زمان مطالعه: 2 دقیقه

استرس باعث انواع ناراحتی‌های جسمی جزئی از عرق کردن دست‌ها گرفته تا ناراحتی معده می‌شود، از طرفی خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌های جدی قلبی را نیز افزایش می‌دهد. اثر استرس بر بیماری‌های قلبی چیست؟ متخصصان قلب و عروق اغلب به بیماران خود توصیه می‌کنند برای سلامت قلب خود استرس را کنترل و از خود دور کنند.

شاید تعجب‌آورترین قسمت این ارتباط این باشد که استرس در موارد و سناریو‌های مختلفی از روابط گرفته تا مشاغل و حتی رویداد‌های ورزشی ظاهر می‌شود و تمام این موارد می‌توانند به نوعی بر سلامت قلب شما تأثیر بگذارند و آسیب‌رسان باشند.

 

تشخیص موارد استرس‌زا

طلاق موردی کاملاً استرس‌زا است، اما تا همین اواخر محققان نمی‌دانستند که تأثیرات استرس در سلامتی تا چه مدت باقی می‌ماند و ادامه دارد.

در مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده است و بیش از 18 سال شرکت‌کنندگان در آن مورد مطالعه قرار گرفته شده‌اند، میزان خطر حملهٔ قلبی در زنانی که دو یا چند مورد طلاق را پشت سر گذاشته و تجربه کرده‌اند، افزایش داشته و میزان این افزایش در سطح افراد سیگاری و یا دیابتی بوده است. این میزان افزایش در مردان مورد مطالعه که چندین تجربهٔ طلاق را داشته‌اند نیز مشاهده شده است. اگرچه مردان فواید سلامتی زیادی را از ازدواج مجدد برده‌اند، اما زنان از این فواید بی‌بهره بوده‌اند. حتی چندین دهه پس از طلاق، استرس در رابطه اثری قوی بر سلامت شما می‌گذارد.

استرس ناشی از کار نیز به قلب آسیب می‌رساند. تحقیقات نشان داده است افرادی که بیشتر نگران از دست دادن شغل خود هستند، نزدیک به 20 درصد بیشتر در معرض بیماری قلبی‌اند. اما افرادی که از شغل خود رضایت دارند نیز، ممکن است به دلیل رقابت‌ شغلی یا به دلیل تلاش برای متعادل کردن کار و زندگی در خانه، دچار استرس مزمن شوند.

با کمال تعجب، حتی استرس مربوط به حوادث لذت‌بخش نیز ممکن است خطر موارد اورژانس قلبی را افزایش دهد. در طی یک مسابقهٔ فوتبال در بازی‌های جام جهانی، طی روز‌هایی که تیم ملی آلمان بازی داشته، میزان حملات قلبی در این کشور دو برابر افزایش داشته است.

 

ارتباط میان استرس و ابتلا به بیماری‌های قلبی

استرس باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود، که به نوبهٔ خود با عواملی مانند فشارخون بالا و کاهش میزان کلسترول خوب HDL که به قلب شما آسیب می‌رسانند، مرتبط است.

اما استرس مزمن به‌طور غیرمستقیم نیز قلب شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی‌که نگران هستید، بدخواب می‌شوید، کمتر تمایل به ورزش، انتخاب غذای مناسب و سالم و کنترل وزن خود دارید. تمام این تغییرات منفی در سبک زندگی سلامت قلب شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

چگونه از قلب خود محافظت کنیم

اغلب اوقات افراد استرس خود را تقریباً جدا از مقولهٔ سلامتی می‌دانند. اگر با هر نوع استرسی دست و پنجه نرم می‌کنید، بدانید که ممکن است عواقب مضری در پی داشته باشد. این مراحل به شما در محافظت از قلب خود در مواقع پرتنش کمک می‌کند:

  • از متخصصان کمک بگیرید. استرس خود را با پزشک در میان بگذارید. این مورد به‌ویژه در صورت داشتن سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی از جمله چاقی یا فشارخون بسیار مهم است. گاهی اوقات تنها صحبت و مشورت با پزشک شما را متقاعد می‌کند که سبک زندگی خود را تغییر دهید.
  • بگذارید استرس به شما انگیزه دهد. توصیه می‌شود استرس را به عامل و بهانه‌ای برای انجام ورزش تبدیل کنید. زمانی‌که روز استرس‌زایی دارید، پیاده‌روی به همراه دوستان در زمان استراحت برای صرف ناهار، ذهن شما از هرگونه اذیت و تنشی دور خواهد کرد.

 


منبع:

اثر استرس بر بیماری‌های قلبی چیست؟ / اثر استرس بر بیماری‌های قلبی چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟