زمان مطالعه: 4 دقیقه

مراقبت از خود در زمان آلودگی هوا

مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید. ورزش منظم داشته باشید. سیگار نکشید. فشارخون، دیابت و کلسترول خود را کنترل کنید. این‌ها عباراتی قدیمی برای داشتن یک زندگی سالم‌اند. آخرین باری که پزشک به شما توصیه کرده از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنید، چه زمانی بوده است؟ شواهد جمع‌آوری‌شده در مورد تأثیر آلودگی بر سلامت ما نشان می‌دهد که این توصیه باید جدی گرفته شود، اگرچه رعایت آن آسان نخواهد بود. پس مراقبت از خود در زمان آلودگی هوا چگونه است؟

 

 

آلودگی چیست؟

توصیف سادهٔ آلودگی، هر چیزی است که توسط انسان وارد محیط می‌شود و به سلامت انسان و یا اکوسیستم آسیب می‌رساند. به این ترتیب، انواع زیادی از آلودگی‌ها، در هوا، آب و خاک، وجود دارد که به شکل گازها، فلزات سنگین، مواد شیمیایی، باکتری‌ها و حتی سر و صدا هستند.

بیایید در اینجا بر آلودگی هوا تمرکز کنیم. آلودگی هوای بیرون شامل سوزاندن سوخت‌های فسیلی (زغال سنگ، گاز، نفت) و آتش‌سوزی می‌شود. این سوختن‌ها گاز‌های مضر، دود و مه (که توسط لایهٔ ازن ایجاد می‌شود) و دوده (ذرات ریز) تولید می‌کنند که برای تنفس مضراند. شومینه‌ها و اجاق‌گاز‌های خانگی که از گاز، زغال سنگ و یا سوخت‌های زیست‌توده مانند چوب یا زباله‌های گیاهی استفاده می‌کنند که گاهی در کشور‌های کم‌درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله عوامل ایجادکنندهٔ آلودگی هوای داخل ساختمان‌اند.

آلودگی هوا چرخه‌ای پیچیده و معیوب است. اثرات سمی آن با افزایش دما بدتر و شدیدتر می‌شود. دمای بالاتر به نوبهٔ خود خطر آتش‌سوزی‌های بی‌رویه و استفاده از انرژی را افزایش می‌دهد (به کولر فکر کنید). هر دو گاز‌های گلخانه‌ای را افزایش می‌دهند که باعث تغییرات آب و هوایی بیشتر، و در نتیجه افزایش دما و شرایط جوی غیرعادی و شدید در سراسر جهان می‌شود، چرخه‌ای که بدتر شده و تکرار می‌شود.

در آمریکا، آلودگی هوا از زمان تصویب قانون هوای پاک در سال 1970 تا حدود زیادی بهبود یافته است. بااین‌حال، برخی از سطوح آلاینده‌های هوا در چند سال گذشته افزایش یافته است و آلودگی هوا همچنان عوارض شدیدی را بر سلامت، هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی دارد.

 

آلودگی هوا چگونه بر سلامت تأثیر می‌گذارد؟

مطالعات متعدد در طول سال‌های مکرر نشان داده است افزایش سطح ذرات معلق در هوای آزاد با افزایش میزان بستری شدن بیماران به علت بیماری‌های قلبی، سکتهٔ مغزی، دیابت، ذات‌الریه، تشدید بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و سایر مشکلات حاد سلامتی مرتبط است. به نظر می‌رسد قرار گرفتن در معرض آلودگی هم به صورت کوتاه مدت و هم بلندمدت اهمیت دارد.

مطالعه‌ای که به‌تازگی منتشر شده است به بررسی مدل‌های جهانیِ سطح آلودگی و ارزیابی ریسک جمعیت جهان طی 14 سال پرداخته است. این مطالعه سوزاندن سوخت‌های فسیلی را به‌تنهایی با نزدیک به نه میلیون مرگ زودرس، یک نفر از میان هر پنج مرگ‌ومیر، در سراسر جهان در سال 2018 مرتبط می‌داند، که این میزان حدود بیش از 350 هزار نفر در آمریکا است. بیشتر این مرگ‌ومیر‌ها ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی است.

چه کسانی در برابر اثرات احتمالی آلودگی هوا آسیب‌پذیرتراند؟ افراد مسن، جوان و یا باردار، و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی یا ریوی دارند. افزون‌براین، افرادی که در جوامع کم‌درآمدی زندگی می‌کنند که اغلب در نزدیکی کارخانه‌های صنعتی و یا مناطق پررفت‌وآمد واقع شده‌اند، به طور نامتناسبی تحت‌تأثیر این آلودگی قرار می‌گیرند.

 

 

چگونه آسیب ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهیم؟

  • از شاخص کیفیت هوا (AQI) به عنوان راهنمایی برای کمک به شما استفاده کنید. این شاخص را می‌توانید به‌طور خاص برای محل زندگی خود در AirNow مشاهده و پیگیری کنید. زمانی‌که سطح این شاخص در محدودهٔ ناسالم قرار می‌گیرد، سعی کنید از فعالیت در فضای باز، به‌ویژه در نزدیکی مناطق پرترافیک پرهیز کنید. در داخل خانه بمانید و در صورت امکان پنجره‌ها را حین استفاده از کولر و پنکه در فصول گرم سال، بسته نگه دارید. یا زمانی‌که بیرون هستید، از ماسک استفاده کنید، ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک‌های جراحی ممکن است برای جلوگیری از نفوذ ذرات درشت‌تر مناسب باشند، اما برای ذرات ریز تنها برخی از ماسک‌ها مانند ماسک‌های N95 فیلترسازی را به‌طور مناسبی انجام می‌دهند. بهتر است زمان بازگشت به خانه، لباس‌های خود را عوض کنید.
  • در مورد حمل و نقل فکری کنید. تا جایی‌که می‌توانید به‌جای استفاده از وسیلهٔ نقلیهٔ شخصی به جایگزین‌های سالم‌تری فکر کنید. اگر این گزینه برای شما مناسب است، محصولات محلی بخرید تا از طریق کاهش میزان نیاز به جابه‌جایی و حمل محصولات، آلودگی هوا را بیشتر کاهش دهید. هنگام رانندگی و توقف پشت چراغ‌ها، خودروی خود را روشن نگه ندارید، تخمین زده می‌شود این وضعیت سه میلیارد گالن سوخت را هدر می‌دهد و سالانه 30 میلیون تن دی‌اکسیدکربن به صورت گاز‌های گلخانه‌ای را در آمریکا تولید می‌کند.
  • اجاق گاز خود را تعویض کنید. زمان خرید اجاق گاز جدید، اجاق‌های القایی یا برقی را به جای اجاق گاز‌های معمول انتخاب کنید. اجاق گاز‌های القایی نه‌تنها از آلودگی داخلی جلوگیری می‌کنند، بلکه از کمترین میزان انرژی نیز استفاده می‌کنند.
  • استفاده از دستگاه‌های تصفیهٔ هوا را در نظر بگیرید. اگرچه آن‌ها تمام آلاینده‌ها را حذف نمی‌کنند، اما می‌توانند کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود بخشند. دستگاه تصفیهٔ هوایی را انتخاب کنید که میزان تحویلِ هوای تمیز (CADR) آن بالا و متناسب با اندازهٔ اتاق شما باشد.
  • فیلتر‌ها را تعویض کنید. تعویض منظم فیلتر‌های کولر و تصفیه‌کنندهٔ هوا باعث بهبود کیفیت هوا و کاهش مصرف انرژی می‌شود.
  • انرژی پاک و تجدیدپذیر را ترویج کنید. چه انتخاب برنامه‌ای برای استفاده از انرژی 100% تجدیدپذیر باشد یا رأی دادن به رهبرانی که انرژی تجدیدپذیر را در اولویت قرار می‌دهند، اقدام برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی مزیتی مضاعف دارد تا تغییرات آب‌وهوایی و آلودگی هوا را کاهش دهیم و در نهایت به سمت آینده‌ای پایدار با سیاره‌ای سالم‌تر حرکت کنیم.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟