زمان مطالعه: 4 دقیقه

چه موادی برای قلب مفید است؟ در اطراف ما مواد غذایی‌ای وجود دارد که با مصرف آن می‌توانید سلامت قلب خود را بهبود بخشید. آسپرین، مکمل‌های کوآنزیم ۱۰، مخمر برنج قرمز و روغن ماهی مثال‌هایی از این دست هستند.

کنترل میزان سطح کلسترول ایدهٔ هوشمندانه‌ای است، به‌ویژه اینکه یک نفر از هر سه نفر میزان بالای کلسترول بد دارد: لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL). اگر با خطر افزایش کلسترول بالا روبه‌رو هستید و برای مدیریت آن به‌سختی تلاش می‌کنید، ممکن است به دنبال تهیهٔ مکمل‌ها یا سایر محصولات بدون نیاز به نسخه باشید. ست مارتین، متخصص قلب و عروق بیمارستان جانز هاپکینز و مدیر مرکز اختلالات چربی پیشرفته می‌گوید: «شما باید قبل از اقدام به خرید این نوع محصولات، مجدد اوضاع را بررسی کنید.»

او می‌گوید: «برخی از افراد به جای مصرف دارو‌های تجویز‌شده، از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند چرا که فکر می‌کنند این روش برای رسیدگی به مسائل سلامتی، ایمن‌تر است. اما بسیاری از این مکمل‌ها آن‌طور که مردم فکر می‌کنند، برای قلب مفید نیستند.»

 

روغن ماهی

طرفداران مکمل‌های روغن ماهی، حاوی اسید‌های چرب امگا 3 (مواد مغذی موجود در غذا‌هایی مانند ماهی که برای متابولیسم طبیعی بدن مهم است) بر این باوراند که این مواد برای سلامت قلب مفید است و از حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی قلبی و بیماری عروق کرونر قلب جلوگیری می‌کند. اما مدارک و شواهد قابل‌توجهی وجود ندارد که اثبات کند مکمل‌های روغن ماهیِ بدون نیاز به نسخه، هر یک از این موارد را انجام می‌دهند.

از روغن‌های ماهی با نسخهٔ پزشک در اعمال جراحی پزشکی استفاده می‌شود. بااین‌حال، این روغن‌ها برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات شدید تری‌گلیسیرید (نه سطح کلسترول بالا) تجویز می‌شوند. امگا-3 تراپی با روغن ماهی تجویزی باعث کاهش 30 تا 50 درصدی سطح تری‌گلیسیرید در افرادی می‌شود که سطح 500 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بیشتر دارند و افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پانکراتیت‌اند.

به‌طور معمول، با مکمل‌های بدون نیاز به نسخه نمی‌توان سطح این نوع تری‌گلیسیرید را کاهش داد. دلیل این امر این است که دوز مواد فعال به‌طور قابل‌توجهی کمتر از مقدار آن در روغن ماهی تجویزی است و حتی ممکن است کمتر از میزان قیدشده بر روی برچسب آن باشد. مکمل‌های روغن ماهی بدون نسخه ممکن است حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع ناخواستهٔ دیگر باشند که میزان سطح کلسترول بد را افزایش می‌دهند.

مکمل‌های بدون نیاز به نسخه از نظر کیفیت و محتوا تنظیم نمی‌شوند، بنابراین نمی‌دانید که واقعاً چه چیزی مصرف و دریافت می‌کنید. ست مارتین می‌گوید: «به جای مصرف مکمل‌ها، داشتن رژیم غذایی سالم، حاوی ماهی، چربی‌های غیراشباع و قندهای سادهٔ محدود و انجام فعالیت بدنی منظم، ایمن‌ترین روش برای کنترل سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول است.»

 

مخمر برنج قرمز

مخمر برنچ قرمز در برخی غذا‌‌های چینی استفاده می‌شود. هنگامی‌که برنج قرمز با سویه‌های خاصی از مخمر تخمیر می‌شود، یک استاتین با دوز بسیار کم ایجاد می‌کند. دارو‌های استاتین معمولاً برای کاهش سطوح بالای کلسترول بد تجویز می‌شوند.

اگرچه برخی از افراد تمایل به مصرف مخمر برنج قرمز دارند چرا که احساس می‌کنند این ماده طبیعی‌تر و بی‌خطر‌تر از دارو‌های تجویزشدهٔ استاتین است، اما توسط سازمان غذا و دارو بر آن نظارت نشده و یا هیچ‌گونه آزمایشی روی آن انجام نمی‌شود تا از بی‌خطر بودن آن اطمینان حاصل شود.

ست مارتین می‌گوید: «استفاده از مخمر برنج قرمز را توصیه نمی‌کنم چرا که ممکن است هر فرمولاسیون در اثربخشی و قدرت متفاوت باشد و حاوی آلاینده‌های ناشناختهٔ دیگری نیز باشد که سمی و مضراند.»

تجزیه و تحلیل مکمل‌های مخمر برنج قرمز نشان داد که از هر 11 محصول، 4 محصول حاوی ماده‌ای به نام سیترینین است. اگر محیط به‌دقت کنترل نشود، این ماده طی فرایند کشت ایجاد می‌شود. مشخص شده است که سیترینین باعث نارسایی کلیه در حیوانات و آسیب ژنتیکی در سلول‌های انسانی می‌شود.

از طرف دیگر، استاتین‌های نسخه‌ای به‌شدت نظارت و کنترل می‌شوند و سابقهٔ اثبات‌شده‌ای در مورد ایمنی و مناسب بودن برای طیف گسترده‌ای از افراد را دارند.

 

مکمل‌های کوآنزیم 10

کوآنزیم 10 (CoQ10)، مادهٔ مغذی تولیدشده توسط بدن و مورد استفاده برای انرژی سلولی است که اغلب در صورتی که از دارو‌های استاتین برای کاهش کلسترول استفاده شود، حیاتی به شمار می‌روند. طرفداران و افراد موافق مصرف کوآنزیم 10، بر این باوراند که این ماده به کاهش درد عضلانی نیز کمک می‌کند، که این درد ممکن است از عوارض جانبی استفاده از استاتین باشد و منبع انرژی مهمی است که بدن به آن نیاز دارد.

ست مارتین می‌گوید: «هیچ مدرک معتبری از مزایای مصرف مکمل کوآنزیم 10 در هنگام مصرف استاتین در دسترس نیست. اگر دارو‌های استاتین مصرف می‌کنید و درد عضلانی دارید، قدم بعدی صحبت و مشورت با پزشک در خصوص تغییر داروی مصرفی شما است.»

چندین داروی استاتین مختلف وجود دارد و در دوز‌های مختلف تجویز می‌شوند. یافتن نوع داروی استاتینی که برای شما مناسب باشد، بهتر از مصرف مکمل برای خنثی کردن اثرات مصرف دارو‌های استاتین نامناسب برای شما است.

 

آسپرین

زمانی‌که کلسترول و سایر مواد روی دیوارهٔ شریان جمع می‌شوند، چیزی به نام پلاک ایجاد می‌کنند که مجاری عبور را باریک و جریان خون را محدود می‌کند. حتی در حالت بدتر، لخته خون بر روی پلاک پاره‌شده ایجاد می‌شود و رگ را به‌طور کامل مسدود کرده و جریان اکسیژن را به بخشی از بدن قطع می‌کند. هنگامی‌که جریان خون در قلب قطع می‌شود، حملهٔ قلبی رخ می‌دهد. هنگامی‌که شریان مسدودشده به مغز منتهی می‌شود، سکتهٔ مغزی ایجاد می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که آسپرین به جلوگیری از حملات قلبی و سکته‌های مغزی ناشی از لخته‌شدن خون کمک می‌کند، چرا که امکان ایجاد لخته در خون را کاهش می‌دهد. ست مارتین می‌گوید: «مصرف آسپرین با دوز کم درصورتی‌که قبلاً دچار حملهٔ قلبی یا سکتهٔ مغزی شده باشید، بسیار مؤثر است. همچنین، اگر استنت و یا جراحی قلب باز انجام داده‌اید، باید از لحاظ کنترل و پیشگیری از انسداد رگ توسط پلاک‌ها تحت درمان باشید. اما اگر به دلیل برخی عوامل خطر احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شما بالا است، ممکن است به درمان آسپرین نیاز داشته باشید یا خیر. این تصمیمی شخصی است که از طریق مشورت با پزشک گرفته می‌شود.»

همیشه قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل و یا مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنید. پزشک به شما اطلاعاتی در مورد اینکه آیا مکمل برای شما مناسب و مؤثر است، می‌دهد.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟