زمان مطالعه: 3 دقیقه

جلوگیری از مرگ ناگهانی قلبی در کودکان : 4 سؤال کمک‌کننده

خیلی کم اتفاق می‌افتد که کودکی به دلیل مشکل قلبی به‌طور ناگهانی بمیرد، اما زمانی‌که اتفاق می‌افتد فاجعه‌ای وحشتناک است، به‌ویژه به این دلیل که اغلب می‌توان از آن جلوگیری کرد. جلوگیری از مرگ ناگهانی قلبی در کودکان شدنی است یا خیر؟

ما به مرگ‌های ناگهانی مانند آنچه در ورزشکاران اتفاق می‌افتد، فکر می‌کنیم، چرا که معمولاً دربارهٔ این اتفاق‌ها در زمین بازی می‌شنویم و به این دلیل که بیشتر تلاش‌های پیشگیرانه برای ورزشکاران بوده است. اما طبق بیانیهٔ سیاست جدید آکادمی اطفال آمریکا، این بیماری ممکن است در کودکان و نوجوانان غیرورزشکار نیز اتفاق بیفتد. راهنمایی ارائه‌شده به متخصصان اطفال در مراقبت‌های اولیه کمک می‌کند تا بیماران را از نظر مشکلات قلبی‌ای که منجر به مرگ ناگهانی می‌شوند، بهتر بررسی کنند. در ادامه دربارهٔ مواردی که والدین باید بدانند و انجام دهند، صحبت می‌کنیم.

 

چه چیزی ممکن است باعث ایست قلبی یا مرگ ناگهانی کودکان شود؟

چندین بیماری قلبی وجود دارد که منجر به خطر مرگ ناگهانی می‌شود. این موارد شامل عنوان‌های زیر می‌شوند:

  • کاردیومیوپاتی‌ها: این‌ها مشکلاتی در عضلهٔ قلب‌اند. چند نوع مختلف از آن وجود دارد، اما نوعی که به احتمال زیاد منجر به مرگ ناگهانی می‌شود، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک است که در آن عضلهٔ قلب به‌طور غیرطبیعی ضخیم می‌شود.
  • مشکلی در عروق کرونر: عروق کرونر، خون اکسیژن‌دار را به ماهیچهٔ قلب می‌رسانند. اگر مشکلی در یک یا هر دو شریان وجود داشته باشد، عضلهٔ قلب ممکن است خون مورد نیاز را دریافت نکند. این شریان غیرعادی کرونر، دومین علت اصلی مرگ ناگهانی پس از کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک است.
  • مشکلات سیستم هدایت الکتریکی قلب: این سیستمی است که باعث انقباض قلب و حرکت خون در بدن می‌شود. مشکلات مربوط به این سیستم هدایت می‌تواند منجر به آریتمی شود و ممکن است قلب نتواند خون را به‌خوبی حرکت دهد و در برخی مواقع اصلاً نمی‌تواند خون را حرکت دهد.
  • بیماری قلبی مادرزادی: هنگامی‌که کودکان با نقص قلبی متولد می‌شوند، یا به دلیل نقص خود و یا به دلیل جراحی برای درمان آن، بیشتر در معرض آریتمی قرار می‌گیرند.
  • آئورتوپاتی: این اصطلاح پزشکی اشاره به داشتن مشکلی در آئورت دارد که ممکن است منجر به بالون (آنوریسم) و شکافته شدن شود (آئورت رگ خونی اصلی است که از قلب به بقیهٔ بدن منتهی می‌شود.) سندرم مارفان یکی از بیماری‌هایی است که باعث این امر می‌شود، اما موارد دیگری نیز وجود دارند.

 

4 سؤال مهم غربالگری که به شناسایی خطر قلبی کمک می‌کند

بسیاری از این بیماری‌ها ممکن است سال‌ها تشخیص داده نشوند. بااین‌حال، این چهار سؤال به شناخت کودکانِ در معرض خطر کمک می‌کند:

  • آیا تا به حال از هوش رفته‌اید و یا اینکه به‌طور ناگهانی و بدون هشدار اولیه دچار تشنج غیرقابل‌نوضیح شده‌اید، به‌ویژه هنگام ورزش و یا در پاسخ به صداهای بلند ناگهانی مانند زنگ در، ساعت زنگ‌دار و یا زنگ تلفن؟
  • آیا تا به حال درد قفسهٔ سینه یا تنگی نفس مرتبط با ورزش داشته‌اید؟ بیشتر اوقات، این درد به علت عضلهٔ کشیده‌شده یا آسم است. اما ممکن است مربوط به قلب باشد، به‌ویژه اگر درد حسی مانند فشار داشته باشد، به گردن یا بازو کشیده شود، با تعریق، تهوع و یا غش همراه باشد، یا اغلب هنگام ورزش، فشار و یا استرس اتفاق بیفتد.
  • آیا شخصی در خانوادهٔ نزدیک شما (پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر و برادر) یا سایر اقوام دورتر (خاله‌ها، عمو‌ها، عموزاده‌ها) به دلیل مشکلات قلبی فوت کرده یا قبل از 50 سالگی مرگ ناگهانی غیرمنتظره داشته است؟ (این موارد شامل غرق‌شدگی غیرمنتظره، تصادفات رانندگی غیرقابل‌توجیه و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS می‌شود)
  • آیا با شخصی مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، کاردیومیوپاتی انسدادی هیپرتروفیک، سندرم مارفان، کاردیومیوپاتی آرتیموژنیک، سندرم QT طولانی و کوتاه، سندرم بروگادا، تاکی کاردی بطنی چند شکل یا شخص زیر ۵۰ سالی که دستگاه تنظیم‌کنندهٔ ضربان قلب یا دفیبریلاتور قابل کاشت دارد، رابطهٔ خویشاوندی دارید؟

سؤال آخر اهمیت دانستن جزئیات تاریخچهٔ خانوادگی‌تان را برجسته می‌کند. دانستن جزئیات برای سلامت دیگران در خانواده مهم است. بنابراین اگر پزشک از شما در مورد سابقهٔ بیماری اعضای خانواده‌تان می‌پرسد، نگران نشوید. این در مورد تمام مشکلات سلامتی، نه‌تنها مشکلات قلبی، صادق است. البته ممکن است برخی از افراد به اطلاعات پزشکی خانوادهٔ خود دسترسی نداشته باشند.

 

این غربالگری هر چند وقت یک‌بار باید انجام شود؟

در حالت ایده‌آل، پزشک کودک شما باید این پرسش‌ها را در چک‌آپ‌های معمول حداقل هر سه سال یک‌بار و یا هنگام ورود به راهنمایی و یا دبیرستان بپرسد. اگر پاسخ به هر یک از این پرسش‌ها مثبت باشد، کودک باید برای ارزیابی بیشتر به متخصص قلب و یا فوق تخصص آریتمی قلب مراجعه کند. تا زمانی‌که بررسی‌های لازم انجام نشود و تکلیف مشخص نشود، کودک نباید در ورزش شرکت کند.

نیاز نیست منتظر پزشک کودک باشید تا این سؤال‌ها را از شما بپرسد، اگر جواب شما به هر یک از این سؤال‌ها مثبت باشد یا ممکن است مثبت باشد، فوری با پزشک کودکتان صحبت کنید. با این کار جان کودک خود را نجات می‌دهید.

 


منبع:

جلوگیری از مرگ ناگهانی قلبی در کودکان / جلوگیری از مرگ ناگهانی قلبی در کودکان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟