زمان مطالعه: 3 دقیقه

تا به امروز می‌دانیم که رژیم غذایی سالم برای داشتن جسمی سالم مهم است. محققان در حال بررسی این موضوع‌اند که آیا پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده‌ای که خوردن آن‌ها بی‌خطر است، می‌توانند سلامت دستگاه گوارش و حال شما را بهتر کنند؟ یا به طور کلی آیا محصولات پروبیوتیک مفید هستند؟ باور داریم که پروبیوتیک‌ها ارگانیسم‌های سودمندی برای سلامت ما هستند. اما آیا محصولات پروبیوتیک واقعاً مؤثراند؟

 

فواید احتمالی پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی‌اند که به‌طور طبیعی در مواد غذایی مانند ماست و کیمچی وجود دارند. این باکتری‌ها به صورت قرص و یا پودر نیز موجوداند. تصور می‌شود که پروبیوتیک‌ها فرایند هضم را بهبود می‌بخشند و از این رو اغلب از آن‌ها برای درمان اسهال و یا نفخ استفاده می‌شود.

 

پروبیوتیک‌ها می‌توانند اثرات مثبت بسیاری بر روی بدن داشته باشند، از جمله:

  • شکل دادن به سیستم ایمنی بدن
  • تولید مواد ضدمیکروبی
  • تخمیر فیبر موجود در رژیم غذایی برای تولید مواد مغذی مورد نیاز سلول‌هایی که روده را می‌پوشانند

اکنون محققان در حال یافتن شواهدی‌اند که نشان می‌دهد اثرات باکتری در سیستم گوارش (GI) سیگنال‌هایی را به سیستم عصبی مرکزی می‌فرستد و روده را با مغز پیوند می‌دهد. این شواهد ممکن است دلیل برخی از ارتباطات شناخته‌شده بین بیماری‌های گوارشی و بیماری روانی را توضیح دهد. برای نمونه، تعداد افراد مبتلا به سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر که دچار افسردگی و اضطراب نیز می‌شوند، بیش از میزان میانگین معمول است.

آیا سلامت دستگاه گوارش از طریق مصرف پروبیوتیک‌ها، سلامت عاطفی را نیز تقویت می‌کند؟ ارتباط میان پروبیوتیک‌ها و خلق‌وخو مشخص نیست:

به نظر می‌رسد برخی از غذا‌ها باعث تقویت حالت و روحیهٔ انسان می‌شود، به غذا‌هایی که در زمان ناراحتی و بی‌حوصلگی می‌خوریم، فکر کنید: ماکارونی، یک لقمه پنیر و یا مقداری بستنی. با این حال، این حالت تقویتی ممکن است تنها ارتباطی رفتاری باشد تا ناشی از پاسخ‌های باکتریایی به مواد مغذی موجود در غذا.

این‌طور نیست که بگوییم غذا خود مواد مغذی‌ای دارد که در روحیه و حالات روانی ما تأثیر می‌گذارد، اما این نکته مهم است که مغز ما خوردن آن غذا را با راحتی همراه می‌داند.

گرچه ارتباط دادن مصرف مواد پروبیوتیک با حالات رفتاری و خلق‌وخوی انسان وسوسه‌انگیز است، اما تحقیقات بیشتری لازم است. در حال حاضر، شواهد زیادی مبنی بر اینکه مصرف پروبیوتیک‌ها، میزان سطح افسردگی یا اضطراب را تغییر می‌دهد، در دسترس نیست. ارتباط میان پروبیوتیک و خلق‌وخو نظریه‌ای جالب است، اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 

پروبیوتیک‌ها را با دقت انتخاب کنید

یکی از مشکلات پروبیوتیک‌ها، نبود یکپارچگی است. مصرف‌کنندگان همیشه نمی‌توانند از آنچه دریافت می‌کنند، مطمئن باشند.

پروبیوتیک‌ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به‌عنوان مکمل‌های غذایی در نظر گرفته می‌شوند، نه دارو. بنابراین، قوانین زیادی در مورد نحوهٔ ترکیب، ساخت، و حتی آزمایش و بررسی آن‌ها از نظر موادی که انتظار می‌رود در آن‌ها باشد، وجود ندارد.

در آمریکا، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم، سویه‌های پروبیوتیکی‌اند که بیشتر برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌شوند، اما محصولات پروبیوتیک زیادی در بازار وجود دارد. این محصولات انواع و مقادیر مختلفی از باکتری‌ها را دارند. نبود مقررات سختگیرانه به این معناست که یک گروه از محصول ممکن است متفاوت از دیگری باشد.

تا زمانی‌که یک نوع پروبیوتیک را نخریم و مصرف نکنیم، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا باکتری‌های موجود در آن به اندازهٔ زمان تولید فعال و مؤثراند، وجود ندارد. افزون بر این هر شخصی ممکن است انواع و تعداد مختلفی از باکتری‌ها را در رودهٔ خود داشته باشد. این به این معنا است که پروبیوتیکی که برای یک شخص مؤثر است، ممکن است برای فرد دیگری مفید نباشد و حتی مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

 

چگونه پروبیوتیک مصرف کنیم 

خبر خوب این است که به نظر می‌رسد بیشتر سویه‌های پروبیوتیک احتمالاً بی‌ضرراند. اما احتیاط کنید. مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد اغلب آنچه روی برچسب مواد غذایی نوشته می‌شود، همان چیزی نیست که در داخل آن وجود دارد. باید واقعاً مراقب بود.

آیا مصرف روزانه یک دوز پروبیوتیک باعث بهبود روحیه و خلق‌وخوی شما می‌شود؟ هنوز مشخص نیست. باید از مصرف پروبیوتیک‌ها به‌عنوان جایگزین داروهای تجویزی اعصاب و روان خودداری کرد. اما اگر مصرف روزانهٔ پروبیوتیک‌ها به مدت یک ماه به شما در کاهش مشکلات گوارشی و روده کمک می‌کند، همین ممکن است خلق‌وخوی شما را نیز بهبود بخشد.

اما اگر پروبیوتیک مصرفی شما، هیچ تأثیری در کاهش مشکلات گوارشی ندارد، احتمالاً مناسب شما نیست.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟