زمان مطالعه: 4 دقیقه

علائم آن معمولاً از عطسه و گرفتگی بینی که علائم سرماخوردگیِ شایع است، جدی‌تر است. مهم‌ترین سؤال در این زمینه این است که آیا آنفلوآنزا دارم؟ برای آشنایی با این بیماری و راه‌های تمیز دادن از کرونا با ما همراه باشید:

 

آنفلوآنزا چیست؟

ویروسی فوق‌العاده مسری است که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. پزشکان آن را آنفلوآنزا می‌نامند. علائم آن معمولاً از عطسه و گرفتگی بینی که علائم سرماخوردگیِ شایع است، جدی‌تر است.

 

علائم آنفلوآنزا

معمولاً به سرعت و نه به تدریج، حال شما بدتر خواهد شد. ممکن است تب شدید، سردرد، درد عضلانی، سرفه، گلودرد و احساس خستگی داشته باشید. همچنین ممکن است آبریزش بینی، لرز و حالت تهوع و استفراغ را نیز مشاهده کنید.

 

زمان شروع علائم

مدت زمانِ در معرض ویروس قرار گرفتن و مبتلا شدن تا شروع علائم معمولاً دو روز است، اما ممکن است بین یک تا چهار روز طول بکشد تا علائم بروز پیدا کنند.

 

زمان بهبودی

بیشتر علائم این بیماری بعد از حدود 5 روز بهتر می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است یک هفته و یا بیشتر طول بکشد. حتی اگر تب و درد از بین برود، ممکن است برای چند هفته احساس کنید که انرژی لازم برای فعالیت را ندارید.

 

مدت زمان ناقل بودن

قبل از اینکه بدانید بیمارید و یا هنگام بیماری، می‌توانید آنفلوآنزا را به دیگران منتقل کنید.
  • بیشترین احتمال انتقال این بیماری توسط افراد مبتلا، در سه تا چهار روزِ اول بعد از شروع بیماری است.
  • برخی از بزرگسالان سالم ممکن است یک روز قبل از شروع علائم تا ۵ الی ۷ روز بعد از شروع بیماری، ناقل باشند.
  • برخی از افراد، به خصوص کودکان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، ممکن است حتی به مدت طلانی‌تری ناقل باشند.

 

نحوه‌ انتقال آنفلوآنزا

هنگامی ‌که شخص مبتلا به آنفلوآنزا عطسه و یا سرفه کند، ممکن است قطرات حاوی ویروس را به هوا ارسال کرده و شمایی که در آن هوا نفس می‌کشید نیز مبتلا شوید. این ویروس همچنین از راه لمس سطوح آلوده نیز منتقل می‌شود. به این طریق که شما سطوح آلوده به ویروس را لمس کرده و سپس بدون شست‌وشوی دستان خود، بینی، دهان و یا چشم‌هایتان را لمس کنید. آنفلوآنزا در زمستان شایع‌تر است چرا که افراد زمان بیشتری را در تماس نزدیک با یکدیگر می‌گذرانند و ویروس راحت‌تر منتقل می‌شود.

 

درمان‌های خانگی

در خانه بمانید و استراحت کنید. مقدار زیادی مایعات مانند آب و آب گوشت بخورید تا دچار کمبود آب نشوید.

می‌توانید از مرطوب‌کنندهٔ هوا یا سرم نرمال‌ سالین برای رفع مشکل گرفتگی بینی استفاده نمایید. برای گلودرد می‌توانید از غرغرهٔ آب‌نمک استفاده کنید.

 

درمان‌های ضد ویروسی

اگر این کپسول‌ها را در مدت زمان 48 ساعتِ اول بعد از احساس بیماری مصرف کنید، مؤثر خواهند بود. این دارو‌ها می‌توانند علائم را خفیف کرده و یا ظرف یک الی دو روز آن‌ها را بهبود بخشند. دارو‌های ضدویروس شامل اوسلتامیویر، پرامیویر و یا زانامیویر هستند. این دارو‌ها حتی بعد از گذشت 48 ساعت هم می‌توانند در مواردی که آنفلوآنزا شدید است، بیمار بالای 65 سال سن دارد و یا زمانی‌ که بیمار سیستم ایمنی ضعیفی دارد، موثر باشند.

 

سایر دارو‌ها

دارو‌های مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است تب و بدن‌درد را کاهش دهند. دارو‌ها و قطره‌های سرفه می‌توانند گلودرد را تسکین دهند. از پزشک در مورد مناسب بودن مصرف این دارو‌ها مشورت بگیرید. به خاطر داشته باشید آنتی‌بیوتیک‌ها آنفلوآنزای ویروسی را درمان نمی‌کنند. تنها زمانی‌ که مبتلا به عفونت باکتریایی مانند سینوزیت، ذات‌الریه باکتریایی یا عفونت گوش باشید، آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر خواهند بود.

 

واکسن آنفلوآنزا

واکسن بهترین راه برای سالم ماندن است. این واکسن به بدن شما کمک می‌کند تا آنفلوآنزا را تشخیص داده و با آن بجنگد. از آنجا ‌که ویروس هر ساله دچار تغییراتی می‌شود، نیاز است تا هر سال قبل از شروع فصل آنفلوآنزا در پاییز، واکسن جدید را دریافت کنید. واکسن نمی‌تواند شما را به آنفلوآنزا مبتلا کند، اما می‌تواند مانع از بیمار شدن شما شود و یا در صورت بیماری، علائمتان را در سطح خفیف نگه ‌دارد.

 

پیشگیری از آنفلوآنزا

می‌توانید با انجام چند راهکار ساده از ابتلا به آنفلوآنزا جلوگیری نمایید. سعی کنید چشم‌ها، بینی و دهان خود را لمس نکنید، چرا که میکروب و ویروس از طریق لمس نیز منتقل می‌شود. دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید و در جایی که آب و صابون در دسترس نیست، از محلول ضدعفونی کنندهٔ دستی بر پایهٔ الکل استفاده نمایید.

اگر بیمار شدید، می‌توانید با دوری از دیگران، از ابتلای آن‌ها به بیماری جلوگیری نمایید. هنگام سرفه و یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید. اگر دستمال در دسترس نیست، در زمان عطسه و یا سرفه، دهان و بینی خود را با داخل آرنج خود بپوشانید تا از خروج قطرات حاوی ویروس و انتقال آن به هوا و اطراف جلوگیری کنید.

 

محافظت از نوزادان و کودکان

دست و پنجه نرم کردن با علائم آنفلوآنزا برای بزرگسالان خوشایند نیست. این مورد برای نوزادان و کودکان سخت‌تر است. احتمال ابتلای این گروه به سایر مشکلات سلامتی و بیماری‌ها بیشتر است. در مورد دریافت واکسن آنفلوآنزا برای خردسالان و نوزادان بالای 6 ماه با پزشک مشورت نمایید. آنفلوآنزا ممکن است برای ‌آن‌ها خطرناک‌تر از سرماخوردگی باشد.

 

مشکلات ناشی از آنفلوآنزا

اغلب افراد مبتلا به آنفلوآنزا بعد از چند روز بدون مشکلی بهبود می‌یابند. اما برخی دچار مشکلاتی مانند ذات‌الریه، برونشیت یا عفونت سینوسی و گوش می‌شوند. افرادی که سابقهٔ مشکلاتی مانند آسم و یا نارسایی قلبی را داشته‌اند، ممکن است در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، علائم سخت‌تر و حادی داشته باشند.

 

زمان مراجعه به پزشک

در صورت داشتن علائم زیر به پزشک مراجعه نمایید:

  • در تنفس مشکل دارید و یا احساس تنگی نفس می‌کنید.
  • احساس فشار و یا درد قفسهٔ سینه و یا معده دارید.
  • آب بدنتان را از دست داده‌اید.
  • احساس سردرگمی و گیجی دارید.
  • مرتب استفراغ می‌کنید.

 


منبع:

آیا آنفلوآنزا دارم؟ / آیا آنفلوآنزا دارم؟ / از کجا بفهمم آنفولانزا دارم؟

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟