زمان مطالعه: 4 دقیقه

با پیشرفت علوم پزشکی وضعیت بیماران مبتلا به اچ آی وی روبه‌بهبود است. در حال حاضر کاهش مرگ و میرهای ناشی از ایدز را شاهد هستیم و این خبر خوبی برای جامعهٔ جهانی است.

 

کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از اچ‌آی‌وی

در دههٔ 1980، بخش‌های بیمارستان اغلب مملو از افرادی بود که از اچ‌آی‌وی می‌مردند. از آن زمان، درمان‌های ضدویروسی به‌طور چشمگیری تشخیص عفونت HIV یا ایدز را از یک حکم اعدام به یک بیماری مزمن تبدیل کرده است. دیگر، طول عمر طبیعی در بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی پدیده و امری غیرمعمول نیست. اقدامات پیشگیرانه که در این نوشته به آن می‌پردازیم در درجهٔ اول تعداد افراد مبتلا را کاهش می‌دهد. از زمان اوج آلودگی جدید HIV در دههٔ 1980، تعداد افراد مبتلا به این بیماری که در آمریکا تشخیص داده شده‌اند، بیش از دوسوم کاهش یافته است.

 

در این مورد بیشتر بخوانید:

 

مرگ‌ومیرهای ناشی از عفونت اچ‌آی‌وی همچنان در حال سقوط است

مطالعهٔ منتشرشده در گزارش هفتگیِ میزان مرگ‌ومیر (MMWR) در نوامبر سال 2020، پیشرفت چشمگیری را نشان داده است:

  • بین سال‌های 2010 و 2018 مرگ‌ومیر کلی میان مبتلایان به HIV بیش از یک‌سوم کاهش یافته، به‌طوری‌که از میان 1000 نفر مبتلا، میزان مرگ‌ومیر از 19.4 به 12.3 کاهش یافته است.
  • از سال 2010 تا ۲۰۱۷ مرگ‌ومیر مربوط به HIV تقریباً به نصف کاهش یافته و از 9.1 به 4.7 در هر 1000 نفر رسیده است.
  • بالاترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از اچ‌آی‌وی در میان سیاه‌پوستان، افرادی که خود را نژاد مختلط معرفی کردند و افرادی که در جنوب زندگی می‌کردند، مشاهده شده است.
  • مردان مبتلا به اچ‌آی‌وی نسبت به زنان میزان مرگ‌ومیر نسبتاً کمتری داشتند.

محققان و نویسندگان این مطالعه، کاهش میزان مرگ‌ومیر را به تشخیص زودهنگام و در نتیجه اثربخشی درمان نسبت می‌دهند.

 

هنوز راه زیادی برای پیشرفت در درمان این بیماری وجود دارد

در حالی‌که تعداد موارد جدید عفونت HIV در آمریکا طی دههٔ گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است، اما آخرین اطلاعات از سال 2014 تا 2018 نشان می‌دهد که این روند در حال کند شدن است. تمامی افراد به آزمایش اچ‌آی‌وی و یا مؤثرترین روش‌های درمانی دسترسی ندارند. این امر به‌ویژه در مورد افراد فاقد بیمهٔ درمانی، تغذیهٔ مناسب و یا سایر منابع صدق می‌کند.

مانند بسیاری از بیماری‌ها، اختلافات قابل توجهی در مراقبت‌های بهداشتی در بین افراد مبتلا به HIV وجود دارد. در سراسر جهان، جنسیت، نژاد و جغرافیا در بیمار شدن و درمان به‌موقع و مؤثر، اهمیت دارد. سنگینی رنج درمان و مرگ در برخی گروه‌ها بسیار بیشتر از گروه‌های دیگر است.

در حالی‌که پیشرفت‌ها در راه‌های پیشگیری و درمان اچ‌آی‌وی قابل تجلیل است، اما تا اعلام پیروزی نهایی، مسیری طولانی در پیش است.

 

کاری که اکنون می‌توان انجام داد

اگر اچ‌آی‌وی ندارید، تدابیری را به شرح ذیل اتخاذ نمایید:

  • تنها با یک نفر رابطهٔ جنسی داشته باشید و مطمئن شوید او نیز متعهد است و تنها با شما رابطه دارد.
  • همیشه از کاندوم استفاده نمایید.
  • هرگز از سوزن مشترک استفاده نکنید.
  • اگر در معرض خطر زیاد هستید (مانند تماس جنسی یا سوزن)، با ارائه‌دهندهٔ خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید و یا به کلینیک مراقبت‌های فوری مراجعه نمایید تا دارویی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت HIV را به شما پیشنهاد دهند.
  • اچ‌آی‌وی از طریق فعالیت‌های پرخطر مانند سوزن مشترک و یا داشتن رابطهٔ جنسی محافظت‌نشده با شریکی که به اچ‌آی‌وی مبتلا است و یا وضعیت ابتلای او مشخص نیست، گسترش می‌یابد. دارویی که به آن PrEP (پروفیلاکسی قبل از مواجهه) گفته می‌شود در صورت مصرف منظم می‌تواند از عفونت جلوگیری نماید. در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

 

اگر مبتلا به اچ‌آی‌وی هستید:

برای نظارت، کنترل و درمان به پزشک مراجعه نمایید. تعدادی از داروهای بسیار مؤثر برای کاهش میزان ویروس در بدن موجود است. این داروها ممکن است از عوارض عفونت HIV جلوگیری نمایند و خطر انتقال به دیگران را کاهش دهند.

 

اگر از وضعیت خود در مورد HIV مطمئن نیستید، اما ممکن است در معرض خطر قرار بگیرید:

آزمایش دهید. برآوردها حاکی از آن است که از هر هفت نفری که به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده‌اند، یک نفر از آن خبر ندارد.

 

سخن پایانی

از زمان آغاز شیوع اچ‌آی‌وی، شاهد پیشرفت عظیمی بوده‌ایم: محققان علت را شناسایی کرده و نحوهٔ انتشار آن را درک کرده‌اند. آزمایش بسیار دقیق در دسترس قرار گرفت. اقدامات بهداشت عمومی برای جلوگیری از شیوع انجام شده، و داروهای مؤثری تولید شده است. با این حال، این پیشرفت‌ها سال‌ها به طول انجامید، و ما هنوز هیچ واکسنی برای جلوگیری از این عفونت نداریم. عفونت‌های جدید و مرگ‌ومیر ناشی از آن بسیار رایج است و اختلافات بهداشتی در مبارزه با این ویروس همچنان ادامه دارد.

تجربهٔ HIV نشان داده است که یک بیماری عفونی جدید و مسری، حتی در مکان‌هایی که مراقبت‌های پزشکی بسیار پیچیده دارند، چقدر می‌تواند خطرناک باشد، حقیقتی که به‌تازگی توسط بیماری همه‌گیر کووید 19 برجسته شده است. همان‌طور که با کووید 19 دست و پنجه نرم می‌کنیم، بدون شک می‌توان از بیماری‌های عفونی گذشته، از جمله مرس، سارس، اچ‌آی‌وی و ابولا، درس‌های زیادی گرفت. اما این دروس می‌تواند در هر دو جهت باشد. شاید بتوان از راه‌های مبارزه با کووید 19 از جمله ایجاد واکسن‌های جدید برای آن در درمان اچ‌آی‌وی نیز استفاده نمود.

امیدواریم پیشرفت در مبارزه با ایدز/اچ‌آی‌وی، شاید حتی تا از بین بردن آن، ادامه یابد. همچنین آنچه در طی چندین دهه از عفونت اچ‌آی‌وی و از کووید 19 طی سال گذشته آموخته‌ایم، ما را برای مبارزه با بیماری همه‌گیر بعدی تجهیزتر می‌سازد.

 


منبع:

کاهش مرگ و میرهای ناشی از ایدز / کاهش مرگ و میرهای ناشی از ایدز

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟