زمان مطالعه: 4 دقیقه

بهترین و بدترین غذاها برای کبد کدام‌اند؟ برای نمونه جو دوسر برای کبد بسیار مناسب است اما در مقابل، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و همبرگر اصلا غذای مناسبی نیستند. در این مقاله غذاهایی را که برای کبد مفید یا مضر هستند آورده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

جو دوسر

این مادهٔ غذایی حاوی فیبر زیادی است و می‌تواند به بهترین وجه به کبد شما کمک کند. آیا به دنبال مادهٔ غذایی‌ای هستید که برای شروع روز عالی باشد؟ جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این مادهٔ غذایی می‌تواند به شما در کاهش وزن و چربی‌های شکمی، که روش خوبی برای دور نگه داشتن و جلوگیری از بیماری‌های کبدی است، کمک کند.

 

اجتناب از غذاهای چرب

سیب‌زمینی سرخ‌کرده و همبرگر، انتخاب‌های مناسبی برای سالم نگه داشتن کبد نیستند. اگر غذاهایی را که حاوی چربی اشباع‌اند، به میزان زیادی مصرف نمایید، کبد نمی‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد. با گذشت زمان دچار التهاب می‌شود و در نتیجه می‌تواند باعث ایجاد زخم در کبد شود که به سیروز معروف است. بنابراین دفعهٔ بعد در هنگام انتخاب غذا، به فکر سفارش غذایی سالم‌تر باشید.

 

کلم بروکلی

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، سبزیجات زیادی به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. کلم بروکلی می‌تواند برای انجام این کار مناسب باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد کلم بروکلی می‌تواند از شما در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی، محافظت نماید. کلم بروکلی را می‌توانید به صورت بخارپز به همراه بادام خردشده و سرکه میل نمایید. همچنین می‌توانید آن را به همراه سیر و سرکه بالزامیک مقداری تفت داده و میل نمایید.

 

قهوه

اگر بدون قهوه نمی‌توانید روز خود را پشت سر بگذارید، خوشحال می‌شوید بشنوید که قهوه ممکن است فوایدی برای کبد شما داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب ناشی از مصرف بیش‌ازحد الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت نماید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

 

کاهش میزان مصرف شکر

مصرف مواد شیرین به میزان زیاد می‌تواند کبد شما را متضرر نماید، چرا که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر در مصرف شیرینی‌جات و مواد شیرین زیاده‌روی کنید، کبد شما چربی زیادی ایجاد می‌کند که در نهایت در جایی که متعلق به آن نیست، یعنی در کبد، انبار می‌شوند. در طولانی‌مدت ممکن است به بیماری‌هایی مانند بیماری کبد چرب مبتلا شوید. بنابراین به کبد خود لطف کرده و شیرینی را گاهی اوقات و به ندرت مصرف نمایید.

 

چای سبز

چای سبز مملو از آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین است. تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی اکسیدان ممکن است از ابتلا به برخی از انواع سرطان از جمله سرطان کبد، محافظت نماید. اگر خودتان چای سبز را دم کنید و گرم آن را بنوشید، میزان کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. چای سبز سرد و یا چای سبز آماده (از نوع چای کیسه‌ای) سطح کاتچین کمتری دارند.

 

آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کبد خود انجام دهید، حفظ وزن خود در دامنهٔ مناسب است. عادت کنید که به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند سودا یا نوشیدنی‌های ورزشی، آب بنوشید. شگفت‌زده خواهید شد اگر ببینید با اجرای این مورد، روزانه چه میزان کالری آزاد خواهید کرد.

 

بادام

مغزها، به ویژه بادام، منابع خوبی از ویتامین E هستند، ماده‌ای مغذی‌ که تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند به محافظت در برابر بیماری کبد چرب کمک کند. بادام برای قلب شما نیز مفید است، بار دیگر که نیاز به میان‌وعده داشتید، یک مشت بادام بخورید، یا می‌توانید بادام را در سالاد خود بریزید و از طعم و تردی آن لذت ببرید.

 

اسفناج

سبزیجات برگ‌دار دارای آنتی‌اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون هستند که می‌تواند به عملکرد مناسب کبد کمک کند. و در میان این سبزیجات، اسفناج در دسترس‌تر است. اسفناج می‌تواند پایه‌ای عالی برای سالاد شام شما باشد و مصرف آن به همراه سیر و روغن زیتون نیز طعمی دلپذیر دارد. اگر اسفناجِ در دسترس شما پلاسیده است، می‌توانید روی آن را با پنیر پارمزان بپوشانید.

 

بلوبری

بلوبری دارای ماده‌ای مغذی به نام پلی‌فنول است که ممکن است در محافظت از شما در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی که اغلب همراه با چاقی و کلسترول بالا است، کمک کند. اگر بلوبری دوست ندارید، از دیگر مواد غذایی غنی از پلی‌فنول مانند شکلات تلخ، زیتون و آلو استفاده کنید.

 

مصرف الکل را ترک و یا محدود کنید

نوشیدن زیاد الکل می‌تواند کبد را از بین ببرد. با گذشت زمان می‌تواند منجر به سیروز شود. حتی نوشیدن گه‌گاه 4 نوشیدنی برای زنان و 5 نوشیدنی برای مردان در یک وعده می‌تواند مضر باشد. سعی کنید مصرف الکل را ترک کرده و یا کاهش دهید. اگر خانم هستید، روزانه به یک نوشیدنی و اگر آقا هستید، به دو نوشیدنی در روز خود را محدود نمایید.

 

گیاهان دارویی و ادویه‌جات

آیا می‌خواهید هم‌زمان از کبد و قلب خود محافظت نمایید؟ در غذای خود، مقداری پونهٔ کوهی، مریم گلی یا رزماری بپاشید و مصرف نمایید. این مواد منبع خوبی از پلی‌فنول‌های سالم‌اند. فایدهٔ دیگر این مواد آن است که به شما کمک می‌کنند در بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی، نمک را کاهش دهید. دارچین، پودر کاری و زیره نیز موارد خوبی برای امتحان کردن‌اند.

 

مصرف غذاهای میان‌وعدهٔ بسته‌بندی‌شده و آماده را محدود نمایید

بار دیگر که نیاز به صرف میان‌وعده از نوع بسته‌بندی و آماده داشتید، به دنبال یک میان‌وعدهٔ سالم بروید. مشکل چیپس و موادغذایی آماده این است که معمولاً سرشار از شکر، نمک و چربی‌اند. کاهش مصرف این مواد با برنامه‌ریزی و تغییر رژیم غذایی نسبتاً آسان است. یک استراتژی خوب در این مورد این است که میان‌وعده‌های سالم همراه خود داشته باشید. یک سیب به همراه یک بسته آجیل مورد خوبی برای انتخاب است.

 


منبع:

بهترین و بدترین غذاها برای کبد / بهترین و بدترین غذاها برای کبد

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟