زمان مطالعه: 3 دقیقه

گاهی اوقات با مشکلات ساده‌ای نظیر خارج شدن دو یا سه قطره ادرار در هنگام خنده مواجه می‌شویم که شاید ساده و بی‌اهمیت به نظر بیاید اما قطعاً نیاز به پیگیری دارد. برای آگاهی از مشکلات ساده‌ای که نیاز به پیگیری دارد با ما همراه باشید.

آیا در زمان خندیدن، نمی‌توانید دو یا سه قطره ادرار خود را کنترل کنید؟ یا مثل گذشته از صمیمیت با شریک زندگی خود لذت نمی‌برید؟ یا هر روز بیشتر دچار فراموشی می‌شوید؟ آیا باید این موارد را با پزشک خود مطرح کنید و یا به پیری ربط بدهید و از کنارشان به سادگی عبور کنید؟

قطعاً در صورت بروز این موارد با پزشک خود مشورت کنید. بدن ما هوشمند است، سال‌ها قبل از بروز بیماری و مشکلی جدی، ابتلا به آن را به ما هشدار می‌دهد. اگر این موارد زود تشخیص داده شوند ممکن است بتوان آن را با کمک پزشک درمان کرد.

 

بی‌اختیاری ادرار

علائم: هنگام عطسه، خندیدن، بلند کردن اجسام سنگین و یا ورزش ممکن است بی‌اختیار چند قطره ادرار دفع کنید، و یا ممکن است در اثر نیاز فوری و طاقت‌فرسا برای دفع ادرار، نتوانید به موقع خود را به دستشویی برسانید و مشکل یا اتفاقی ناگوار برایتان پیش آید.

چرا مهم است: بی‌اختیاری ادرار بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. ممکن است زندگی اجتماعی خود را محدود کنید، تنها به مکان‌هایی بروید که سرویس بهداشتی به آن‌ها نزدیک است و یا اینکه فقط در خانه بمانید. گاهی اوقات بی‌اختیاری ادرار نشانهٔ بیماری‌ای مانند عفونت ادراری، آرتروز یا مشکل در عضلات کف ران است که نیاز به درمان دارند. همچنین این حالت ممکن است از عوارض جانبی دارو‌‌هایی خاص باشد. اغلب اوقات تغییر سبک زندگی و تمرینات مناسب کف لگن به شما کمک می‌کند.

ملاقات با پزشک: نفس عمیق بکشید، سپس در مورد مشکل خود در نگه‌داشتن ادرار با پزشک صحبت کنید. اگر به دلیل این مشکل، فعالیت‌های خود را محدود کرده‌اید تا نزدیک دستشویی باشید، این مورد را نیز با پزشک در میان بگذارید.

 

یبوست

علائم: مدفوعی سفت و خشک دارید و معمولاً کمتر از سه بار در هفته دفع می‌کنید. همچنین ممکن است نیاز به فشار زیاد برای دفع آن داشته باشید یا حتی گاهی اوقات متوجه خون در مدفوع خود شوید.

چرا مهم است: یبوست ناخوشایند و حتی دردناک است. منجر به بواسیر و سایر عوارض جانبی می‌شود که برخی مانند گیجی و هوشیاری کم (کنفوزیون) در سالمندان ممکن است بسیار خطرناک باشند. همچنین یبوست ممکن است نشانهٔ این باشد که دچار سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر و یا مشکلی در عملکرد رودهٔ خود هستید، و یا اینکه بیش‌ازحد به ملین‌ها وابسته‌اید یا ممکن است علامت هشداردهنده‌ای باشد که نشان می‌دهد رژیم شما به فیبر و مایعات بیشتری احتیاج دارد.

ملاقات با پزشک: تعداد دفعاتی را که برای دفع به دستشویی می‌روید با پزشک خود در میان بگذارید. از پزشک خود بپرسید آیا نیاز است برای کمک به حرکت روده‌ها کار خاصی انجام دهید و یا از چیز خاصی استفاده کنید.

 

مشکلات جنسی

علائم: ممکن است رابطهٔ جنسی دردناک، مشکل در رسیدن یا حفظ نعوظ و یا میل جنسی کم داشته باشید.

چرا مهم است: مشکلات جنسی بر نزدیک‌ترین رابطهٔ شما و در نتیجه بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد. شما هیچ‌وقت آن‌قدر پیر نیستید که از زندگی جنسی رضایت‌بخش برخوردار نباشید. مشکلات جنسی همچنین ممکن است نشانه‌ای باشد از اینکه شما باید تحت درمان افسردگی، دیابت، مشکلات گردش خون یا سطح هورمون پایین قرار گیرید، یا ممکن است در اثر عوارض جانبی داروی خاصی باشد که مصرف می‌کنید.

ملاقات با پزشک: اگر دوست دارید حریم شخصی شما حفظ شود، از پزشک بخواهید که گفت‌وگویی خصوصی با او داشته باشید. به‌طور خاص توضیح دهید که مشکل شما چیست، میل جنسی کم، درد یا مشکلات نعوظ در طول رابطهٔ جنسی است یا همهٔ این‌ها.

 

افسردگی

علائم: ممکن است احساس کمبود انرژی، تحریک‌پذیری و علاقه نداشتن به فعالیت‌هایی که معمولاً از آن‌ها لذت می‌برید و همچنین کاهش اشتها و مشکلات خواب داشته باشید.

چرا مهم است: افسردگی زندگی روزمره را با مشکل مواجه کرده و آن را دشوار می‌کند. همچنین باعث می‌شود مراقبت از سلامتی، داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب کافی و مصرف دارو‌ها طبق دستورالعمل، چالش‌برانگیزتر شود. همچنین ممکن است افسردگی علامت هشداردهندهٔ این باشد که سطح استرس شما بسیار زیاد است، یا دارویی که مصرف می‌کنید عوارض جانبی داشته است، یا اینکه در اثر از دست دادن یکی از اقوام و یا دوستان خود ناراحت هستید.

ملاقات با پزشک: به پزشک توضیح دهید که اخیراً احساس نمی‌کنید که خودتان هستید. آنچه خود یا عزیزانتان در مورد روحیه و خلق‌وخوی شما مشاهده کرده‌اند، توصیف کنید و با پزشک در میان بگذارید.

 

مشکلات حافظه

علائم: آیا در به‌خاطرسپردن نام‌ها، تاریخ و سایر حقایق، در یافتن کلمات مورد نیاز هنگام صحبت یا نوشتن، در تمرکز یا حتی به‌خاطرآوردن آنچه باید انجام دهید، مشکل دارید؟

چرا مهم است: بسیاری از افراد با افزایش سن دچار مشکلات جزئی بیشتری در حافظه می‌شوند که اغلب آن طبیعی است. اما مشکلات حافظه‌ای که توانایی مراقبت از خود را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بر توانایی شما برای داشتن زندگی مستقل یا رانندگی تأثیر می‌گذارند. تغییرات حافظه ممکن است علامت هشداردهنده‌ای برای افسردگی و مشکلات خواب باشد.

ملاقات با پزشک: انواع مشکلاتی را که با فکر و حافظهٔ خود دارید، توصیف کنید. از پزشک بپرسید که آیا می‌تواند آزمایش سادهٔ ارزیابی توانایی ذهنی شما را در مطب انجام دهد یا خیر.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟