زمان مطالعه: 3 دقیقه

هرگز سعی نکنید خودتان یک بیماری مقاربتی را درمان نمایید. اول بهتر است بدانید که کدام بیماری‌ها از راه جنسی منتقل می‌شود؟ این بیماری‌ها مسری و خطرناک‌اند، از این رو باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

در صورتی‌که درمان بیماری‌های مقاربتی باکتریایی را در زمان مناسب با آنتی‌بیوتیک آغاز نمایید، بهبود خواهید یافت. بیماری‌های مقاربتی ویروسی قابل درمان نیستند، اما علائم آن‌ها با دارو قابل کنترل است. واکسنی برای هپاتیت ب وجود دارد، اما اگر پیش‌تر به این بیماری مبتلا شده باشید، این واکسن کمکی به شما نخواهد کرد.

اگر برای درمان عفونت‌های باکتریایی، برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شده است، مهم است که حتی اگر علائم شما از بین رفته، تمام داروهای تجویزشده را مصرف کنید. همچنین، برای درمان عفونت خود از داروی تجویزی برای شخص دیگر استفاده نکنید. ممکن است درمان را دشوارتر نماید.

 

در این مورد بیشتر بخوانید:

 

در اینجا به برخی از درمان‌های خاص بیماری‌های مقاربتی اشاره می‌شود:

 

اچ‌آی‌وی/ایدز:

از آنجا که ایدز قابل درمان نیست، تمرکز معالجه بر کنترل سطح اچ‌آی‌وی است. داروهای ضدویروسی روش درمانی استاندارد برای عفونت اچ‌آی‌وی است و معمولاً چندین دارو برای مصرف داده می‌شود. اما این سؤال که چه زمانی باید درمان ضدویروسی اچ‌آی‌وی را آغاز نمود، هنوز مورد بحث است. برخی از پزشکان برای مدیریت بهتر ویروس اچ‌آی‌وی به درمان زودهنگام معتقداند، در حالی‌که دیگر پزشکان عقیده دارند بهتر است منتظر بمانیم، چرا که داروها ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشند و مقاومت دارویی ایجاد شود. در مورد زمان شروع درمان ضدویروسی با پزشک خود مشورت نمایید.

 

کلامیدیا و سوزاک:

این بیماری‌های مقاربتی با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند. اگر آزمایش‌ها نشان داد کلامیدیا یا سوزاک دارید، یا در معرض آن قرار گرفته‌اید، حتی اگر علائمی نداشته باشید، باید مصرف آنتی‌بیوتیک را شروع نمایید. شریک جنسی یا همسر شما نیز بدون توجه به علائمی که دارد باید تحت درمان قرار گیر. برخی از گونه‌های سوزاک در برابر بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند، بنابراین ممکن است مجبور شوید برای درمان سوزاک بیش از یک نوع دارو مصرف نمایید. اطمینان حاصل کنید همسر شما نیز درمان را دنبال می‌کند. برای اطمینان از برطرف شدن عفونت، حتی اگر همسر شما درمان شده باشد، باید دوباره آزمایش دهید. درمان نکردن کلامیدیا یا سوزاک ممکن است منجر به آسیب دائمی به اندام‌های تولید مثل و ناتوانی در بارداری شود.

 

سیفیلیس:

پنی‌سیلین درمان ترجیحی برای این نوع بیماری است. درمان زودهنگام برای جلوگیری از گسترش باکتری‌ها به سایر اندام‌ها و آسیب رساندن به آن‌ها ضروری است.

 

تبخال دستگاه تناسلی:

به محض آلوده شدن به تبخال دستگاه تناسلی، ویروس تا آخر عمر در بدن شما باقی می‌ماند. بعد از اولین شیوع، ممکن است تبخال هر سال چندین بار عود نماید، اما ممکن است با گذشت زمان این موارد کمتر شود. داروهای ضدویروسی مانند Famvir ،Valtrex و Zovirax به کاهش طول و شدت شیوع اولیه و ثانویه کمک می‌کنند. اگر اغلب دچار تبخال تناسلی می‌شوید، ممکن است تمایل داشته باشید از یک درمان سرکوب‌گر استفاده کنید. در درمان سرکوب‌کننده، پزشک برای جلوگیری از شیوع تبخال در شما دارویی تجویز می‌نماید که روزانه مصرف نمایید.

 

زگیل تناسلی:

هیچ استاندارد درمانی‌ای برای زگیل تناسلی وجود ندارد. بیشتر زگیل‌های تناسلی بدون درمان از بین می‌روند، بنابراین ممکن است پزشک کاری انجام ندهد و درمانی پیشنهاد نکند. با این حال، هنوز هم ویروسِ عامل زگیل را با خود حمل می‌کنید و می‌توانید آن را به همسر یا شریک جنسی خود منتقل نمایید. اگر درمان زگیل تناسلی را انتخاب کردید، چندین گزینه پیش رو دارید. فریز کردن زگیل یا استفادهٔ مستقیم از داروها روی آن اغلب اولین انتخاب است. اگر زگیل تناسلی به این گزینه‌ها پاسخ نداد، ممکن است برای برداشتن آن‌ها جراحی لازم باشد. به خاطر داشته باشید که درمان، شما را از شر عفونت خلاص نمی‌کند و هنوز هم ممکن است این عفونت را به دیگران منتقل نمایید.

 

هپاتیت ب:

هدف از درمان هپاتیت ب جلوگیری از آسیب کبدی از طریق جلوگیری از انتشار ویروس است. در حال حاضر پنج دارو برای استفاده در درمان هپاتیت ب تأیید شده‌ است:

  • آدفوویر
  • انتکاویر
  • اینترفرون آلفا
  • لامیوودین
  • اینترفرون پگیله

هر یک از این داروها موافقان و مخالفانی دارند که باید دربارهٔ آن‌ها با پزشک مشورت نمایید. اگر به دلیل هپاتیت B آسیب قابل توجهی به کبد وارد شده باشد، پیوند کبد ضروری است.

 

تریکومونیازیس:

عفونت توسط این ارگانیسم با داروی مترونیدازول درمان می‌شود و میزان درمان حدود ۹۰٪ است. اگر باردار هستید، ممکن است دارو در سه‌ماههٔ دوم یا سوم بارداری برای شما تجویز شود. همسر شما نیز باید تحت درمان قرار گیرد. لازم است بعد از سه ماه دوباره آزمایش دهید تا مطمئن شوید که عفونت برطرف شده‌ است.

 


منبع:

کدام بیماری‌ها از راه جنسی منتقل می‌شود؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟