زمان مطالعه: 4 دقیقه

احتمالاً می‌دانید که محافظت از سلامت قلب نیاز به خوردن غذا، ورزش و کنترل عوامل شناخته‌شدهٔ مؤثر در بیماری‌های قلبی مانند فشارخون دارد. اما آیا می‌دانید مغز شما در سلامت قلب شما نیز نقش مهمی دارد؟

در سال‌های اخیر، محققان به طور فزاینده‌ای ارتباط میان سلامت روان و خطر بالای بیماری‌های قلبی را یافته‌اند. این ممکن است تعجب‌آور نباشد، چرا که اختلالات بهداشت روان می‌تواند بر رفتار شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر احساس افسردگی می‌کنید، احتمالا تمایل زیاد به نوشیدن مشروبات الکلی داشته و اشتیاق کم به انجام منظم ورزش دارید. علاوه بر این، برخی از مواردی که سلامت روانی مارا تحت تاثیر قرار می‌دهند و برخی اختلالات بهداشت روان نیز ممکن است باعث تغییرات جسمی در بدن شوند که می‌تواند خطر بیماری و حملات قلبی را از چند طریق افزایش دهد.

 

استرس

استرس طولانی مدت می‌تواند فشارخون را افزایش، جریان خون در قلب را کاهش، توانایی پمپاژ قلب را کاهش دهد و باعث ایجاد ریتم‌های غیرطبیعی پمپاژ شده و سیستم لخته شدن خون و پاسخ التهابی آن را فعال نماید. با کمال تعجب تحقیقات نشان می‌دهد که استرس مزمن ممکن است بیش از تغییرات عمده زندگی برای قلب مضر باشد. مطالعه‌ای بزرگ نشان داده است زنانی که حداقل 9 ساعت در هفته از همر معلول خود مراقبت می‌کنند، بیشتر از زنانی که چینین مسئولیتی را ندارند در معرض حملات قلبی و یا مرگ بر اثر بیماری قلبی قرار دارند.

و در مطالعه‌ای در مجله JAMA که در سال 2020 منتشر شد، یک بیماری قلبی مربوط به استرس به نام کاردیومیوپاتی، ضعف بطن چپ قلب ناشی از احساسات، در طی زمان همه‌گیری کووید-19 یافت شد. محققان و نویسندگان این مطالعه شدت این بیماری را در ماه‌های مارس و آوریل سال 2020، چهار برابر بیشتر از دوران قبل از همه‌گیری و سال‌های 2019 و اوایل سال 2020 یافتند.

 

تجارب آسیب‌زای کودکی

تجربه آسیب‌زای کودکی مانند مورد بی‌توجهی قرار گرفتن، مورد سوءاستفاده احساسی، جسمی و یا جنسی قرار گرفتن، و یا مشاهده خشونت در خانه به عنوان تجارب نامطلوب کودکی یا  ACE شناخته شده است. این تجارب ممکن است خط ابتلا به رفتارهای آسیب‌رسان مانند اختلالات مصرف مواد را افزایش دهند. در یک بررسی در سال 2020 که توسط متخصصان قلب JAMA به صورت آنلاین منتشر شد، مشخص شد که بزرگسالانی که چهار و یا چند رویداد آسیب‌زای کودکی را تجربه کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که هیچ یک از این تجارب را نداشته‌اند، دو برابر خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ زودرس بیشتر است.

 

افسردگی

رابطه افسردگی و بیماری قلبی دو طرفه است. طبق نظریه بررسی شده در یک مقاله، افسردگی احتمالا خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را د برابر می‌کند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد افرادی که قبلا به بیماری قلبی مبتلا شده‌اند، سه برابر بیشتر از افراد دیگر دچار افسردگی می‌شوند. از هر پنج نفر بازمانده سکته قلبی، یک نفر دچار افسردگی می‌شود، و افسردگی یک عامل خطر مجزا برای ابتلا به حمله قلبی بعدی در افرادی است که قبلا دچار این جمله شده‌اند. دلیل این حالت می‌تواند تا حدی این باشد که افرادی که افسرده هستند، حتی پس از حمله قلبی، تمایل کمتری به ترک سیگار، مصرف داروهای تجویزی و یا انجام ورزش دارند.

 

خصومت و عصبانیت

طبق یک مقاله مروری، افرادی که به طور عادی عصبانی هستند، دو تا سه برابر بیشتر از دیگران در معرض حمله قلبی یا حوادث قلبی هستند.

 

انزوای اجتماعی

شواهد نشان می‌دهد که مردان و زنانی که به تنهایی زندگی می‌کنند، به طور قابل توجهی احتمال حمله قلبی یا مرگ ناگهانی ناشی از آن را دارند. از طرف دیگر، بزرگسالان مسنی که دارای شبکه و گروه قوی از دوستان هستند، به طور قابل توجهی کمتر از کسانی که از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند، در طی یک دوره ده ساله می‌میرند.

 

حرکت برای داشتن قلب سالم‌تر

اگر با هر یک از این مشکلات و حالات مواجه بوده و دست و پنجه نرم می‌کنید، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود سلامت روان و به طور بالقوه برای سلامت قلب خود انجام دهید:

  • با یک فرد حرفه‌ای مشورت نمایید: یک پزشک متخصص بهداشت روان می‌تواند به شما کمک نماید تا از پس بسیاری از چالش‌ها، از جمله آسیب‌های جدی گذشته خود با موفقیت برآیید. گفتر درمانی، مانند درمان رفتار‌های شناختی (که برای شکستن الگو‌های تفکر منفی طراحی شده است) و مصرف دارو، تنها دو گزینه از بی‌شمار راه حلی هستند که می‌تواند به شما کمک نماید.
  • شیوه و سبک زندگی خود را بهبود بخشید: هنگامی‌که افسرده هستید یا از نظر احساسی با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، گاهی اوقات غذا خوردن و ورزش کردن را کنار می‌گذارید. اما ایجاد بهبود‌های کوچک و قابل کنترل روزانه در سبک زندگی باعث افزایش سلامت کلی می‌شود. حتی تغییرات کوچکی مانند افزودن میوه و سبزیجات بیشتر به وعده‌های غذایی و یا پیاده‌روی می‌تواند به مشا کمک نماید. سعی کنید فعالیت‌های بدنی را که از آن لذت می‌برید، پیدا کرده و انجام دهید، چرا که می‌تواند به شما در حفظ انگیزه کمک نماید.
  • مغز خود را فعال نگه دارید: فعالیت‌هایی که مغز شما را تحریک می‌کند، می‌تواند به بهبود سلامت روان شما کمک نماید. به یک سرگرمی جدید بپردازید، مسیر جدید پیاده‌روی را امتحان نمایید، فعالیت جدیدی را به برنامه روزانه خود اضافه نمایید.
  • استرس خود را مهار کنید: کاهش استرس این روز‌ها تقریبا برای همه افراد یک چالش اساسی است. یک استراتژی که می‌تواند به مهار استرس کمک کند، مراقبه ذهن آگاه است، که خوداگاهی و تمرکز بر زمان حال را ترغیب می‌کند. ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و داشتن خواب کافی و با کیفیت می‌تواند به کنترل میزان استرس کمک نماید.

در نهایت، چیز‌هایی که برای مغز شما مفید است، برا یبدن و قلب شما نیز مفید خواهد بود.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟