامتی و طول عمر ما قابل قبول نیست و جراحان عمومی ایالات متحده را بر آن داشت تا فراخوانی برای کنترل فشارخون بالا جهت کمک به بهبود سلامت افراد مبتلا به فشارخون بالا منتشر نمایند.

اگر می‌خواهید فشارخون خود را کنترل نمایید، سه یافتهٔ جدید پزشکی هست که باید در مورد آن‌ها بدانید:

 

کنترل فشارخون در منزل مهم است.

بیشتر پزشکان همیشه گمان می‌کنند که دقیق‌ترین فشارخون، همان فشارخونی است که در مطب چک می‌شود. اما تحقیقات در سال‌های اخیر نشان داده است که فشارخون مطب اغلب دقیق نیست. مطالعات نشان می‌دهد تا 65% موارد فشارخون گرفته‌شده در مطب صحیح نیستند. تحقیقات دیگری نشان داده است که اندازه‌گیری فشارخون در منزل نسبت به اندازه‌گیری در مطب، ممکن است پیش‌بینی بهتری از خطر در اختیار افراد بگذارد و کنترل فشارخون در خانه، باعث می‌شود که فشارخون کاهش باید و کنترل را بهتر می‌کند.

در حال حاضر، دستورالعمل‌های مختلفی از متخصصان، اندازه‌گیری و کنترل فشارخون در منزل را تأیید کرده و آن را پیشنهاد و توصیه می‌کنند. تأکید بر این است که بهترین راه برای گرفتن فشارخون این است که ابتدا 5 دقیقه آرام بنشینید و سپس فشارخون را اندازه‌گیری نمایید.

 

ممکن است بهتر باشد تا داروهای کنترل فشار خون شب‌هنگام مصرف شوند.

در گذشته استدلال این‌گونه بود که فشارخون در طول روز بیشتر است، بنابراین بهتر است که داروی فشار، در زمان صبح مصرف شود. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مصرف داروهای فشارخون در شب در جهت کاهش فشارخون بهتر عمل می‌کند و مهم‌تر از آن، ممکن است خطر مرگ، حملهٔ قلبی، نارسایی قلبی و سکته را کاهش دهد. اگر داروی فشارخونی مصرف می‌کنید که ادرار‌آور است و یا همراه آب باید خورده شود، ممکن است بهتر باشد همان صبح مصرف شود تا شب مجبور به دستشویی رفتن نباشید.

 

اگر کنترل فشارخون شما کار دشواری است، از پزشک در مورد اینکه آیا ممکن است مشکل هورمونی در این میان وجود داشته باشد یا خیر، مشورت بگیرید.

مدت‌ها است که می‌دانیم یکی از دلایل فشارخون بالا، افزایش هورمون آلدوسترون است. تصور می‌شد این وضعیت نادر باشد. اگرچه تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بالا بودن سطح آلدوسترون ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم علت شایع فشارخون بالا باشد. مقاله‌ای نشان داد که 20% از افراد مبتلا به فشارخون مقاوم به درمان که به سختی قابل درمان است، ممکن است سطح آلدوسترون بالا داشته باشند، اگرچه از هر 1000 نفر فقط یک مورد آزمایش می‌شود.

شما این قدرت را دارید که فشارخون خود را کنترل نمایید. تغییر در سبک زندگی مانند انجام ورزش منظم، خوردن غذای مقوی، پرهیز از مصرف الکل و نمک زیاد و رسیدن به وزن مناسب، ممکن است به اندازهٔ هر دارویی مؤثر باشد (یا بیشتر). افزون بر تغییر در سبک زندگی، با پزشک خود مشورت نمایید تا ببینید آیا باید فشارخون خود را در منزل کنترل کنید، داروهای خود را شب‌هنگام مصرف نمایید یا آزمایشی در مورد سطح آلدوسترون خود دهید.

 


منبع:

نکات مهم که مبتلایان به فشارخون بالا باید بدانند / نکات مهم که مبتلایان به فشارخون بالا باید بدانند

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟