زمان مطالعه: 4 دقیقه

درمان‌های خانگی سریع برای صورت و بدن پف‌کرده

گاهی اوقات متوجه می‌شوید که ناحیهٔ زیرچشم شما پف دارد. چگونه این مشکل را در صورت خود از بین ببریم؟ آیا کمپرس آب سرد موثر است؟…

 

کمپرس خنک

زیر چشمانتان پف کرده است؟ کمبود خواب، آلرژی، غذای شور و سیگار کشیدن، همه می‌توانند منجر به پف زیر چشم شوند. این پف معمولاً به این معنا است که مایعات در آن قسمت جمع شده ‌است. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای درمان آن، کمپرس خنک است. پارچه‌ای تمیز را با آب سرد خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و سپس به آرامی برای چند دقیقه روی چشمان خود گذاشته و فشار دهید. درحال نشسته این کار را انجام دهید نه درحالی‌که دراز کشیده‌اید. برای سردی بیشتر می‌توانید پارچه را در یخچال و یا فریزر قرار دهید.

 

کرم هموروئید (بواسیر)

این کرم که بدون نسخهٔ پزشک نیز می‌توان تهیه‌اش نمود، بیش از یک کاربرد دارد. این کرم پوست را سفت می‌کند. بنابراین می‌توان از آن برای درمان پف زیر چشم استفاده کرد. آن را مانند کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. اگر بوی آن خیلی تند است، می‌توانید آن را با کرم مرطوب‌کنندهٔ خود ترکیب نمایید. مراقب باشید آن را به داخل چشم خود نزنید. این کار ممکن است باعث تحریک چشم شده و حتی پف را بدتر کند.

 

آب بیشتری بنوشید

گاهی اوقات درمان پف و یا تورم، مصرف آب بیشتر است. هنگامی‌که بدن شما کمبود آب دارد، سلول‌ها و بافت‌های بدن آب را جذب کرده و آن را نگه می‌دارند. این ممکن است پف ایجاد کند. هنگام نوشیدن آب، سلول‌ها آبِ ذخیره‌شده را آزاد کرده و تورم و پف کاهش می‌یابد.

 

پا‌‌های خود را بالا بگیرید

اگر پا و یا مچ پای شما متورم است، آن‌ها را بالا برده تا فشار بر روی آن‌ها کاهش یابد. بالا بردن نواحی متورم باعث می‌شود مایعات در قسمت‌های تحتانی بدن جمع نشود. به حالت جمع شدن آب “ادم” می‌گویند. این حالت می‌تواند به دلایل زیادی از جمله بارداری، روز‌های طولانی سر پا ایستادن، رانندگی در مسافت‌های طولانی یا مسافرت هوایی رخ دهد. بنشینید و پا‌ها را بر روی پاف و یا میز روبه‌روی خود دراز نمایید، و یا اینکه دراز بکشید و پا‌های خود را بالا برده و روی دیوار، مبل و یا صندلی قرار دهید. پا در این شرایط می‌بایست بالاتر از قلب قرار گیرد.

 

استفاده از مواد غذایی

با چای کیسه‌ای، پف زیر چشم خود را برطرف نمایید. چای کیسه‌ای را در آب گرم خیس کنید، بگذارید خنک شود و سپس روی چشمان خود قرار دهید. کافئین چای همان چیزی است که به باریک‌شدن رگ‌های خونی و کاهش پف کمک می‌کند. بنابراین، از چای اولونگ و یا سیاه استفاده کنید و از چای‌های گیاهی مانند نعنا‌فلفلی و یا بابونه استفاده نکنید. می‌توانید برش‌های خنک‌شدهٔ خیار را که خاصیت ضدالتهابی دارد نیز امتحان نمایید.

 

مصرف نمک را کاهش دهید

نمک، تعادل مایعات از جمله خون را در بدن کنترل می‌کند. خوردن نمک زیاد می‌تواند فشار خون را بالا برده و باعث شود مایعات اضافی از سلول‌ها خارج شوند. سدیم موجود در نمک آب را به داخل رگ‌های خونی می‌کشاند و در نتیجه رگ‌های خونی بزرگ شده و صورت، پا و مچ پا متورم می‌شوند. نبایست بیش از 2000 میلی‌گرم سدیم در روز دریافت کرد. این میزان مقداری کمتر از یک قاشق چای‌خوری نمک در روز است.

 

حرکت کنید

نشستن یا ایستادن به مدت طولانی می‌تواند باعث تجمع مایعات در پا‌ها و سایر قسمت‌های بدن شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش ممکن است تورم را بهتر از زمانی که استراحت می‌کنید، برطرف کند. یک جلسه تمرین ملایم شنا که به مفاصل فشار نیاورد، بسیار مناسب است. به‌علاوه، ورزش منظم می‌تواند به کاهش وزن کمک کرده و از این طریق مانع پف کردن نیز شود.

 

مصرف الکل را محدود کنید

نوشیدن الکل در شب می‌تواند به صورت تورم صورت، پا‌ها و یا شکم ظاهر شود. الکل اثر التهابی بر بدن دارد. همچنین ادرار‌آور است، که باعث می‌شود آب بدن را از طریق ادرار از دست دهید. در بیشتر موارد تورم ناشی از مصرف الکل پس از پردازش در بدن، بعد از 12 تا 24 ساعت از بین می‌رود. نوشیدن آب می‌تواند جای مایعات ازدست‌رفته را گرفته و به کاهش پف کمک کند.

 

 حساسیت خود را درمان کنید

آلرژی و یا حساسیت می‌تواند باعث پف زیر و یا اطراف چشم شود. کنترل آلرژی ممکن است تورم را نیز کنترل نماید. تا آنجا که ممکن است از مواد حساسیت‌زای شناخته‌شده مانند گرده دوری کنید. سعی کنید از محلول شست‌وشوی بینی استفاده نمایید. اگر به چیزی قوی‌تر نیاز دارید، دارو‌های آنتی‌هیستامین بدون نسخه می‌توانند به شما کمک کنند. با پزشک خود برای یافتن بهترین درمان مشورت کنید.

 

ماساژ را امتحان کنید

ماساژ نه‌تنها آرامش‌بخش است، بلکه می‌تواند به جلوگیری از ایجاد پف و تورم ناشی از بارداری کمک کند. ماساژ می‌تواند به مایعات میان‌بافتی کمک کند تا در مکان مورد نیاز قرار گیرند. می‌توانید از نوک انگشتان خود برای ماساژ و ورز دادن قسمت‌های متورم استفاده نمایید. اگر فردی بتواند این کار را برای شما انجام دهد، بهتر است. ماساژ عضله و بافت نرم نه‌تنها تورم را کاهش می‌دهد، بلکه درد و تنش را نیز کاهش می‌دهد.

 

از بالش اضافی کمک بگیرید

سعی کنید با بالش اضافی که زیر سرتان قرار می‌دهید، بخوابید. ارتفاع بیشتر باعث می‌شود که مایعات در برخی نواحی مانند زیر چشم، جمع نشوند. بالش‌ها را روی هم قرار دهید تا آن‌قدر بلند باشند که بتوانند سرتان را از قلب بالاتر ببرند، بدون اینکه به گردن شما فشار آورده شود.

 

مواد غذایی با خاصیت ضدالتهابی

تورمِ گاه‌به‌گاه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری التهابی طولانی‌مدت مانند کولیت اولسراتیو باشد. برخی غذا‌ها می‌توانند التهاب را کاهش دهند. این مواد غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم مانند اسید‌های چرب اشباع‌نشده و امگا 3 هستند که در ماهی قزل‌آلا و سایر ماهی‌های چرب وجود دارد. از دیگر گزینه‌های غذایی خوب می‌توان به شکلات تلخ، چای سبز، زردچوبه و زنجبیل اشاره کرد.

 

جوراب‌های واریس

این جوراب‌ها فشار مداوم و محکمی را به پا و مچ پا وارد می‌کنند تا از جمع‌شدن مایعات در این نواحی جلوگیری کنند. صبح این جوراب‌ها را بپوشید و تا زمانی‌که احساس راحتی می‌کنید، آن‌ها را به پا داشته باشید. آن‌ها با وزن‌های متفاوت طراحی شده‌اند و برخی از آن‌ها از بقیه سنگین‌تر هستند. برای شروع، نوع سبک آن را امتحان کنید.

 

ایبوپروفن یا آسپرین

این دارو‌ها و سایر دارو‌های ضد‌التهاب غیر‌استروئیدی (NSAID) بدون نیاز به نسخه به فروش می‌رسند. آن‌ها می‌توانند تورم و درد ناشی از آن را کاهش دهند. این دارو‌ها ممکن است مشکلاتی برای معده ایجاد نمایند. اگر بیماری قلبی و یا فشار خون دارید، قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

 

مکمل‌های منیزیم

منیزیم نوعی مادهٔ معدنی به نام الکترولیت است که به تعادل سطح سدیم شما کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که منیزیم ممکن است باعث کاهش التهاب و همچنین پف و تورم شود. دوز معمول آن 200 تا 400 میلی‌گرم در روز است. اگر ناراحتی کلیه و یا ناراحتی قلبی دارید، از پزشک خود در مورد اینکه آیا مصرف منیزیم برای شما بی‌خطر است، سؤال کنید.

 


منبع:

چگونه پف زیرچشم خود را از بین ببریم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟