زمان مطالعه: 3 دقیقه

آنچه تازه‌مادران باید بدانند

قرار است آوردن نوزاد به خانه یکی از شادترین دوران زندگی یک زن باشد اما برای بسیاری، این تجربه همیشه آن‌قدرها هم خوب نیست.

در واقع بیشتر مادرانی که نوزاد تازه متولدشده دارند، دچار افسردگی می‌شوند، حالتی که تغییرات هورمونی باعث اضطراب، گریه و بی‌قراری می‌شود که در دو هفتهٔ اول پس از زایمان از بین می‌رود. افسردگی پس از زایمان در واقع نوعی افسردگی خفیف و موقتی است که پس از کاهش هورمون‌ها بهبود می‌یابد.

برای برخی زنان، این حالت تنها یک افسردگی خفیف نیست. از هر پنج مادر، یک نفر افسردگی پس از زایمان را که حالتی جدی‌تر است و خوشبختانه قابل‌درمان است تجربه می‌کند.

لورن آزبورن، دستیار مدیر مرکز اختلالات خلقی زنان بیمارستان جانز هاپکینز، آنچه را که زنان باید در مورد این حالت افسردگی و روان‌پریشی پس از زایمان بدانند توضیح می‌دهد.

 

افسردگی پس از زایمان

تقریبا 85 درصد از مادرانی که نوزادشان تازه متولد شده‌است، افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند. در این حالت، ممکن است یک دقیقه احساس خوشحالی و لحظه‌ای دیگر احساس ناامیدی و گریه کنید.

آزبورن می‌گوید: «هیچ مادری همیشه خوشحال نیست. این طبیعی است که ناامید باشید و حتی گاهی اوقات لازم است کودک را زمین بگذارید.»

اگر علائم این حالت روحی شدید باشد و یا بیش از دو هفته طول بکشد، مادر باید نگران اختلالات خلقی پس از زایمان، مانند افسردگی پس از زایمان باشد. زنانی که قبل از زایمان دچار اضطراب یا افسردگی بوده‌اند، در معرض خطر بیشتری‌اند. علائم و نشانه‌های افسردگی پس از زایمان عبار‌ت‌اند از:

  • اضطراب
  • غم
  • عصبانیت و تحریک‌پذیری
  • مشکل در خوابیدن
  • افکار مزاحم (که ممکن است شامل افکار آسیب‌رسان به نوزاد باشد)

آزبورن می‌گوید: «مردم تمایل دارند افسردگی را حالتی از غم و اندوه بدانند، اما همیشه این‌طور نیست. به‌ویژه پس از زایمان، اضطراب و تحریک‌پذیری زیاد و همچنین کمبود خواب، که عامل خطر مهمی در افسردگی پس از زایمان است، وجود دارد.»

اگرچه بدخوابی به علت نوزاد تازه متولدشده، لزوماً نشانهٔ افسردگی نیست، اما علائم افسردگی پس از زایمان را بدتر می‌کند.

با این حال خبر‌های خوبی در زمینهٔ تحقیقات دربارهٔ این حالت افسردگی وجود دارد. محققان در مرکز اختلالات خلقی زنان بیمارستان جانز هاپکینز، نشانگر‌های زیستی اپی‌ژنتیکی، تفاوت در فعالیت ژن‌های خاص، را شناسایی کردند که پیش‌بینی می‌کند چه کسانی بیشتر در معرض خطر افسردگی پس از زایمان‌اند.

 

شناخت روان‌پریشی پس از زایمان

درحالی‌که افسردگی پس از زایمان نسبتاً شایع است، روان‌پریشی پس از زایمان اختلالی بسیار نادر است که تنها 0.1 درصد از تازه‌مادران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این رقم در مادرانی که اختلال دوقطبی دارند، به 30 درصد می‌رسد. علائم روان‌پریشی پس از زایمان عبارت‌اند از:

  • سردرگمی و اختلال شناختی که ممکن است گاه و بی‌گاه اتفاق بیفتد
  • از دست دادن گه‌گاه هوشیاری
  • رفتار بسیار بی‌نظم
  • توهم یا هذیان

نادیده نگرفتن این علائم مهم است، حتی اگر سابقهٔ اختلال خلقی ندارید. آزبورن می‌گوید: «روان‌پریشی پس از زایمان ممکن است در زنان بدون سابقهٔ اختلالات روانپزشکی رخ دهد.»

او تأکید می‌کند که روان‌پریشی پس از زایمان اورژانس است و نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد، چرا که ممکن است میزان بالایی از خودکشی و آسیب به نوزاد را به همراه داشته باشد.

 

درمان اختلالات خلقی پس از زایمان

تشخیص اختلال خلقی پس از زایمان، ناراحتی و اضطراب را در زمان خوشی پس از تولد نوزاد به همراه دارد. مهم‌ترین چیزی که باید در مورد اختلالات خلقی پس از زایمان بدانید این است که این حالات قابل‌درمان‌اند و در صورت بروز این حالات، نیازی به شرمنده شدن نیست. حتی در شدید‌ترین موارد روان‌پریشی پس از زایمان، مطالعهٔ اخیر نشان داده‌است که 98 درصد از بیماران با درمان بهتر شده‌اند.

درمان افسردگی پس از زایمان شامل مصرف دارو‌های ضدافسردگی است که شواهد خوبی از ایمنی را در شیردهی دارند. درمان استاندارد برای روان‌پریشی پس از زایمان شامل لیتیوم (تثبیت‌کنندهٔ خلق‌وخو) و یک داروی ضد روان‌پریشی است. با مصرف این دارو‌ها، بهتر است که نوزاد از نظر بی‌خطر بودن شیردهی زیر نظر باشد.

 

پیشگیری از اختلالات خلقی پس از زایمان

آزبورن می‌گوید مطالعات کافی برای پیشگیری از اختلالات خلقی پس از زایمان وجود ندارد، اگرچه این اختلالات در دوران کنونی رایج‌تر شده‌اند. برای نمونه، مطالعه‌ای نشان داده‌است که مادرانی که روش‌های آرام‌بخش و خواب‌آور را برای نوزادان خود آموخته‌اند، کمتر دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. مطالعهٔ دیگری نشان داده‌است که مصرف داروی ضدافسردگی بلافاصله در دورهٔ پس از زایمان، به پیشگیری از اپیزود‌های خلقی در زنان با سابقهٔ افسردگی مؤثر است.

خواب یکی دیگر از بخش‌های کلیدی مراقبتی پس از زایمان، برای کمک به جلوگیری از اختلالات خلقی است.

آزبورن می‌گوید: «اگر زنی را ببینم که در معرض خطر افسردگی پس از زایمان است، از او می‌خواهم با شریک زندگی‌اش به مشاوره بیاید تا بتوانم برنامه‌ای پیشگیرانه برای خواب را به او توصیه کنم. خواب مناسب در پیشگیری از اختلال خلقی مهم است. داشتن حداقل چهار ساعت خواب ممکن است به معنای تغییر شیفت شیردهی باشد یا اینکه شریک زندگی همهٔ کار‌های مربوط به نوزاد، غیر از شیردادن را انجام دهد.»

او می‌گوید پیام اصلی‌ای که دوست دارد مادران بشنوند این است که زنان نباید از کمک گرفتن بترسند.

او می‌گوید ما باید برچسب بیماری روانی را کنار بگذاریم، به‌ویژه برای تازه‌مادران، چرا که این حالت به درمان پاسخ داده‌است.

 

اتفاقاتی که پس از به دنیا آمدن نوزاد در خانواده رخ می‌دهد!

https://www.moheb.com/wp-admin/post.php?post=9469&action=edit&lang=fa

شیر مادر

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟