زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید آنفلوآنزا در حال حاضر اولویت اصلی شما نباشد. این مسئله قابل درک است، اما فصل آنفلوآنزا نزدیک است و زمان آمادگی برای آن فرا رسیده‌است. برای فصل آنفولانزا آماده‌اید؟

اجازه ندهید فصل آنفلوآنزای سال گذشته شما را فریب دهد. بله، ممکن است بگویید اتفاق مهمی نبوده است. اما پیش‌بینی اینکه این فصل، آنفلوآنزا چقدر بد خواهد بود، سخت است. همه‌گیری کووید-19، به‌تنهایی برای مقابلهٔ پزشکی بیش‌ازحد است. اگر امسال درگیریِ حتی معمولی با آنفلوآنزا نیز به همه‌گیری کووید اضافه شود، جای نگرانی جدی دارد.

 

 

سال گذشته آنفلوآنزا چه شد؟

فصل آنفلوآنزای سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بسیار ملایم بود. در واقع، این یک رکورد بود: طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، کمتر از 1% از آزمایش‌های آنفلوانزا که توسط آزمایشگاه‌های بالینی ایالات متحده انجام شد، مثبت بود و در کل تنها 1675 مورد در سراسر کشور گزارش شد. درصورتی‌که در سال‌های اخیر در فصل آنفلوآنزا 26 تا 30 درصد آزمایش‌ها مثبت بود. بستری شدن در بیمارستان به دلیل آنفلوآنزا کمترین میزان را از سال 2005 داشته است. درحالی‌که از سال 2004 میزان مرگ‌ومیر ناشی از آنفلوآنزا در کودکان سالانه بین 37 تا 199 مورد بوده است، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تنها یک مورد گزارش مرگ در اثر آنفلوآنزا در کودکان را در سال گذشته دریافت کرده‌است.

پاییز گذشته هنگامی‌که وارد فصل آنفلوآنزا شدیم، ترس ما این بود که «همه‌گیری دو بیماری» پیش آید، به‌طوری که تعداد زیادی از افراد بیمار و در حال مرگ از کووید-19، آنفلوآنزا و یا هر دو را به‌طور همزمان داشته باشیم. درحالی‌که کووید-19 تلفات وحشتناکی را به دنبال داشت، حداقل دومین مورد ویروسی، یعنی آنفلوآنزا را نداشتیم.

 

آیا امسال فصل آنفلوآنزا دوباره خفیف خواهد بود؟

پیش‌بینی این امر دشوار است. دو دلیل احتمالی که چرا سال گذشته به این راحتی با آنفلوآنزا مواجه شدیم، عبارت‌اند از:

  • استراتژی‌های توصیه‌شده برای جلوگیری از شیوع کووید-19، مانند:
  1. ماسک زدن
  2. حفظ فاصلهٔ فیزیکی و دوری از شلوغی
  3. رعایت بهداشت دست‌ها
  4. تعطیلی مدارس
  5. کاهش سفر
  • رکورد واکسیناسیون آنفلوآنزا. سال گذشته نزدیک به 194 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا به نقاط مختلف فرستاده شد. درصورتی‌که در دههٔ گذشته، سالانه بین 110 تا 175 میلیون دوز توزیع شد.

احتمالی جالب، هرچند اثبات‌نشده این است که ابتلا به کووید-19 ممکن است احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را کاهش دهد. این مورد به عنوان تداخل ویروسی شناخته می‌شود. حداقل یک مطالعه، شواهدی از اثر متقابل پیدا کرد: احتمال مثبت بودن آزمایش عفونت کووید-19 در افرادی که تست آنفلوآنزایشان مثبت بود، کمتر بود.

 

امسال چگونه خود را برای فصل آنفلوآنزا آماده کنیم؟

با نزدیک شدن به فصل آنفلوآنزا، برخی موارد با سال گذشته متفاوت خواهد بود:

  • می‌توانید هم‌زمان برای تشخیص کووید و آنفلوآنزا آزمایش دهید. خوشبختانه موارد عفونت همزمان، نادر به نظر می‌رسد.
  • می‌توانید همزمان واکسن کووید و آنفلوانزا دریافت کنید. سال گذشته، کارشناسان توصیه می‌کردند تا 10 روز پس از واکسن کووید از هر نوع واکسیناسیون دیگری اجتناب کنید، اما اکنون دریافت هم‌زمان آن‌ها ایمن است. پس هر دو واکسن را بزنید.
  • احتمال زودتر آمدن فصل آنفلوآنزا و شدیدتر بودن آن وجود دارد. تعداد ابتلاهای کمتر به آنفلوآنزا در سال گذشته به این معناست که امسال افراد کمتری نسبت به برخی سویه‌های آنفلوآنزا که می‌توانست به محافظت از آن‌ها کمک کند، ایمن شده‌اند. افزون‌براین، نمونه‌های مثبت کمتری برای هدایت توسعهٔ واکسنِ امسال در دسترس است.
  • ماسک زدن ممکن است رایج‌تر شود. در فصول قبلی آنفلوآنزا، به‌ندرت دیده می‌شد که فردی روی صورت خود را بپوشاند. استفاده از ماسک که از بسیاری از میکروب‌های موجود در هوا محافظت می‌کند، ممکن است در فصول بعدی آنفلوآنزا بسیار رایج شود، زیرا بسیاری از ما به آن عادت کرده‌ایم.

 

برخی موارد ممکن است مانند سال گذشته باشد:

  • زمان‌بندی: شهریور، مهر و آبان ماه زمان مناسبی برای واکسیناسیون آنفلوآنزا است و هرچه زودتر در پاییز آن را دریافت کنید، بهتر است.
  • جلوگیری: اگر بیمار هستید، ماسک بزنید. از دیگران دوری کنید و به مدرسه یا محل کار خود نروید و در خانه بمانید. سعی کنید از افرادی که بیمار هستند، دوری کنید. به‌طور مرتب دستان خود را بشویید.
  • درمان: درمان‌های آنفلوآنزا تغییری نکرده‌اند، اما اگر زود شروع شوند، بهترین عملکرد را دارند. علائم آنفلوآنزا (که ممکن است با علائم کووید-19 هم‌پوشانی داشته باشند) را بشناسید و اگر فکر می‌کنید ممکن است یکی از آن‌ها را داشته باشید، سریع با پزشک خود تماس بگیرید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟