زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از مشکلاتی که هرساله با آغاز فصل سرما با آن روبه‌رو می‌شویم وارونگی دما است. در این مقاله اثرات این پدیده بر سلامتی را مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

 

اثرات وارونگی دما بر سلامتی

برای بسیاری از افراد، به‌ویژه کسانی که در حال حاضر در معرض خطر بیماری‌های خاص مربوط به وارونگی هستند، این نگرانی‌ها دربارهٔ کیفیت هوا می‌توانند به‌سرعت به نگرانی‌های سلامتی تبدیل شوند. اقدامات احتیاطی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کنید، اما در مواردی برخی از افراد مجبور به دریافت خدمات پزشکی می‌شوند. در این مقاله به اطلاعاتی دربارهٔ وارونگی، نحوهٔ ردیابی کیفیت هوا و کارهایی که می‌توانید در مورد مسائل بالقوهٔ سلامتی مربوط به وارونگی انجام دهید، می‌پردازیم.

 

وارونگی دما چیست؟

هنگامی‌که لایهٔ ضخیمی از هوای سرد در زیر یک لایه هوای گرم گیر می‌کند وارونگی به وجود می‌آید. هوای سرد غالباً حاوی آلاینده‌هایی است که در جو در سطح پایین باقی می‌مانند و گرفتار می‌شوند. مه و برفِ روی زمین با دستکاری در دمای هوا و واکنش‌های شیمیایی می‌توانند وارونگی را حتی بدتر کنند.

در بیشتر موارد، برای خلاص شدن از یک وارونگی بزرگ، طوفانی شدید لازم است. با این حال، بسیاری از وارونگی‌ها نیز بلافاصله پس از طوفان رخ می‌دهند، برف جدید باعث سرد شدن زمین در نزدیکی سطح می‌شود، اما آسمان صاف باعث می‌شود درجهٔ حرارتِ گرم‌تر بالاتر برود، که این منجر به وارونگی دما می‌شود.

 

ردیابی کیفیت هوا

دو معیار اصلی وجود دارد که برای ردیابی کیفیت هوا در هنگام وارونگی استفاده می‌شود:

  • PM2/5: فرم کوتاه “ذرات معلق”. PM2/5 به ترکیبی از ذرات جامد و قطرات مایع در هوا اشاره دارد. “2.5” به قطر اشاره دارد، این ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرومتر یا میکرون هستند. PM2.5 می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند.
  • ازن: ازن یک گاز به رنگ آبی کم‌رنگ است و بوی بد و نامطبوعی دارد. درحالی‌که بیشتر اکسیژن‌هایی که تنفس می‌کنیم دارای دو مولکول اکسیژن هستند، ازن از سه مولکول تشکیل شده است. بیشتر در جو بالایی (۱۹-۱۲ مایل بالای زمین) یا در سطح زمین، که به طور عمده ناشی از منابع آلایندهٔ انسانی است، یافت می‌شود. ازن زمینی قسمت مهمی از آلودگی هوا را تشکیل داده و می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

 

می‌توانید با مراجعه به منابع معتبر از سطح روزانهٔ PM2.5 و ازن در منطقهٔ خود و دستورالعمل‌ها اطلاع یابید. اگر در مورد دستورالعمل‌ها مطمئن نیستید یا براساس شرایط قبلی‌تان نگران‌اید که این راهنماها برای شما مناسب نباشد، با پزشک خود صحبت کنید.

 

آلاینده‌های معمول

شش آلایندهٔ معمول هوا وجود دارد که در سراسر کشور یافت می‌شوند و می‌توانند بر سلامتی تأثیر بگذارند. این آلاینده‌ها عبارت‌اند از:

  • PM2.5
  • ازن
  • دی اکسید نیتروژن
  • دی اکسید گوگرد
  • مونوکسید کربن
  • سرب

 

مسائل مربوط به سلامت

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالانه 3.7 میلیون نفر در سراسر جهان به علت اثرات آلودگی هوا می‌میرند. بیشتر این موارد مستقیماً به علت بیماری عروق کرونر بوده و دومین علت شایع، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و عفونت‌های دستگاه تنفسی است.

بیماری‌های مختلفی وجود دارد که معمولاً با وارونگی و آلودگی هوا در ارتباط هستند:

  • آسم: کیفیت پایین هوا می‌تواند باعث آسم شود یا علائم آن را بدتر کند.
  • COPD: این گروهی از بیماری‌های ریوی است که باعث مشکلات تنفسی می‌شود.
  • بیماری قلبی: بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، کاردیومیوپاتی و سایر بیماری‌های قلبی می‌توانند تحت تأثیر آلودگی هوا قرار بگیرند.
  • حملات قلبی: کیفیت پایین هوا با گذشت زمان خطر حملهٔ قلبی را افزایش می‌دهد.
  • مشکلات هنگام تولد: ممکن است مواردی مانند زایمان زودرس، اندازه یا وزن کم هنگام تولد، نقص مادرزادی یا حتی مرگ جنین یا نوزاد مشاهده شود.

 

موارد احتیاطی و زمان مراجعه به پزشک

برای حفظ سلامتی و ایمنی در برابر آلودگی در هنگام وارونگی، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید، به‌خصوص اگر در معرض خطر هر یک از بیماری‌های گفته‌شده در بالا باشید.

 

چند روش پیشگیرانه عبارت‌ا‌ند از:

  • مرتب شرایط هوا را بررسی کنید.
  • میزان انتشار را کاهش دهید. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش میزان انتشار و آلودگی، کمتر رانندگی کردن و عدم استفاده از ماشین شخصی است. اما روش‌های کوچک دیگری نیز برای کاهش آلودگی وجود دارد.
  • زمان کمتری را در بیرون بگذرانید. در زمان‌هایی که هوا بسیار آلوده است، سعی کنید داخل خانه بمانید. از انجام ورزش در فضای باز خودداری کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل در تنفس یا درد قفسهٔ سینه، فوری میزان فعالیت خود را کاهش دهید.

 

برای افرادی که از بیماری‌های جدی‌تر مربوط به آلودگی رنج می‌برند، زمان مراجعه به پزشک بسته به شرایط فرد متفاوت است. همیشه خوب است که در بعضی از سردترین زمان‌های سال که وارونگی بیشتر است معاینه شده و چکاپ انجام دهید و اگر در هنگام وارونگی علائم بیماری‌تان حاد شد، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟